Pražané se bojí mýta v centru. V Singapuru přitom vybírají miliony korun za to, že můžete s autem na silnici

Milionové částky platí Singapurci za to, že se svým vozem můžou vyrazit na silnici. Důvod? Málo místa a emise. Je tohle jedna z cest pro velká česká města bojující s dopravou?
V českém hlavním městě by se mohl již příští rok spustit systém výběru mýta za vjezd do úplného centra města podobně, jako je tomu například v Londýně. Ještě drsnější systém přitom znají asijské metropole, které bojují s každým metrem pro parkování a také se špatným životním prostředím způsobeným právě přílišným množstvím aut.
Singapur prodává licence na možnost koupit si vůz. Ty nyní kvůli vysokému zájmu a nedostatku volných licencí dosáhly během aukcí rekordní ceny – 115 tisíc amerických dolarů u nejvyšší třídy, tedy zhruba dva a půl milionu korun, uvádí agentura Bloomberg. Bez této licence přitom nesmí auto na silnici vůbec vyjet.
Když se Laima Springeová-Janssenová rozhodla vyměnit své francouzské SUV s benzinovým pohonem za elektromobil, zvažovala modely od švédské značky Volvo a japonské značky Nissan. Dodatečná výbava u elektromobilů Volvo, kterou chtěla mít, by však příliš zatížila její rozpočet, zatímco elektromobily Nissan podle ní nenabízely nic, čím by ji uchvátily. Nakonec si tato obyvatelka dánské metropole Kodaň proto koupila malý SUV od čínské značky BYD, píše agentura AP.
Evropa bojuje proti přílivu čínských elektromobilů. Marně. Evropané je milují
Zprávy z firem
Nejvyšší částky jsou uvaleny na automobily spadající do nejvyšší cenové kategorie s velkým výkonem, například supersporty, ale i silnější vozy tradičních značek. Za možnost koupit si běžný vůz střední kategorie zaplatí zájemce téměř 110 tisíc amerických dolarů, za menší vozy 77 tisíc a za motorku zhruba osm tisíc amerických dolarů. K tomu je samozřejmě nutné připočíst cenu vozidla.
Licence dražší než vůz
V období od listopadu letošního roku do ledna roku 2024 se má počet licencí navýšit o 12,9 procenta. Podle odborníků by to krátkodobě mohlo ceny licencí snížit, ale nadále zůstanou vysoko.
Výroba osobních aut v Česku za devět měsíců letošního roku vzrostla o 11,5 procenta na 1,018 milionu. Milionová hranice tak padla o měsíc dříve než loni. Na zahraniční trhy mířilo celkem 939 716 osobních aut, tedy přes 92 procent produkce. Export tak v meziročním srovnání vzrostl o 10,7 procenta a tuzemský prodej stoupl o více než pětinu.
Češi letos stihli vyrobit už více než milion automobilů, roste podíl elektrických vozidel
Zprávy z firem
V Singapuru se licence mohou kupovat i přímo s automobilem. Místní prodejci přitom mohou prodávat s garantovanou licencí, nebo negarantovanou. Negarantovanou kupující získá, když na něj prostě zbyde.
Vlastnictví automobilu v Singapuru patří k nejdražším na světě. Například Mazda 2, která v Česku momentálně stojí 500 až 600 tisíc, v Singapuru s negarantovanou licencí na provoz vyjde téměř na tři miliony. Přitom právě licence tvoří více než polovinu celkové částky.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.