Pivovarům Litovel, Holba a Zubr loni stoupl výstav. Díky exportu i návratu lidí do hospod
Pivovarnická skupina Pivovary CZ Group, kterou tvoří pivovary Zubr, Litovel (na snímku) a Holba, v roce 2022 zvýšila celkový výstav piva a nápojů meziročně o šest procent na 770 818 hektolitrů. Loňská produkce skupiny byla o tři procenta vyšší než v předcovidovém roce 2019. Tržby trojlístku pivovarů v roce 2022 vzrostly o 14 procent na 1,374 miliardy korun, uvedl obchodní ředitel Pivovarů CZ Group Tomáš Konečný.
„Rok 2022 byl výzvou pro každý pivovar v Česku. Potýkali jsme se s ochlazením ekonomiky, dozvuky covidové pandemie a zejména nárůstem vstupních nákladů a cen energií," uvedl Konečný. Podle něj se potvrdilo, že tradiční český způsob vaření piva a důraz na kvalitu surovin přináší úspěch u zákazníků i v ekonomicky složitější době. „Dokladem toho je i výrazný nárůst prodejů sudového a tankového piva," podotkl.
Motorem tržeb byl vyšší export
Motorem růstu tržeb skupiny Pivovary CZ Group byl loni zejména vyšší export, podle Konečného pomohlo i oživení gastronomického trhu, prodej prémiového sortimentu piv a také dubnové zvýšení cen, kdy cena půllitru sudového piva z produkce trojice pivovarů vzrostla o korunu. „To jsou všechno faktory, které se podílejí na růstu. Velmi potěšující jsou čísla dokládající nárůst tankového piva v hospodách a restauracích, byť objem prodeje v gastro segmentu stále pokulhává za rokem 2019," uvedl Konečný.
Roční spotřeba piva na hlavu v České republice činila vloni 184,1 litru, a meziročně dokonce vzrostla. V přepočtu na hlavu jsme největšími pijany už 29. rok v řadě. Přesto se v celkovém ženbříčku Češi propadli ze 16. na 19. pozici.Alespoň v něčem první. Češi opět ovládli žebříček spotřeby piva
Zprávy z firem
Pivovary CZ Group i loni zaznamenaly růst prodeje piva v plechovkách, který se meziročně zvýšil o 16 procent. Prodej sudového piva byl vyšší o 22 procent. Pivovary v Přerově, Litovli a Hanušovích loni prodaly i více tankového piva. Ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 byl vyšší o 25 procent, což podle Konečného souvisí s rostoucí poptávkou zákazníků a větším počtem instalovaných tanků v hospodách a restauracích.
Roste zájem o ochucená piva
Loni podle Konečného pokračoval trend rostoucí obliby ochucených piv, jejichž celková produkce v případě Pivovarů CZ Group meziročně vzrostla o 23 procent a jejich export se zvýšil o 90 procent. V Česku prodej ochucených piv vzrostl o 7,5 procenta. Prodej nealkoholického piva v roce 2022 podle Konečného vykázal rekordní meziroční růst o 65 procent a o deset procent překonal objem roku 2019.
Nizozemský pivovar Heineken loni zvýšil provozní zisk bez mimořádných položek o 24 procent na 4,5 miliardy eur (106,8 miliardy korun). Firma zaznamenala růst na všech trzích, výrazně se zlepšilo zejména podnikání v Asii, uvedl Heineken, který je druhým největším prodejcem piva na světě.Heineken působící i v Česku hlásí nárůst na všech trzích, a tím i provozního zisku
Zprávy z firem
Společnost Pivovary CZ Group byla založena v prosinci 2020. Pivovary v Přerově, Litovli a Hanušovicích do ní poté vložily majetek, za který získaly odpovídající akciový podíl. Spojení má podle zástupců pivovarů zvýšit konkurenceschopnost všech tří sesterských značek, posílit jejich postavení na trhu a optimalizovat procesy především v oblasti distribuce piva a oběhu vratných obalů.
Akcionáři společnosti Pivovary CZ Group loni zahájili jednání se zájemci o případný kapitálový vstup do této přední tuzemské pivovarnické skupiny. „Cílem posílení akcionářské struktury je podpořit další rozvoj pivovarů a jejich obchodní expanzi," uvedl loni na podzim místopředseda představenstva společnosti Pivovary CZ Group Jaromír Dvorský.
Zavedení jednotné snížené sazby DPH, které zvažuje Fialova vláda, by podle dnešního stanoviska Asociace malých a středních podniků a živnostníků vedlo k zavírání restaurací a hospod, zejména pak na vesnicích a v malých městech. Takový závěr je však poněkud „přestřelený“. S úmyslem zavést jednotnou sníženou sazbu DPH jsou spjata určitá rizika a problémy, toto ale mezi ně nepatří.Lukáš Kovanda: Vyšší DPH hospody nepoloží, jak už zase vyhrožují
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.