Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Očekávaný letecký simulátor z Česka dostal klíčové oprávnění. Brzy půjde do výroby

L-39 FMS Instrument panel
VR Group - použito se svolením
 nst
nst

Česká technologická společnost VR Group, která se specializuje na vývoj simulátorů, obdržela od Ministerstva obrany ČR osvědčení typové způsobilosti pro simulátor letounu Aero L-39 Skyfox. Tento krok ji řadí mezi mezinárodně uznávané výrobce letecké techniky. Certifikovaný simulátor může být plnohodnotnou náhradou za reálný letoun při výcviku pilotů.

Letecký simulátor Aero L-39NG označený Skyfox společnosti VR Group získal klíčové os vědčení pro použití ve výcviku pilotů. Udělil jí ho Odbor dohledu nad vojenským letectvím ministerstva obrany ČR.

„Pro nás je to velmi důležitý milník. Udělení osvědčení od ministerstva znamená, že jsme nyní mezinárodně uznávaným a certifikovaným výrobcem letecké techniky,“ uvedl Vít Ryška, předseda představenstva VR Group. „Proces získání osvědčení je poměrně náročný. Ministerstvo nejprve důkladně prověřilo naše vývojové a výrobní procesy. Bylo nutné získat celou řadu samostatných certifikací, například v oblastech projektování, výroby a testování letecké techniky,“ zdůraznil.

letectví

Brněnská PBS otestovala první proudové motory sestavené v USA, chce je tam vyrábět

Půl miliardy korun chce investovat PBS do výroby proudových motorů v USA:

Přečíst článek

Náročné testy

Simulátor Aero L-39 Skyfox prošel testováním ve dvou fázích. První z nich bylo objektivní testování, při kterém zařízení využívá plně automatizovaný testovací systém. Tento systém ověřuje klíčové parametry bez zásahu člověka – například shodu matematického modelu, síly v ovládacích prvcích, odezvu systému na vstupy do řízení nebo kontrast světelných bodů simulujících letištní světelné systémy. Automatizace zajišťuje, že výsledky testů jsou prezentovány jako přesná data a grafy, přičemž případné odchylky lze snadno stanovit na základě naměřených hodnot.

Ve druhé fázi, nazývané subjektivní testování a funkční zkoušky, vstupuje do procesu i lidský faktor. Tuto část provádí skupina pilotů s praktickými zkušenostmi s letounem Skyfox. Zalétávací lety na simulátoru jsou přitom téměř identické s těmi skutečnými.

Cílem této fáze je ověřit chování simulátoru v různých situacích, od zapnutí, startování motoru, přípravy avioniky a pojíždění přes start, provádění akrobatických prvků a navigačních postupů až po přistání, zarolování na stojánku a vypnutí motoru. Aby bylo vyloučeno hodnocení na základě čistě subjektivních dojmů, funkční zkoušky vždy provádí minimálně tři piloti.

SpaceX provedla šestý test lodi Starship, nosná raketa se zřítila do moře

Americká společnost SpaceX v úterý provedla šestý testovací let svého obřího vesmírného dopravního systému Starship. Nosná raketa Super Heavy po startu z texaského kosmodromu v Boca Chica, kterému přihlížel nově zvolený prezident USA Donald Trump spolu se šéfem SpaceX Elonem Muskem, neočekávaně dopadla do Mexického zálivu, místo aby se pokusila o návrat na startovací rampu. Samotná loď skončila v souladu s plánem v Indickém oceánu, informovala agentura AP.

Přečíst článek

Brzy do výroby

„Simulátor je certifikován podle příslušných předpisů Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). To pro tuto kategorii znamená, že kabina simulátoru je přesnou replikou reálného letounu a matematický model pohybu splňuje přísná kritéria. Chování simulátoru v jednotlivých režimech letu i během pohybu na zemi odpovídá realitě s tolerancí v jednotkách procent, což je pro piloty subjektivně nerozeznatelné,“ popisuje Ryška. Simulátor navíc nabízí vizuální simulaci okolního prostředí, která zahrnuje různé povětrnostní podmínky – od různých typů oblačnosti přes déšť po sněžení – a to v libovolnou denní i noční dobu.

Osvědčení ministerstva obrany znamená, že vývojová fáze simulátoru FTD Level 2 pro Aero L-39 Skyfox, za kterou odpovídala VR Group, byla úspěšně dokončena. V blízké budoucnosti se očekává zahájení sériové výroby simulátorů, jejíž objem bude záviset na počtu požadovaných výcvikových systémů dodávaných s prodanými letouny.

Slovensko stále nereagovalo na českou nabídku přepravy plynu, řekl Vlček

Ministr Vlček: Slováci na naší nabídku o přepravě plynu nereagují

Slovensko stále nijak nereagovalo na českou nabídku přepravních a zásobníkových kapacit plynu. V televizi Nova to řekl ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN). Využití české infrastruktury nabídl slovenským protějškům na konci loňského roku v reakci na zastavení tranzitu plynu na Slovensko přes Ukrajinu. Ministr zároveň nevyloučil, že do Česka může přes uzavření východní cesty stále proudit i ruský plyn přes západ.

Přečíst článek

Premiér Petr Fiala

Stanislav Šulc: Premiér Fiala vysvětluje lidem, že daně jsou nízké. Má pravdu. A mýlí se zároveň

Jak říkat pravdu a mýlit se zároveň ukázal dnes v debatě CNN Prima NEWS premiér Petr Fiala, když se jal divákům vysvětlovat, že jsou v Česku vlastně daně nízké. A naneštěstí jen dal další hůl do rukou svým kritikům.

Přečíst článek

Související

Šampaňské Laurent Perrier

Let z Prahy do Dauhá. Nabízí Qatar Airways nejlepší byznys třídu v malém letadle?

Přečíst článek
Doporučujeme