Příběh Prime drinku aneb Jak se z horkého zboží stane skladový ležák

Bublina splaskla. Kontroverzní nápoj Prime, který před lety stál klidně stokoruny, přišel o svou popularitu. Už není "in". Je to ale jen další příběh jedné reklamní rychlokvašky?
Nápoj Prime vytvořený populárními influencery Loganem Paulem a KSI se stal globálním fenoménem v neuvěřitelně krátké době. Jeho masový marketing a agresivní branding oslovily především mladší generaci, která se za ním doslova hnala do obchodů. Nicméně, stejně rychle jako přišel na vrchol, začal Prime ztrácet svou popularitu a dnes je jeho budoucnost nejistá.
Prime byl uveden na trh v roce 2022 a okamžitě způsobil obrovský rozruch. Spojení s dvěma vlivnými osobnostmi s obrovským dosahem na sociálních sítích, masivní reklama a limitované dodávky vytvořily dojem exkluzivity.
Nečekaný úspěch sportovního nápoje vytvořeného hvězdami YouTube dal přiživit byznysu spekulantů. Prodávali jej i za desetinásobek maloobchodní ceny.
Šest set korun za fitness drink. Spekulanti vyhnali cenu na desetinásobek
Zprávy z firem
Mladí fanoušci se předháněli v tom, kdo si lahev Prime sežene jako první. Obchody hlásily vyprodané regály a na černém trhu se nápoj prodával za několikanásobek původní ceny. Ceny v řádu stokorun byly za půlitrový nápoj zcela běžné. „Při uvedení na trh si nápoj získal obrovskou popularitu, což způsobilo jeho nedostatek, který vytvořil auru jeho exkluzivity,“ komentoval v listopadu 2023 spotřebitelský analytik GlobalData George Shaw.
Značka Prime se navíc spojila s velkými sportovními událostmi, například s UFC, a stala se oficiálním partnerem několika týmů, což ještě více posílilo její renomé. V roce 2022 utržil Prime 250 milionů dolarů (přes 6 miliard korun) a v roce 2023 dokonce 1,2 miliardy dolarů. Čísla za loňský rok známá nejsou, ale během roku se objevovaly zprávy o poklesu prodejů na polovinu.
Počátek pádu
Jakmile opadl počáteční hype, navýšily se dodávky a Prime se tak stal snadněji dostupným, začali se objevovat první kritici. Spotřebitelé začali zpochybňovat kvalitu nápoje a jeho složení. Nápoj existuje ve dvou verzích. V lahvích je hydratační verze, v plechovkách pak energetická. Přičemž právě ta energetická se stala častým terčem kritiky. Odborníci varovali před vysokým obsahem kofeinu, který odpovídal dvěma a půl plechovkám běžného energetického nápoje. Rodiče i zdravotní organizace vyjadřovaly obavy z toho, že nápoj cílí hlavně na děti, a to navzdory jeho potenciálně škodlivým účinkům.
Navíc se ukázalo, že mnohé chuťové varianty nejsou tak revoluční, jak by se mohlo zdát. Po počáteční euforii začali spotřebitelé hledat alternativy a Prime ztratil svou exkluzivitu.
Z horkého zboží je skladový ležák
S poklesem poptávky se začaly hromadit problémy. Značka byla konfrontována s regulačními zásahy v různých zemích kvůli nadměrnému marketingu směrem k mládeži. Zároveň konkurence přišla s obdobnými produkty, které byly kvalitnější nebo levnější.
Prime se začal prodávat v supermarketech po celém světě, značka ztratila auru vzácnosti, což byl jeden z hlavních faktorů jejího prvotního úspěchu.
Prime zůstavá na trhu, ale povyk kolem něj už utichl, ač se firma marketingově snaží a dokonce na trh pouští nové produkty. Příběh nápoje Prime se tak spíše zapíše na seznam důkazů toho, jak rychle mohou trendy v dnešní digitální době přijít a zase zmizet.
Takzvaných finfluencerů, kteří na sociálních sítích lidem radí ohledně peněz, jsou v Česku už desítky. A je třeba být obezřetný. „Ve financích nestačí, že někdo má dobrou zkušenost, či mu zrovna vychází investování,“ upozorňuje výkonná ředitelka Asociace pro kapitálový trh (AKAT) Jana Brodani.
Od toho, kdo ukazuje rolexky na volantu Lamborgini, utíkejte pryč. Ten vám s investicemi neporadí, varuje Brodani
Money
Zázračné léky na hubnutí, které měly původně jen léčit cukrovku, rozpoutaly horečku nejen ve farmaceutickém průmyslu. Roztáčejí také kolesa šedé ekonomiky. A více či méně zaručené rady, jak je užívat či zabránit jejich nežádoucím účinkům, jsou vítaným byznysem i pro influencery. Stále častější padělky Ozempiku či Wegovy nedají spát ani kriminalistům.
Ozempic roztáčí šedou ekonomiku. Padělky léků i poradenství
Zprávy z firem
A je to tady. Stárnoucí populace Husákových dětí boří léta zažité pravidlo, že módní průmysl je posedlý mládím. Neúprosná demografická křivka se týká nejen Česka. Na Západě cílí módní značky na ekonomicky silnou generaci X, tedy na lidi narozené mezi roky 1965 a 1980. Mladší generace sice rychleji naskakují na měnící se trendy, ale jde-li křivka ekonomického cyklu dolů, jejich peněženky rychle hubnou.
„Mládí vpřed“ už neplatí. Stárnoucí generace X převrací svět módy
Enjoy
Módní svět si hledá cestu k napodobeninám luxusních značek. Zatímco pro současnou střední generaci znamenalo pochlubit se „fejkovou“ kabelkou dovezenou z dovolené v Itálii trhnout si ostudu, mileniálové a generace Z v tom problém nevidí. „Dupes“, neboli duplikáty, jsou pro ně levnější alternativou k prémiovým kouskům, na které (zatím) nemají peníze.
Zkáza pro luxus. Mladí i díky TikToku hrdě nosí „fejky“, na prémiové značky nemají peníze
Enjoy