Odstávky výroby kvůli nedostatku čipů stlačily zisk Toyoty o dvě pětiny
Japonské automobilce Toyota Motor Corp. klesl ve finančním prvním čtvrtletí provozní zisk o 42 procent na 578,66 miliardy jenů (104,7 miliard korun). Mohly za to problémy v dodavatelském řetězci a růst nákladů. Vyplývá to z prohlášení společnosti.
Pokles zisku byl mnohem vyšší, než čekali analytici dotazovaní agenturou Refinitiv. Podle jejich odhadů se měl zisk snížil o 15 procent.
Toyota několikrát snížila svůj měsíční výrobní cíl kvůli nedostatku čipů a uzavření továren v Číně v reakci na pandemii nemoci COVID-19. Čistý zisk se za tři měsíce do konce března snížil o 17,9 procenta na 736,8 miliardy jenů. Prodej aut klesl o 7,8 procenta na 2,54 milionu. Tržby ale vzrostly o sedm procent na 8,5 bilionu jenů.
Největší problémy hlásí vyspělé západní státy. Naopak luxusní značky si zatím na nedostatek poptávky nestěžují.Lidé nechtějí nová auta, přiznávají automobilky. Bojí se inflace
Money
Podobně jako další výrobci aut se musí i Toyota vypořádat s růstem nákladů a obavami, že vysoká globální inflace sníží spotřebitelskou poptávku. Současné výrobní problémy pro Toyotu znamenají obrat, když v počátcích pandemie se jí naopak díky vysokým zásobám dařilo vzdorovat problémů v dodavatelském řetězci. V uplynulém čtvrtletí však musela třikrát snížit měsíční výrobní cíl a za původním plánem výroby zaostala o deset procent.
Navzdory slabému čtvrtletí automobilka potvrdila předchozí výhled provozního zisku a výroby aut na celý fiskální rok a díky poklesu jenu zvýšila výhled čistého zisku a tržeb. Čistý zisk za rok do konce března 2023 má činit 2,36 bilionu jenů místo původně uváděných 2,26 bilionu a tržby 34,5 bilionu jenů místo 33 bilionů. Celkem chce Toyota vyrobit 9,7 milionu vozů, napsala agentury Kjódó.
Finanční ředitel koncernu Volkswagenu Arno Antlitz uvedl, že firma „prokázala značnou finanční odolnost vůči bezprecedentním globálním výzvám“. Ve druhém pololetí navíc VW počítá, že se problémy s dodavatelskými řetězci zmírní.Škodovce propadl zisk kvůli válce a dolaru. Mateřskému Volkswagenu se naopak daří
Zprávy z firem
Zejména nedostatek dílů tlačí produkci a prodej aut dolů. Snížení výroby ohlásila většina výrobců a za letošních prvních sedm měsíců tak prodeje meziročně spadly o 14,3 procenta na 112 364 vozů. Jde o nejnižší číslo za toto období od roku 2014. Oznámil to Svaz dovozců automobilů (SDA).Prodej aut spadl o více než 14 procent. Naposledy byl níže před osmi lety
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.