Ondřej Krátký: Liftago není jen taxi, budujeme firmu na dalších sto let
Stále ještě mladý manažer Ondřej Krátký již čtyři roky vede společnost Liftago. Firma, která propojuje taxikáře se zákazníky mobilní aplikací, přežila rok a půl s covidem. Zeštíhlela, ale žije. Místo chybějících zákazníků začala víc vozit balíky. Kam Krátký firmu povede dál?
Liftago skokově zdražovalo. Proč?
Ceny na Liftagu se zvýšily, ale ne v tak skokové míře jako u konkurence. Na trhu jsou služby, které jezdí ve špičce při nedostatku řidičů za násobné ceny. My máme trvale nastavené limity cen, které diktuje legislativa, a v rámci nich řidiči mezi sebou soupeří. Zákazníci vidí jejich nabídky a z nich si vybírají.
Výši tarifů nijak neovlivňujete?
Ne, ceny nejsou námi diktovány. Řidičům žádný pokyn ke zdražení nedáváme. Liftago se chová víc jako volný trh, ale samozřejmě v rámci pevně daných legislativních limitů. Je pravda, že poslední měsíc, možná dva, řidiči soutěží s nabídkami, které odpovídají vyšším tarifům.
Čím to?
Je větší poptávka. K Liftagu přešli cestující, kteří dříve k přepravě používali zahraniční aplikace. V době pandemie ale přepravní byznys s úbytkem turistů dostal obrovský zásah a řada řidičů, kteří jezdili s Uberem nebo Boltem, se rozhodla byznys zabalit. V řadě případů to byli cizinci, zejména pak z východních zemí, kteří tady pracovali v lepším případě na pracovní povolení, nebo je zaměstnávaly agentury, kterým se už ale v době pandemie nevyplatilo je sem „lifrovat“. Liftago mělo relativně stabilní počet řidičů, ale více zákazníků, kteří k nám přešli z Boltu a Uberu z těch důvodů, které jsem uvedl. Tedy buď se nesvezli, protože nebyli řidiči, nebo nebyli ochotni platit tak vysoké ceny.
V jenom z dřívějších rozhovorů jste ale uvedl, že v době covidu se Liftagu propadla přeprava lidí meziročně asi o třetinu…
To je pravda. S rozvolněním v květnu se ale poptávka vrátila, skokově vzrostla.
Sdílená ekonomika má svět zachránit před nedostatkem zdrojů a plýtváním. Ve skutečnosti jde o byznys, který za image bohulibé činnosti schovává mnoho problémů.Byznys za maskou sdílení
Money
Opouštěli řidiči branži i z důvodu, že kvůli propadu poptávky a skokovému zdražení nebyli schopni odjezdit tolik, aby zaplatili leasingy na auta? Byla to běžná praxe?
Určitě. Dělo se to v průběhu covidového roku. Ti, kteří měli problém splácet, už dávno v taxislužbách nejsou. Ale není to gro současného zdražení u Uberu a Boltu, které se částečně přelilo i na Liftago.
Nesoutěžíme s metrem ani tramvají
Když se teď podívám na ceny, Liftago má nástup 60 korun a 36 korun za kilometr. To je kilometr za skoro 100 korun, zatímco konkurence vás odveze tři kilometry za padesát korun…
Krátké trasy nejsou reprezentativní. Uber pro nás není konkurent. Oni soupeří spíš s metrem a tramvají. Jejich ambice růstu, které tlačí cenu nesmyslně dolů, nejde s taxislužbou srovnávat. Pandemie je ale vytrestala, nemohli udržet nízké ceny. Ale takový byznys my dělat nechceme. My chceme odvětví taxislužby kultivovat, udržet kvalitu, bezpečnost a spolehlivost služeb pro zákazníky, kteří o to stojí.
Průměrná jízda s taxislužbou je od šesti do deseti kilometrů. Nástupní sazby zvýšil magistrát už asi před rokem. Nám konkrétně pandemie ubrala na tržbách meziročně asi třetinu. Počet řidičů v čase pandemie se nám snížil na polovinu, tedy z dvou tisíc asi na tisícovku. S rozvolněním se jich ale část zase vrací. V průběhu pandemie jsme měli počet řidičů odpovídající poptávce, možná s drobnou rezervou na straně nabídky, protože jsme zároveň dělali kurýrní a logistické služby.
Byla logistika z nouze ctnost, nebo jste s rozkročením se i do této oblasti počítali v dlouhodobější strategii?
Od začátku Liftaga z přelomu let 2017 a 2018 byla logistika klíčem k úspěchu. S pandemií se pouze změnila dynamika, do jaké míry začala být logistika důležitější byznysovou nohou. Do té doby to byla oblast, v níž jsme se chtěli učit, zlepšovat a pomalu testovat. Najednou se z toho stala sféra rozvoje, která je daleko zásadnější, a už to tak bude i nadále.
Estonský provozovatel alternativní přepravy Bolt získal od investorů 600 milionů eur (15,3 miliardy korun). Získané peníze chce použít na expanzi v rychlém doručování potravin.
Bolt chce rychleji rozvážet potraviny. Od investorů na to získal 600 milionů eur
Zprávy z firem
Jak velké procento obratu vám generují logistické služby?
Absolutní čísla zatím neříkáme, ale jsou to už desítky tisíc uskutečněných transakcí měsíčně. Řekněme, že tvoří do pětiny celkového obratu.
Budujeme logistického lídra
Máte partnerství s Rohlíkem i Alzou. Usilujete o to, stát se logistickou jedničkou na českém trhu?
Jedničkou úplně ne, ale chceme určitě posilovat. Partnerství s Alzou je pro nás v tomto ohledu velmi zajímavé, důležité a zlomové. Je to partner, s nímž můžeme inovovat. V logistice má tak pokročilé procesy, že ten náš jiný typ logistiky je pro to vhodný. My potřebujeme někoho, kdo umí expedovat většímu počtu řidičů na zavolanou, kdykoli potřebuje, klidně pět tisíc zásilek během dopoledne. Je jen málo e-commerce partnerů, kteří to dokážou. Ambice nejsou kvantifikované tak, že bychom chtěli být jedničkou na současném trhu, ale určitě na tom budoucím.
Jak to myslíte?
Vysvětlím. Současný trh v logistice funguje tak, že k nějakému datu a čase voláte řidiče, aby svezli zásilky, odvezli je na depo a druhý den je zaváželi zákazníkovi. Takhle Liftago nefunguje. Stanovovat si cíle v rámci tohoto ekosystému je pro nás absolutně nerelevantní. My chceme hráčům, kteří to dělají nejlépe – balíkovým službám a e-commerce partnerům – nabídnout, že kromě jejich robustní kapacity dep, svozů a rozvozů, si mohou také sáhnout do obrovské sítě malých řidičů, která jim může zrychlit doručovací služby. Zboží, které míří z Prahy na Prahu nemusí jít nejdřív mimo město na depo a pak teprve k zákazníkovi. Může jít naším prostřednictvím přímo zákazníkovi. Jinými slovy, e-shopy typu Alzy nemusí čekat na svozovou dodávku, když 500 metrů od skladu má desítky volných řidičů.
Chápu správně, že vaší největší přidanou hodnotou je aplikace, která dokáže v reálném čase spojit řidiče s těmito partnery? Skrze toto „počítačové“ prostředí chcete získat vedoucí úlohu na novodobém, respektive rodícím se logistickém trhu?
Přesně tak. Víme, že už dnes dokážeme standardní balík doručit za náklady odpovídající balíkové službě s tím rozdílem, že ho doručíme na přesný čas a rychleji.
Liftago jako utilita pro všechny
Na trhu jsou ale i jiní hráči, konkurenti, například Zásilkovna, s níž jste chtěli uzavřít partnerství, ale sešlo z toho. Proč?
To se musíte zeptat jich. Myslím, že je to spíš otázka jejich momentálního zaměření na nějaké klíčové věci, které musí dotáhnout. Projektů, které jsme společně chtěli rozjet, už bylo vícero. V mezičase jsme je zrealizovali s jiným partnery. Třeba se k nim Zásilkovna v budoucnu taky zařadí. Je to otevřené. Konkurenty bych raději než jako rivaly bral za partnery. Chci, aby se Liftago stalo sítí, či utilitou pro všechny. Když někdo bude potřebovat přepravu, ať už je to e-commerce nebo distribuční hráč, bude pro něj výhodné si část kapacity „sebrat“ ze sítě Liftago. Ne z vlastní flotily, která může být v tu chvíli přetížená. Nebo naopak, nevytíženou flotilu zapojit do sítě, a vytěžovat ji i v čase, kdy ji sám partner nepotřebuje.
Nákladní divize provozovatele alternativní taxislužby Uber koupí za 2,25 miliardy dolarů (téměř 49 miliard korun) přepravní společnost Transplace. Uber spojuje. Jeho nákladní divize koupí za miliardy přepravní firmu Transplace
Zprávy z firem
To jsou dlouhodobější plány. Co chytáte na tento a příští rok?
Chceme investovat do taxislužby. Budou vznikat další služby, zejména B2B charakteru, typu partnerství s Alzou. Technologicky se budeme snažit, aby komerční řidiči byli co nejvíce vytíženi. Ať už v přepravě osob, nebo v oblasti ostatních kurýrních služeb. Budeme investovat do kvality služeb. Standardem už je, že u taxislužeb se řidičům zanechává dýško. U kurýrů to ještě zvykem úplně není, snad kromě Rohlíku, kde je možné kurýrovi dopředu stanovit výši spropitného. Tímto směrem bychom se taky chtěli posunout. Takže do aplikace vneseme nástroj pro okamžitou zpětnou vazbu na doručení.
Jaká jsou vaše čísla v současné koronavirové době? Jaké máte příjmy?
Před pandemií jsme měli obrat asi 400 milionů korun. V době covidu si stále držíme stamilionové řády. Z toho nám zůstanou asi desítky milionů. Vše, a něco navíc, reinvestujeme do inovací. Takže i za loňský rok jsme ve ztrátě. Nicméně to byly právě inovace, které nás loni v covidu podržely a umožnily nám se rozkročit i mimo přepravu osob. Bez nich bychom byly ve stavu hibernace.
Kdy budete v zisku?
Uvidíme, zda se k bodu zvratu přiblížíme už tento rok. Bude hodně záležet, jak rychle se bude obnovovat trh.
Generálním ředitelem Liftaga jste už čtyři roky. Kam jste se za tu dobu posunul vy osobně, jakou zkušenost jste získal?
Nemám srovnání. Liftago je moje první působení v takové funkci. Ale za mě je to nikdy nekončící škola, ve smyslu učení se nových věcí. Za ty roky už jsem získal větší nadhled, dívám se na byznys z větší vzdálenosti. Nesleduji jen poměr toho, čeho dosáhneme ve srovnání k plánu a vizi, ale učím se, jak mixovat poměr „base byznys“, tedy toho, co už umíme, se sázkami na nový byznys a nové zdroje podnikání, které nás dovedou k cíli rychleji. Nejzásadnější je poznání, jak moc má člověk optimalizovat, a jak moc riskovat.
Exit není alternativa
Čili jste se naučil více riskovat?
Spíše jsem se naučil fázovat. Pracovat na věcech, z nichž budeme profitovat až za delší dobu. Ale začít s nimi musíme už nyní. A přitom nezapomínat, že i malé optimalizace na hlavním byznysu mohou mít velký budoucí dopad. A taky lépe komunikovat. Směrem k akcionářům, dovnitř i navenek firmy.
