Peking tlačí na čínské automobilky, aby zastavily svoji expanzi v EU

Čínská vláda vyvíjí tlak na své domácí automobilky, aby zastavily dosud probíhající expanzi v zemích Evropské unie. Oficiálním důvodem má podle agentury Bloomberg být rostoucí napětí v obchodních vztazích EU a Číny. EU letos zavádí vysoká, až 45procentní cla na čínská elektroauta. Peking slibuje odvetu.
Podle některých expertů však Brusel chtěl cly docílit spíše toho, aby čínské automobilky ve větší míře přesunuly svoji výrobu přímo na evropský kontinent. O čínské investice velmi stojí například italská premiérka Giorgia Meloniová nebo její španělský protějšek Pedro Sánchez. Pokud by se čínské automobilky z EU měly stáhnout natolik, že ani nezbudují zamýšlené závody, půjde o „čáru přes rozpočet“ třeba i francouzského prezidenta Emmanuela Macrona. Ten letos na jaře nebývale hostil čínského prezidenta Si Ťin-pchinga, jejž po večeři v Elysejském paláci vzal na výlet do Pyrenejí, kam coby dítě jezdíval za babičkou. Důvod Macronovy péče o čínského prezidenta je zřejmý – snaha o více čínských investic ve Francii.
Peking však nyní čínským automobilkám doporučuje, aby přestaly aktivně vyhledávat místa pro vybudování nových závodů a aby na sebe obecně příliš neupozorňovaly. Své plány na výrobu aut v Itálii už podle zdrojů Bloombergu „dala k ledu“ čínská státní automobilka Dongfeng. Důvodem je právě pekingské varování.
Skutečných důvodů čínského stažení z trhu EU ale může být více, včetně probíhajícího ochabnutí evropské poptávky po elektrovozech či související obavy z nadvýroby.
Jednání v Číně
Přitom ještě letos v červenci vážil cestu do Číny italský ministr průmysl Adolfo Urso, aby tam loboval za čínské investice na Apeninském poloostrově. Sešel se i s vedením právě automobilky Dongfeng. V září pak Čínu navštívil zmíněný španělský premiér Sánchez, který loboval za nové investice – a výstavbu nových fabrik – čínských automobilek ve Španělsku. Dokonce během návštěvy zaskočil Brusel, když EU na dálku vyzval, ať ještě přehodnotí zavedení protičínských cel. Zřejmě takto otočil kvůli obavě právě ze ztráty možných čínských investic, která se tedy nyní zjevně začíná naplňovat.
I když ne zcela. Například další čínská automobilka BYD zatím od svých plánů na vybudování továrny v Maďarsku neustupuje.
Cestou k úspěšnému přechodu na elektromobilitu i k překonání krize automobilového průmyslu není slevit z ambiciózních cílů a regulí, tvrdí s odvoláním na odborníky na ekologickou dopravu evropský magazín The European Correspondent. Vývoj prý povede k větší konkurenceschopnosti elektromobilů. Evropský trh je však rozmanitý, a co je levné ve Stockholmu, nemusí být levné i v Praze.
Elektromobily budou v EU dostupnější. Češi na ně ale pořád nebudou mít
Money
Zatímco si evropská politika jasně nastavila klimatické závazky, zájem o reálné snižování emisí v českých domácnostech vázne. Vyplývá to z aktuálního průzkumu veřejného mínění výzkumného týmu KNOWLIMITS, který zkoumal postoj českých domácností k dekarbonizaci. Průzkum naznačil, že plány a realita se mohou značně lišit.
Green Deal po česku: sonda do českých domácností překvapila
Zprávy z firem
Šance Harrisové na vítězství výrazně klesají, jsou nejnižší od Bidenova odstoupení z klání o Bílý dům. Pravděpodobnost Trumpova triumfu je nyní 60procentní, pro evropskou ekonomiku to rozhodně není dobrá zpráva.
Lukáš Kovanda: Trump prezidentem. Pro Evropu stejně ničivý scénář jako energetická krize
Názory
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.