Obyčejný byznys: Silvestru stále vládne šunkový chlebíček s majonézou

Jana Petráková, ve své malé pekárně a lahůdkách nedaleko Tábora, nachystala a před svátky prodala stovky vánoček, kila cukroví, nespočet domácích vek, a obložených chlebíčků.
Janin záběr je, na prakticky rodinný podnik, skutečně široký a před Vánoci má hlavní sezónu. Proto si mezi svátky vůbec neodpočine a rovnou přechází na přípravu silvestrovských pochutin. Tedy zejména dalších chlebíčků, domácích tyčinek a jiného slaného pečiva. Králem Silvestra dle ní zůstává tradiční šunkový chlebíček s vejcem a okurkou. Ostatní druhy v počtu objednávek výrazně zaostávají.
„Lidé na Táborsku jsou velmi konzervativní a na své silvestrovské tradice si nenechají sáhnout. U chlebíčků se neobejdou bez majonézy, bramborového salátu se salámem a uzenin. Novinky tak přijímají velmi odtažitě. Mezi mladšími ročníky se ale již netradiční požadavky objevují. Proto jsem nastudovala veganské recepty a peču například i špaldové veky,” popisuje Jana rozdílné chutě zákazníků.
Kvalita v poptávce ustupuje
I na jejím byznysu je v letošních objednávkách vidět, jak lidé šetří. Navíc jí inflace donutila mírně zdražit. „Naštěstí mám stálou klientelu, která zdražení chápe, ale tito lidé již neplýtvají a objednávky sestavují skromněji, než v minulých letech,“ vykresluje podnikatelka aktuální zákaznické chování. Nových zákazníků jí ale letos příliš nepřibylo.
Názor na současnou situaci má proto jasný: „Běžný český člověk se již naprosto soustředí na akční nabídky v supermarketech a na dražší a kvalitnější alternativy ani nepomyslí,” hudruje s tím, že lidé jsou líní hledat unikátní sortiment malých živnostníků a pak nadávají, že jsou v Česku nejhnusnější potraviny v Evropě. Přitom nechápou, že i v Německu, nebo Francii si zákazníci musí za domácí malovýrobu také připlatit.
Moravský alkohol láká
Již z tohoto důvodu se letos před Silvestrem rozhodla rozšířit svou tradiční nabídku o šumivá vína a pálenky z Moravy. Tím se jí podařilo nalákat jinou skupinu zákazníků. „Je totiž velká část lidí, kteří mají přípravu chlebíčků jako silvestrovský rituál a objednat si je z výroby by je ani nenapadlo. Tak je má nabídka nechává lhostejnými. Když se rozkřiklo, že mám navíc unikátní moravský alkohol, tak přišli na nákupy chlapi a tržby špatné zatím nejsou. Ještě to navíc bude narůstat,“ říká o svém nejnovějším nápadu.
Až po Novém roce opadne lavina zájmu, tak se již těší, že si s rodinou udělá, byť opožděnou, ale pravou vánoční pohodu a následně vyrazí na hory. „Doufám, že zima s příchodem nového roku nekončí, a ještě nějaký sníh napadne,“ přemítá při pohledu na sluncem prozářené jihočeské louky.
Babička i maminka byly kadeřnice, tak měl Lukáš s výběrem svého povolání jasno. Po kadeřnické škole a dvouleté praxi u maminky si začal budovat salon Hair trend v Praze. Bylo to komplikované, protože v té době ještě bydlel v Jablonci. Podle svých slov šetřil každou korunu, v kadeřictví přespával na zemi a ráno čekal na zlevněné bagety.
Obyčejný byznys: Nejraději dělám účes blondýnám, říká kadeřník
Zprávy z firem
Na rohu Lublaňské ulice a náměstí I.P. Pavlova, které představuje jednu z nejrušnějších lokalit hlavního města, má houslařský ateliér Tomáš Vávra. Z ruchu velkoměsta se zde rázem přenesete do jiného století. Tomáš je totiž již čtvrtou generací houslařského rodu, který zde svůj ateliér provozuje od roku 1967 a od té doby se zde příliš nezměnilo, protože výroba a opravy houslí nepodléhá módním trendům a je velice konzervativní. Co se nástrojů i vybavení dílny týká, je stejné jako před stovkami let.
Obyčejný byznys: Housle z Číny nejsou nástroj, ale spíš nábytek, říká mistr houslař
Zprávy z firem
V Česku je mnoho zajímavých provozů, manufaktur, prodejen a trhů, servisů i samostatných živnostníků, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme za Kateřinou Šrámkovou do sklářské manufaktury Koulier, která se připravuje na třetí předvánoční sezonu.
Obyčejný byznys: Zájem o tradiční foukané vánoční ozdoby roste, říká zakladatelka Koulieru
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.