Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Obyčejný byznys: Sladká drahota. Cena cukroví se za pět let zdvojnásobila, říká cukrářka

Pečení vánočního cukroví má v Česku silnou tradici
Profimedia.cz
Michal Nosek

Vánoční cukroví je něco jako národní sport, na který se lidé každoročně připravují s precizností olympijského týmu. Jakmile se blíží advent, celá země se mění v manufakturu na sladkosti. Češi jsou opravdu mistři v jeho konzumaci, a odhady říkají, že se v Česku sní každé Vánoce tisíce tun cukroví.  

Reklama

Cukroví není jen sladkost, je to symbol, tradice a rodinné blízkosti. Už samotné pečení je důležitá událost, kdy se celá rodina schází, sdílí recepty, vypráví historky a tvoří společné vzpomínky.  

Pečení i jedení cukroví má tak pro mnoho lidí uklidňující a nostalgický efekt, je to připomínka dětství a pocitu pohody. Efekt jedení zůstává, ale efekt pečení postupně upadá. „Je to paradox, cena sice rok od roku roste, ale objednávek přibývá. U nás již máme na cukroví již téměř vyčerpanou kapacitu,“ říká Jana Malá, která provozuje menší domácí pekárnu s cukrárnou. Vyznavači sladkostí si dle jejích slov tak i letos za vánoční cukroví připlatí, zdražily totiž základní suroviny nutné na pečení.  

Jen máslo, základní surovina, kterou se v těstě nesmí šetřit, je meziročně o polovinu dražší. Kilogram ručně vyráběného cukroví o osmi až deseti druzích vyjde během letošních svátků na 1700 až 1800 korun, v roce 2022 byla cena zhruba o 600 korun nižší.  

„Lidé stále preferují klasické druhy, jako vanilkové rohlíčky či slepované linecké, a základní suroviny se těžko nahrazují. Nevnímám žádné velké změny poptávky, snad jen méně čokoládových polev,“ popisuje cukrářka kulinářské touhy, které si v průběhu Vánoc dokáže odříct jen málo kdo. Cukroví musí lahodit chuti, čichu i zraku. 

Reklama

„České vánoční cukroví je jako malé umělecké dílo. Musí být pečlivě nazdobené, často miniaturní, aby to vypadalo na stole hezky. S láskou pečené, s máslem nešetřeno, posypané vanilkovým cukrem, aby to vonělo po celém domě,“ popisuje svou nabídku. 

Nejnovější modely traktoru pro nejmenší děti

Obyčejný byznys: Začalo to parním válcem. Výrobci plechových hraček Kovap již táhne na osmdesátku

Světové výrobce kovových hraček by v současnosti šlo spočítat na prstech. Mimo Čínu jsou na světe poslední tři. Český Kovap, Wagner z Německa a Tin Treasures z Indie. Na posledním hračkářském veletrhu v Norimberku vystavoval Kovap z Chuchelna na Semilsku a právě indický Tin Treasures.

Přečíst článek

Záplavy na Moravě a ve Slezsku v červenci 1997 si vyžádaly 50 lidských obětí. Nejpostiženější obcí se staly Troubky nedaleko Přerova (na snímku).

Obyčejný byznys: Na povodních vydělám, říká čalouník a restaurátor nábytku

Zářijové povodně zničily stovky domů a vyplavily tisíce domácností. Pro obyvatele postižených oblastí znamenaly obrovskou životní katastrofu a vyvolaly pocity zmaru. Čalouník a nábytkář Pavel, celé jméno si nepřál uvést, se jim snaží hmotně pomáhat, ale z povodňové hrůzy v posledních dnech těží, když si odváží vyhozený poškozený nábytek k repasi. 

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme