Německé automobilky zaplatí obří pokutu za emisní kartel. Brzdily inovace
Čtyři německé automobilky, konkrétně BMW, Volkswagen, Audi a Porsche musí zaplatit pokutu 875 milionů eur (22,6 miliardy korun). Sankci jim vyměřila Evropská komise za to, že ještě společně s automobilkou Daimler vytvořily emisní kartel. Daimler se ale pokutě vyhnul, protože na dohodu upozornil.
Automobilky uzavřely kartelovou dohodu, aby omezily vývoj a zavádění systémů kontroly emisí u osobních aut s naftovým motorem. Nezákonná spolupráce spočívala v tom, že ačkoli měly automobilky k dispozici technologie pro snížení škodlivých emisí pod zákonné limity, vyhýbaly se soutěži a upíraly spotřebitelům možnost koupit si auto, které méně znečišťuje životní prostředí.
„Dnešní rozhodnutí je tedy o tom, jak se legitimní technická spolupráce pokazila. A my netolerujeme, když se společnosti tajně domlouvají,” komentovala rozhodnutí místopředsedkyně EK a komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.
Volkswagen zvažuje, zda proti pokutě nyní podnikne právní kroky. Tvrdí, že sankce kvůli technickým jednáním o emisních technologiích s jinými výrobci automobilů představuje diskutabilní precedens.
Investoři vložili v letošním prvním pololetí do londýnských finančně technologických start-upů rekordních 5,3 miliardy dolarů (115,9 miliardy korun). V meziročním srovnání je to více než dvojnásobek. Dokazuje to, že britská metropole navzdory brexitu zůstává centrem fintechů. Londýn po brexitu neosiřel. Přilákal rekordní investice do fintechů
Money
„Komise vstupuje na nové území justice, protože poprvé považuje technickou spolupráci za porušení antimonopolních pravidel,” uvedla skupina Volkswagen, na kterou dohromady připadá pokuta 502 milionů eur. „Navíc (komise) ukládá pokuty, ačkoli obsah jednání se nikdy neuskutečnil a žádní zákazníci v důsledku toho neutrpěli újmu,” dodal koncern, jehož součástí jsou také automobilky Audi a Porsche.
Případ nesouvisel přímo se skandálem označovaným dieselgate, který je z roku 2015. Volkswagen tehdy v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že asi do 11 milionů naftových aut nainstaloval po celém světě software, který umožňoval manipulovat s testy emisí.
Skandál dieselgate automobilku dosud vyšel zhruba na 32 miliard eur (826 miliard korun). Peníze byly využity například na svolávání a úpravu automobilů, na odškodné zákazníkům a na různé pokuty.
Dosud měla banka inflační cíl stanoven „poblíž dvou procent, ale pod nimi”. To ale bylo podle analytiků matoucí. Důvodem změny měnové politiky je pandemie, ale také green deal.ECB zvýšila inflační cíl na dvě procenta. A půjde i výš
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.