Pivaři si rádi připlatí. Těží z toho AB InBev, Heineken i Carlsberg

Výsledky hospodaření velkých pivovarských skupin ukazují, že zejména evropským pivařům nevadí připlatit si za jejich oblíbený nápoj. Jsou rádi, že se mohou sejít v hospodě či baru, uvádí agentura Bloomberg.
Navzdory rostoucím nákladům očekává největší pivovarská skupina světa AB InBev pro rok 2022 rostoucí tržby. Odpovídají tomu příjmy skupiny za první kvartál, kdy EBITDA meziročně vzrostla o 7,4 procenta na 4,49 miliardy dolarů, výrazně tak firma překonala očekávání trhu, který počítal s nárůstem o 4,6 procenta. Akcie na to zareagovaly výrazným růstem.
„Za růstem stojí zejména sázka AB InBev na zvýšení cen u prémiových produktů, které jejich zákazníci nakupují,“ komentoval výsledky skupiny Thomas Buckley z agentury Bloomberg.
„AB InBev tak na současnou situaci zareagoval stejně jako další giganti Heineken či Carlsberg. A i těm výrazně vzrostly tržby i zisky,“ dodal Buckley.
Zákazníci především v Evropě častěji navštěvují hospody, restaurace a bary, které byly dlouhé měsíce zavřené. „I proto se ještě růst cen výrazněji neprojevil na množství zkonzumovaného piva,“ připomíná Bloomberg. Naopak příjmy z Číny pivovarskému kolosu propadly o 1,2 procenta.
Největší světový pivovar Anheuser-Busch InBev hodlá prodat svůj podíl ve společném podniku s tureckou firmou Anadolu Efes, který působí v Rusku a na Ukrajině. Chce se tak stáhnout z Ruska v reakci na invazi ruských vojsk na Ukrajinu.
AB InBev se stáhne z Ruska. Odepíše kvůli tomu asi miliardu dolarů
Zprávy z firem
Zdražuje i Plzeň
Ke stejné strategii ostatně letos přistoupil i největší český pivovar Plzeňský Prazdroj, když od dubna zdražil půllitr čepovaného piva o jednu korunu. Jedná se přitom o všechny značky, tedy Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell v sudech a tancích. Ceny lahvového a plechovkového piva se nezměnily.
„V posledních měsících čelíme dramatickému nárůstu cen vstupů, hlavně energií, které tvoří výraznou část nákladů ve výrobě i distribuci. Výrazně rostou i ceny vstupů souvisejících přímo s pohostinstvím, například výčepní technologie, skla a dalšího vybavení, které pivovar hospodám poskytuje. Jakoukoli souvislost s konfliktem na Ukrajině naprosto odmítáme," uvedl mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář.
Český svaz pivovarů a sladoven (ČSPS) usiluje o zapsání české pivní kultury na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO – vedle hlineckého masopustu, slovácké jízdy králů a verbuňku a zejména po vzoru belgického piva a tamní pivní kultury. Ale upřímně – co tím vlastně svaz pivovarů míní? Na dlouholetou snahu Čechů pěstovanou už od dob komunistů vypít co nejvíc piva za co nejméně peněz – v čemž jsme nejlepší na světě – není proč být hrdý. Je to asi jako kdyby chtěl někdo zapsat na seznam kulturního dědictví pankáčský zvyk válet se na koncertech opilý v blátě.
České pivo na seznamu kulturního dědictví UNESCO? To zas bude v álejích... vždyť vy víte co
Názory
Rostou ceny jogurtů i aut
Ale nezdražuje jen pivo. Z potravinářských gigantů ceny zvýšili již Nestlé a Danone. Vyšší ceny již oznámily také automobilky, například Mercedes-Benz či BMW.
Trigema Marcela Sourala posiluje svoji pozici v segmentu cestovního ruchu. Spustila stavbu vlastního vinařství ve Veselí nad Moravou. Projekt za 330 milionů má být hotov do dvou let.
Miliardář Soural posiluje v cestovním ruchu a staví vinařství za 330 milionů
Leaders
Špatná zpráva pro pivaře. Inflace už si našla cestu i do pivnic a výčepů. Nově ohlásil zdražování čepovaného piva také Plzeňský Prazdroj. Výčepním jej bude od dubna prodávat o korunu na půllitru dráž. Kolik si připlatí pivaři se teprve uvidí. Prazdroj tak následuje příkladu pivovarů Staropramen a Budvar, jež pod tlakem růstu nákladů zdražily už dříve.
Prazdroj následuje pivovary Staropramen i Budvar. Zdraží piva na čepu, o korunu na půllitru
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.