Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Olympiáda byla pro Paříž úspěchem, pro některé podniky ale pohromou

závěrečný ceremoniál LOH v Paříži 2024
profimedia.cz
 ČTK

Pařížští podnikatelé a manažeři hotelů si představovali léto, jaké ještě nezažili: v době olympijských a paralympijských her zaplaví francouzskou metropoli miliony turistů a přinesou regionu obrovské zisky. Po skončení her však mnoho z nich tvrdí, že zažili jedno z nejhorších letních období vůbec, zejména kvůli bezpečnostním omezením v okolí olympijských sportovišť v centru města. Napsala to agentura AP.

Tom Denaive, který provozuje klenotnictví mezi Louvrem a náměstím Svornosti, kde se konalo několik závodů, nicméně uvedl, že se toto období nedá označit jinak než jako dramatické. V polovině června se uzavřela nejbližší stanice metra a týden před slavnostním zahájením také ulice Rivoli, hlavní pěší zóna a obchodní tepna. "Byla to mrtvá ulice," říká Denaive. "Připadalo mi, jako bychom se vrátili do dob covidu-19," dodává.

Přílet olympijských medailistů zprava Josefa Dostála, Martina Fuksy a Nikoly Ogrodníkové z Letních Olympijských her v Paříži

Lukáš Kovanda: Inflace požrala odměny pro olympioniky. Za Paříž dostanou méně než za Tokio

Olympijským medailistům z Paříže Česko za umístění na stupni vítězů vyplatí celkem 9,6 milionu korun. Prostředky půjdou ze státního rozpočtu, vyplatí je Národní sportovní agentura.

Přečíst článek

Pokles návštěvnosti zaznamenali dokonce i v muzeu Louvre. Dva týdny před zahajovacím ceremoniálem o 45 procent a v době konání olympijských her pak o 22 procent ve srovnání se stejným obdobím loni.

Zklamání bylo cítit i na ulici Saint-Honoré, kde se nachází nejprestižnější pařížské hotely a obchody s haute couture, tedy vysokou krejčovinou. Vedoucí prodejny francouzské značky luxusních svíček Diptyque Marina Orlandová říká, že meziročně tržby v srpnu klesly o 29 procent. "O olympiádě se říkalo, že bude z hlediska výnosů neuvěřitelná... Někteří z nás nejeli na dovolenou a museli jsme předělat směny tak, abychom zde všichni mohli v den D být," dodává s tím, že obchod byl povětšinou prázdný.

Desetina turistů navíc

Do Paříže ale naopak přijelo mnoho turistů. Podle údajů vlády zveřejněných minulý týden dorazilo v době olympijských her přibližně 1,7 milionu zahraničních turistů, což bylo o 13 procent více než loni, a 1,4 milionů Francouzů, což bylo proti minulému roku nárůst o 26 procent. Kromě nich přilákaly olympijské hry další miliony lidí, kteří do metropole přijeli na jeden den.

"Myslím, že se naší zemi ta sázka vyplatila," řekla minulý týden na tiskové konferenci francouzská ministryně cestovního ruchu Olivia Grégoireová. Nakupování ale podle majitelů a manažerů obchodů nebylo hlavním zájmem turistů. "Přišli sem kvůli sportu," říká Orlandová. S tím souhlasí i Denaive, podle kterého návštěvníci "utratí tolik peněz za hotely, letenky a jízdenky, (...) že jim pak moc na nákupy nezbyde".

Boxerka Imán Chalífová

Mužský hormon u žen? To je nic proti povolení dopingu, aby sport přilákal nový zájem diváků i reklamního průmyslu

Olympiády už dávno nelámou sportovní rekordy tak často jako v minulosti. Je čas dát sportovcům prostor, aby podali vyšší výkony, což bude divácky (i komerčně) zajímavější než dnešní sport. To tvrdí skupina kolem australského byznysmena Arona D’Souzy. Jak to chce udělat? Umožnit doping.

Přečíst článek

I kdyby se turisté do obchodů a restaurací chtěli dostat, mnoho z nich by s tím mělo problém, protože se Paříž rozhodla olympiádu uspořádat v centru města místo toho, aby vybudovala sportoviště mimo něj. Na jejich ochranu bylo nasazeno 45 tisíc policistů a 10 tisíc vojáků společně s posilami z více než 40 zemí. Většina Pařížanů a návštěvníků bezpečnostní opatření uvítala, ovšem nikoli kovové zábrany postavené na obou březích Seiny, které komplikovaly průchod městem.

Pro Patricka Aboukrata, jenž zastupuje 190 majitelů obchodů a restaurací v pařížské čtvrti Marais, byla olympiáda "více než katastrofální". Od poloviny června do konce července se podle něj tržby v této oblasti propadly v průměru o 35 až 40 procent. Jakožto majitel obchodu s módou říká, že nečekaně špatné období co se prodeje týče zažil hlavně konfekční průmysl, proto se stejně jako mnozí další nakonec rozhodl obchody zavřít. "Nestálo to za to a ti v okolí, kteří nechali obchody otevřené, mi říkali, že tam měli prázdno," dodává Aboukrat.

Propad tržeb kolem Notre-Dame

Na ostrově Île de la Cité, kde stojí katedrála Notre-Dame, přišla většina obchodníků o 40 až 50 procent obratu. Po většinu olympiády byla zvláště tato oblast obtížně přístupná, protože ji obehnaly bezpečnostní zátarasy. Úředníci tvrdí, že omezení byla nutná, aby se zajistilo bezpečí všech.

Ministryně Grégoireová ale řeči o případných ztrátách zlehčovala s tím, že "často narážíme na lidi, kteří si stěžují". Vláda přesto 14. června oznámila, že založí komisi, jež se bude zabývat žádostmi o finanční kompenzace od těch, kteří tvrdí, že se nacházeli v oblastech omezených zátarasy. Žádosti začne posuzovat příští rok v lednu.

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Zlatá olympijská medaile OH Paříž 2024 s kusem Eiffelovky ve svém středu

David Ondráčka: Paříž zazářila, Češi sbírali drobky. Kam směřovat státní podporu sportu

Přečíst článek
Doporučujeme