Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Oživení v nedohlednu. Češi loni vypili nejméně piva ve své historii, klesla i produkce pivovarů

Pivovary v České republice loni uvařily zhruba 20 milionů hektolitrů piva, což bylo meziročně o 2,7 procenta méně
iStock
 ČTK

Pivovary v České republice loni uvařily zhruba 20 milionů hektolitrů piva, což bylo meziročně o 2,7 procenta méně. Klesla i průměrná spotřeba na obyvatele, která dokonce dosáhla historického minima. V porovnání s rokem 2022 se snížila ze 136 na 128 litrů za rok, vyplývá to z dat Českého svazu pivovarů a sladoven.

Reklama

Do spotřeby piva na člověka i podílu prodejů v hospodách a restauracích se podle svazu negativně promítla pokračující ekonomická nejistota a změny ve spotřebitelském chování zákazníků.

FOTOGALERIE: Výroba v národním pivovaru Budějovický Budvar

„Již čtvrtým rokem se hodnoty ročního výstavu piva pro domácí trh nacházejí pod úrovní roku 2010. Bohužel očekávané oživení prodejů v loňském roce přímo i nepřímo brzdila nepříznivá ekonomická situace. Tento trend má nadále negativní vliv také na hospody a restaurace, zejména na ty v menších městech a na vesnicích,“ uvedl ředitel svazu Tomáš Slunečko. Podle něj se mění i návyky spotřebitelů, kteří se stále častěji přiklánějí k nealkoholickému pivu nebo míchaným nápojům na bázi piva.

Reklama

Výtoč plzeňského piva znovu postupně roste

Prazdroj posílil v hospodách. Do těch svých investuje půl miliardy

Plzeňský Prazdroj loni na domácím trhu mírně zvýšil prodeje, a to jak v obchodech, tak restauracích. Za růstem stojí zejména trvalá podpora, kterou pivovar věnuje svým hospodským. Do středu zájmu se dostávají i nealkoholická piva. Celkem Prazdroj loni v Česku prodal 7,36 milionu hektolitrů piv, o 1,2 procenta více než v roce 2022.

Přečíst článek

Z piva uvařeného v ČR se ho na domácím trhu loni spotřebovalo 15,2 milionu hektolitrů, meziročně o 2,4 procenta méně. Po dvouletém růstu se loni snížil i vývoz piva do zahraničí o 4,3 procenta na 5,17 milionu hektolitrů. To podle svazu přibližně odpovídá hodnotám z roku 2018. Nejvýznamnějšími exportními trhy jsou nadále Slovensko, Německo a Polsko.

Ležák zůstává favoritem

Pokles se nevyhnul ani prodeji piva v hospodách. Předloni se ho podle předchozích údajů svazu vypilo v restauracích a hospodách 31 procent, loni to bylo 30 procent. Přitom ještě před 15 lety se v restauračních zařízeních vypilo 51 procent českého piva, uvedl svaz.

Podle jeho statistiky zůstává mezi Čechy nejoblíbenější ležák, tedy jedenácti- až dvanáctistupňové spodně kvašené pivo. Na prodejích se podílí ze zhruba 57 procent, zatímco podíl výčepního piva klesl na 38 procent.

Britové varují své fanoušky před Eurem v Německu

Britové varují své fanoušky před Eurem v Německu. Mají tam silnější pivo, zdůrazňuje ministerstvo

Britští fotbaloví fanoušci, kteří se v létě chystají do Německa na fotbalové Euro 2024, obdrželi oficiální varování od své vlády, že německé pivo může být silnější než anglické či skotské pinty a že by se také vůbec nemuseli dostat na zápas, pokud si jich dají moc, uvedl web BBC.

Přečíst článek

Dvě pětiny uvařeného piva loni pivovary stočily do skleněných lahví a 29 procent do sudů. Pětina piva byla v plechovkách a zhruba desetina v PET lahvích.

Nealko pivo trenduje

Za pozitivní trend svaz považuje rostoucí oblibu nealkoholického piva a takzvaných beer mixů, tedy míchaných nápojů na bázi piva. Meziročně jich pivovary loni vyrobily o 9,3 procenta více, a to 1,42 milionu hektolitrů.

Český svaz pivovarů a sladoven sdružuje pivovary, sladovny a další instituce, které se podílí na výrobě piva. Mezi členy je 26 pivovarských společností, pět sladoven a 18 přispívajících společností.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Česko-bavorský festival Treffpunkt.

Němci loni vypili více piva. Nebýt fotbalového mistrovství v Kataru, bylo by to ještě víc

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme