Boj o lidi a zdražování tíží jinak optimisticky naladěné šéfy českých firem, ukázal průzkum

Ředitelé českých firem předpokládají, že se jejich podnikům bude letos dařit lépe než loni. Na 79 procent z nich očekává růst výnosů vlastních společností. V kontextu posledních let je to vysoké číslo. V loňském krizovém roce to bylo 71 procent šéfů a v předcovidovém roce 2019 v růst vlastních firem věřilo „jen“ 75 procent CEOs, ukázal průzkum PwC.
„To, že firmy i přes veškeré nejistoty v tomto roce očekávají růst svých výnosů, je výborná zpráva. Vzhledem k tomu, že historicky za posledních deset let tento ukazatel v našich výzkumech silně koreloval s reálným děním v ekonomice, považuji tento výsledek za velmi povzbuzující,“ uvedl řídící partner PwC ČR Jiří Moser.
Optimismus má podle něj reálné opodstatnění. „V ekonomice je hodně peněz, stále funguje odložená spotřeba nebo se výhledově se zlepšuje snad i stres v dodavatelském řetězci. Odráží to i přesvědčení, že se společnost pandemií už naučila žít a fungovat,“ dodal Moser.
Nejistoty přetrvávají
Největší hrozbou pro rok 2022 je podle šéfů českých firem nedostatek kvalifikovaných lidí. Tuto obavu sdílí plných 94 procent respondentů, což je nejvyšší hodnota, která byla ve třináctileté historii dotazování u této otázky zaznamenána. Jinými slovy: nikdy neměli šéfové z ničeho větší obavy než letos z nedostatku lidí.
Zlaté padáky, mnohamilionové odměny, to bývala realita šéfů bank v minulosti. Nyní Goldman Sachs, JP Morgan a spol. přeplácejí řadové lidi. Na Wall Street je válka o talenty. Nejsou lidi.
Válka o lidi: americké banky zasypávají zaměstnance penězi
Money
Na druhém místě skončila příbuzná obava taktéž související s napjatým trhem práce: růst mzdových nákladů, který se s 85 procenty stal „skokanem roku”.
Jako jedno z řešení nedostatku pracovníků se může nabízet zavádění technologií, které nahrazují některé činnosti vykonávané dnes lidmi. Podle aktuálního průzkumu plánuje nahradit alespoň pět procent zaměstnanců v nadcházejícím roce téměř čtvrtina firem. V roce 2020 mělo stejný záměr dokonce 26 procent firem. Více než pět procent zaměstnanců loni nahradilo automatizací 12 procent firem.
„Trend automatizace pracovních míst postupuje, ale prozatím je jasné, že boj o lidi pokračuje a že žádné jedno konkrétní opatření samo o sobě nevede do klidných vod. Čím dál víc je vidět, jak lidé vedle finanční stránky mnohem více zdůrazňují potřebu důvěry v zaměstnavatele a výslednou kvalitu života, kterou jim dané zaměstnání přináší,“ komentuje situaci Jiří Zouhar, partner PwC.
Na předních příčkách se umístilo i několik rizik, které zaznamenaly velký meziroční skok směrem vzhůru. Je to konkrétně vysoká inflace (+ 31 %), volatilita cen energií (+ 30 %), volatilita cen surovin (+ 23 %) nebo bezpečnost dodavatelského řetězce (+ 22 %).
Více než tři čtvrtiny lidí zvažuje při výběru zaměstnavatele hodnotovou orientaci firem. A nejde jen o nejmladší generaci zaměstnanců, kritéria udržitelnosti zajímají všechny věkové skupiny stejně, ukazuje průzkum UniCredit Bank.
Češi se chytají na udržitelnost. Může to pomoci v boji o zaměstnance
Money
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.