Výsledky Netflixu naznačují, že jednu z nejatraktivnějších firem uplynulé dekády čekají trable.Stanislav Šulc: Kauza Netflix aneb Když zisky nejsou nic
Názory
Jak u vás funguje komunikace s akcionáři? Pokud se nepletu, máte jich nyní šest.
Myslím, že bych nedokázal fungovat jako CEO a prosazovat velké plány v oblasti logistiky bez jejich důvěry. Mám velkou výhodu v tom, jak velmi lidsky a hodnotově vyrovnané akcionáře Liftago má.
Je u vás konsenzuální a tvůrčí prostředí i mezi akcionáři? Nebo jsou tam tendence mířící k exitu?
Liftago nikdy nemělo být malá hezká služba, která se prodá někomu většímu. Jsme na začátku naší expanze, a tak to vnímají i investoři. Liftago není jen taxi, budujeme firmu pro příštích 100 let.
Zmiňujete expanzi. Jaké konkrétní kroky chcete podniknout?
Liftago má zahraniční ambice, je ale dobré expandovat z pevného základu. O zahraničí bych chtěl proto mluvit, až když tam skutečně budeme. Je jisté, že globální trh taxi, kterému dominují ať už mezinárodní, nebo regionálně silní hráči, nám nedává smysl. Bylo by velmi nákladné, a ne příliš zábavné, se snažit spouštět další trhy v Evropě. Pakliže budeme růst v zahraničí, tak s jiným konceptem.
Jakým?
Konkrétně vám neřeknu. Vidím velký potenciál v tom, že dokážeme balík poslat za náklady České pošty, a už v nákupním košíku na e-shopu zákazníkovi říct, kdy přesně mu zásilku doručíme, a přitom si udržet i slušnou marži. Jestliže nyní dělá e-commerce 18 procent retailových prodejů, za pár let podíl naroste na čtvrtinu. Současný systém doručování to neustojí. Na rozdíl od jiných služeb my nechceme poštu předehnat či jí konkurovat, ale chceme s ní spolupracovat. Chceme napojit systém na síť menších dopravců.
Firma Square miliardáře Dorseyho koupila splátkovou firmu Afterpay za cenu zhruba celé UniCredit Bank. Má systém odložených plateb, takzvaných POS, vážně takovou budoucnost?Analýza: Celkem drahá Afterpay
Money
Kolik si vydělá řidič v síti Liftago za hodinu?
Teď cílíme na průměr 300 korun za hodinu. Takže klidně 50 tisíc za měsíc. A to jsme úplně na začátku…
Vraťme se ještě k vašim ambicím být lídrem v „logistice budoucnosti“. Obdobně se vyjadřovala i šéfka Zásilkovny Simona Kijonková. Co je vyjma toho technologického aspektu, který jste již zmínil, vaší konkurenční výhodou?
Na rozdíl od Zásilkovny nemáme náklady na síť dep a výdejen. Ale opět opakuji, Zásilkovnu nevnímáme jako konkurenta, nýbrž jako komplementární službu, kdy zapojení do naší sítě by mohlo být pro obě strany přínosem.
Ondřej Krátký (37)
- Spoluzakladatel a poslední čtyři roky také CEO Liftago, lokální přepravní platformy a taxi aplikace s vizí sdílení přepravní kapacity taxíků s dalšími segmenty přepravy zboží a lidí.
- Vystudoval ekonomii, pět let pracoval jako marketingový expert. Mimo jiné dělal kampaně pro značku Milka.
- V roce 2012 vyhrál zlato v největší kreativní soutěži pro mladé na festivalu Cannes Lions. Poté se přidal k duu Martin Hausenblas a Juraj Atlas a společně založili oceňovaný český start-up Liftago.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.