Oživení v nedohlednu. Češi loni vypili nejméně piva ve své historii, klesla i produkce pivovarů

Pivovary v České republice loni uvařily zhruba 20 milionů hektolitrů piva, což bylo meziročně o 2,7 procenta méně. Klesla i průměrná spotřeba na obyvatele, která dokonce dosáhla historického minima. V porovnání s rokem 2022 se snížila ze 136 na 128 litrů za rok, vyplývá to z dat Českého svazu pivovarů a sladoven.
Do spotřeby piva na člověka i podílu prodejů v hospodách a restauracích se podle svazu negativně promítla pokračující ekonomická nejistota a změny ve spotřebitelském chování zákazníků.
FOTOGALERIE: Výroba v národním pivovaru Budějovický Budvar
„Již čtvrtým rokem se hodnoty ročního výstavu piva pro domácí trh nacházejí pod úrovní roku 2010. Bohužel očekávané oživení prodejů v loňském roce přímo i nepřímo brzdila nepříznivá ekonomická situace. Tento trend má nadále negativní vliv také na hospody a restaurace, zejména na ty v menších městech a na vesnicích,“ uvedl ředitel svazu Tomáš Slunečko. Podle něj se mění i návyky spotřebitelů, kteří se stále častěji přiklánějí k nealkoholickému pivu nebo míchaným nápojům na bázi piva.
Plzeňský Prazdroj loni na domácím trhu mírně zvýšil prodeje, a to jak v obchodech, tak restauracích. Za růstem stojí zejména trvalá podpora, kterou pivovar věnuje svým hospodským. Do středu zájmu se dostávají i nealkoholická piva. Celkem Prazdroj loni v Česku prodal 7,36 milionu hektolitrů piv, o 1,2 procenta více než v roce 2022.
Prazdroj posílil v hospodách. Do těch svých investuje půl miliardy
Zprávy z firem
Z piva uvařeného v ČR se ho na domácím trhu loni spotřebovalo 15,2 milionu hektolitrů, meziročně o 2,4 procenta méně. Po dvouletém růstu se loni snížil i vývoz piva do zahraničí o 4,3 procenta na 5,17 milionu hektolitrů. To podle svazu přibližně odpovídá hodnotám z roku 2018. Nejvýznamnějšími exportními trhy jsou nadále Slovensko, Německo a Polsko.
Ležák zůstává favoritem
Pokles se nevyhnul ani prodeji piva v hospodách. Předloni se ho podle předchozích údajů svazu vypilo v restauracích a hospodách 31 procent, loni to bylo 30 procent. Přitom ještě před 15 lety se v restauračních zařízeních vypilo 51 procent českého piva, uvedl svaz.
Podle jeho statistiky zůstává mezi Čechy nejoblíbenější ležák, tedy jedenácti- až dvanáctistupňové spodně kvašené pivo. Na prodejích se podílí ze zhruba 57 procent, zatímco podíl výčepního piva klesl na 38 procent.
Britští fotbaloví fanoušci, kteří se v létě chystají do Německa na fotbalové Euro 2024, obdrželi oficiální varování od své vlády, že německé pivo může být silnější než anglické či skotské pinty a že by se také vůbec nemuseli dostat na zápas, pokud si jich dají moc, uvedl web BBC.
Britové varují své fanoušky před Eurem v Německu. Mají tam silnější pivo, zdůrazňuje ministerstvo
Enjoy
Dvě pětiny uvařeného piva loni pivovary stočily do skleněných lahví a 29 procent do sudů. Pětina piva byla v plechovkách a zhruba desetina v PET lahvích.
Nealko pivo trenduje
Za pozitivní trend svaz považuje rostoucí oblibu nealkoholického piva a takzvaných beer mixů, tedy míchaných nápojů na bázi piva. Meziročně jich pivovary loni vyrobily o 9,3 procenta více, a to 1,42 milionu hektolitrů.
Český svaz pivovarů a sladoven sdružuje pivovary, sladovny a další instituce, které se podílí na výrobě piva. Mezi členy je 26 pivovarských společností, pět sladoven a 18 přispívajících společností.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.