Ostraváci chtějí prorazit v Evropě s elektrickými dodávkami z Číny. Budou stát pod milion
Ostravská společnost VelorXtrike se chystá uvést na evropský trh elektrickou dodávku VXT 902. Vůz má na jedno nabití dojezd až 300 kilometrů a uplatnit se může například u komunálních služeb. Vozidla v základním provedení se budou vyrábět v Číně, v Česku se pak na ně budou dodělávat veškeré nástavby. Uvedl to spoluzakladatel a jednatel společnosti VelorXtrike Pavel Brída.
Firma dodává elektrická vozidla do Evropy už více než deset let, uvedla zde více než dvě desítky typů - motocykly, tříkolky i užitkové vozy.
V posledních letech společnost VelorXtrike prostřednictvím tamní partnerské firmy dodala do Německa živnostníkům, rozvážkovým službám, technickým službám a samosprávám během let stovky elektrických vozidel kategorie L7e. Také nová dodávka VXT 902 vychází z typu 901, se kterým firma uspěla na německém trhu. Patří už ale do kategorie N1, tedy nákladní vozy. Ostravská firma se podílela na vytváření jejího designu.
Německý výrobce automobilových součástek Schaeffler plánuje ve svých evropských závodech propustit asi 4700 zaměstnanců. Firma působí i v Česku, kde provozuje závody v Lanškrouně a ve Svitavách. Propouštění se podle vyjádření firmy dotkne deseti továren v Německu a dalších pěti v Evropě. Firma zaměstnává po celém světě kolem 120 tisíc lidí.Výrobce dílů do elektromobilů Schaeffler bude masivně propouštět. Výrobu má i v Česku
Zprávy z firem
Elektrododávka za milion i levněji
„Chtěli jsme, aby měla evropský vzhled,“ řekl Brída. Vozidlo disponuje veškerým standardním vybavením. „Je vybaveno klimatizací, má palubní počítač, ukazatel dojezdu, parkovací senzory. Má to klasické nabíjení ze zásuvky 220 voltů a má to i high speed charging, to znamená rychlonabíjení,“ řekl Brída.
Výhodou vozu je podle něj dojezd, jaký baterie umožňuje. „Má dojezd zhruba kolem 300 kilometrů na jedno nabití, což si myslím, že z toho dělá celkem zajímavé vozidlo do městského provozu pro nějaké rozvážkové služby,“ řekl. Základní cena vozu bude do 900 tisíc korun.
Firma, která je výhradním dovozcem značky pro Evropskou unii, chce s dodávkou opět uspět především na německém trhu. „Přihlašujeme se do tendrů přes naší německou spřátelenou firmu, které tato vozidla dodáváme, a celkem bez problému je vyhráváme. Jednak díky tomu, že jsme flexibilní, umíme dodávky připravovat podle potřeb tamních zákazníků, a taky ta vozidla mají zajímavé jízdní vlastnosti i variabilitu prostorů specifikovaných dle požadavků zákazníka,“ řekl Brída.
Cestou k úspěšnému přechodu na elektromobilitu i k překonání krize automobilového průmyslu není slevit z ambiciózních cílů a regulí, tvrdí s odvoláním na odborníky na ekologickou dopravu evropský magazín The European Correspondent. Vývoj prý povede k větší konkurenceschopnosti elektromobilů. Evropský trh je však rozmanitý, a co je levné ve Stockholmu, nemusí být levné i v Praze.Elektromobily budou v EU dostupnější. Češi na ně ale pořád nebudou mít
Money
Dodávka nyní prochází finálními homologacemi. VelorXtrike ji jako první kus v Evropě detailně testuje v Moravskoslezském kraji a na vyzkoušení ji několik dní měly i Technické služby Opava. „My jsme si vědomi, že se budeme muset přeorientovat a některá komunální vozítka zakoupit nová na elektro pohon, takže se rozkoukáváme po nových technologiích a nových vozech,“ řekl provozně-technický náměstek Technických služeb Opava Martin Girášek.
V autě se projel. „Za nás je příznivé, že je technologický vývoj opravdu takový, že taková dodávková vozidla už se dělají. Splňuje to vlastně všechno, co pro komunální služby, které zajišťujeme, po vozidle požadujeme. V současné době budeme stavět fotovoltaickou elektrárnu a počítáme s tím, že si postavíme dobíjecí stojany a určitě se budeme tímto směrem zabývat,“ řekl Girášek.
Brída řekl, že nástavby dodávek se budou vyrábět v několika českých firmách. Výhodou je jejich variabilita. „Máme schopnost udělat je vlastně přímo dle požadavků zákazníků. Můžeme udělat třeba prodloužený box nebo sklápěčku,“ dodal Brída.
Firma plánuje v budoucnu na základě letitých zkušeností z trhu hlavně v Německu vyvinout i vlastní vůz kategorie N1, který chce vyrábět i s možností variability - škálovatelnosti dojezdu baterií. „Na tom autě je drahá hlavně baterie. A k čemu v technických službách bude auto třeba s dojezdem 300 kilometrů, když najedou, dejme tomu, jenom 90 kilometrů za den a můžeme dojezdy dle aktuálních potřeb zvyšovat či snižovat baterií bez většího zásahu do konstrukce vozidla? Tak jim na to přizpůsobíme baterku, a tím pádem se cena auta třeba sníží o statisíce,“ řekl Brída.
V rámci našeho seriálu o elektromobilitě, který vzniká ve spolupráci s AutosEU, jsme si tentokrát povídali se prodejcem aut Štěpánem Vojtěchem. Ve světě automotive se pohybuje už dlouhá léta, proto nás zajímalo, jak vnímá změny, které s elektromobilitou přicházejí, a zda jsou na ně připravení zákazníci i automobilky.Dealer vozů: V elektromobilitě se toho hodně uspěchalo. Je to ale budoucnost
Zprávy z firem
Elektrické autobusy začínají brázdit česká města v čím dál větším počtu. Elektromobilitu v rámci MHD úspěšně implementovali v Praze, Brně a dalších městech. Opravdu je elektromobilita v dopravě tak prospěšná?Česko zavádí elektrobusy. Opravdu se nám to vyplatí?
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.