Po 70 hodinách u stolu. Vedení VW se dohodlo s odbory na úsporách

Podle odborů IG Metall nebudou v Německu uzavřeny žádné továrny a do konce roku 2030 se nebude ani propouštět z organizačních důvodů.
V debatách o úsporná opatření mezi odboráři a vedením automobilového koncernu Volkswagen se podařilo najít kompromis. Podle odborů IG Metall na jeho základě nebudou v Německu uzavřeny žádné továrny a do konce roku 2030 se nebude ani propouštět z organizačních důvodů. Koncern přesto hodlá v příštích šesti letech zrušit v Německu přes 35 000 pracovních míst.
Poslední kolo jednání začalo v pondělí a v součtu trvalo více než 70 hodin. Oblastní vyjednavač IG Metall pro Dolní Sasko Thorsten Gröger po něm na tiskové konferenci řekl, že se podařilo dosáhnout dohody, na základě které se nebudou snižovat platy, nebude se propouštět a nebudou se ani uzavírat továrny v Německu. „Touto dohodou jsme dosáhli solidního řešení za velmi složitých hospodářských podmínek,“ uvedla předsedkyně zaměstnanecké závodní rady Daniela Cavallová. Přesto odboráři ústupky označili za bolestivé.
Šéf značky VW Thomas Schäfer na oddělené tiskové konferenci řekl, že do konce roku 2030 Volkswagen zruší v Německu přes 35 000 pracovních míst, a to „sociálně udržitelně“. Podle Grögera budou místa rušena mimo jiné po odchodu zaměstnanců do důchodu a využity budou i „jiné personální nástroje“. Podle výroční zprávy Volkswagenu na konci loňského roku v Německu pro koncern pracovalo zhruba 300 000 lidí, pro samotnou značku Volkswagen 130 000 lidí.
Schäfer rovněž uvedl, že jedním z cílů jednání bylo snížit nadbytečnou výrobní kapacitu v Německu. Na základě dojednaného kompromisu klesne o 700 000 automobilů.
Vánoční zázrak
Vyjednavači se snažili dospět k dohodě do Vánoc. Podle odborářů byla nynější jednání nejdelší, jaká kdy odbory se zástupci koncernu Volkswagen vedly. Gröger kompromis označil za „vánoční zázrak“. „Po dlouhých a intenzivních jednáních je dohoda důležitým signálem budoucí životaschopnosti značky Volkswagen,“ uvedl v prohlášení šéf koncernu Oliver Blume.
Podle prohlášení vedení koncernu dojednaná dohoda umožní úspory ve výši dalších čtyř miliard eur (100 miliard korun), automobilka tak ušetří 15 miliard eur (376,7 miliardy korun) ročně. Uvádí se v něm také, že se hledají alternativy dalšího fungování továren v Osnabrücku a Drážďanech. Část výroby bude přesunuta do Mexika.
Šéfové Volkswagenu před časem avizovali úsporná opatření, která označili za nutná vzhledem k sílící konkurenci, především v Asii, a zároveň kvůli klesající poptávce. Hovořili mimo jiné o snižování mezd o deset procent, propouštění a nevyloučili ani uzavření některých závodů značky Volkswagen v Německu. Vedení dlouhodobě tvrdí, že musí náklady v Německu snížit na úroveň konkurence, ale i továren koncernu Volkswagen ve střední a východní Evropě a Jižní Americe.
Výstražné stávky
Odboráři to odmítali. V uplynulých dvou týdnech své požadavky zaměstnanci podpořili dvěma výstražnými stávkami v devíti z deseti závodů v Německu, kterých se zúčastnilo vždy kolem 100 000 lidí. Hrozili navíc eskalací protestů v novém roce, pokud se tento týden nepodaří dosáhnout kompromisu.
Do koncernu Volkswagen patří i česká automobilka Škoda Auto, které se ale na rozdíl od značky Volkswagen daří. Na konci října uvedla, že celosvětově za tři čtvrtletí zvýšila meziročně výrobu o 5,3 procenta na 780 500 vozů. Vedoucí plánování lidských zdrojů společnosti Škoda Auto Štěpán Lacina koncem listopadu také řekl, že automobilka teď neplánuje propouštění kmenového personálu, snižování stavů se má týkat pouze agenturních pracovníků.
Šéf německého automobilového koncernu Volkswagen (VW) Oliver Blume ve středu na setkání se zaměstnanci závodu ve Wolfsburgu hájil plány vedení na úspory, které počítají i se snižováním platů a propouštěním. Odbory, které v pondělí uspořádaly v Německu výstražnou stávku, vyzval ke kompromisu. Jejich návrh řešení, který vylučuje uzavírání závodů, podle něj ale k řešení krize v největší evropské automobilce nestačí.
Šéf koncernu VW hájil úsporné plány automobilky, zaměstnanci ho vypískali
Zprávy z firem
Německý automobilový koncern Volkswagen (VW) plánuje zavírat výrobní závody v Německu ve všech scénářích, které předložil zástupcům zaměstnanců. Oznámila to předsedkyně závodní rady VW Daniela Cavallová. Automobilka podle ní překročila hned několik červených linií. Její kolega Thorsten Gröger, který vede vyjednávání za odborovou centrálu IG Metall, podle agentury Reuters dodal, že zaměstnanci jsou připraveni k ústupkům, které by firmě ušetřily až 1,5 miliardy eur (38 miliard korun). Vedení v interní zprávě zaměstnancům návrh možných ústupků schválilo.
VW bojuje o přežití. A vede vyčerpávající válku s odbory
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.