Nejlepší podnikatelka roku Simona Kijonková: Jsem šikovná. A naučila jsem se krizové řízení
Simona Kijonková před dvanácti lety založila Zásilkovnu. Tvrdě s ní šlape na paty České poště. Loňský obrat firmy, která již působí i na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku a v dalších zemích, poskočil na 4,9 miliardy korun. Kijonkovou i díky těmto úspěchům nyní vyhlásily Hospodářské noviny ve své anketě podnikatelkou roku. Newstream s ní udělal minulý týden exkluzivní rozhovor. Nyní ho znovu nabízíme ke čtení těm, kteří ho nestihli přečíst.
Jste maminkou tří dětí. Jak byly těžké poslední dva roky s covidem?
Společnost se za poslední dva roky hodně polarizovala. Což je velká škoda. Mé děti nejsou zatížené médii, ale mají sociální sítě, a tam debaty také probíhají. Sledují TikTok a jsou smutné z debat, které se tam vedou. Chtěla bych vyslat signál školám, že by si měly uvědomit, že my dospělí a naše diskuse tvoříme názory našich dětí a formujeme je pro budoucnost. A školy by měly být otevřené.
Uvedu příklad. Dva měsíce zpátky jsem vedla debatu s vedením škol kvůli lyžařskému kurzu. Podle doporučení vlády by neočkované děti neměly jezdit na lyžařské kurzy. To mi nepřijde správné. Nerozdělovala bych skupiny na očkované a neočkované. Virů je celá řada, a je dobře, že jsme ty smrtelné očkováním vymýtili. Ale na druhou stranu, vyčlenit neočkované děti není podle mého názoru dobrá cesta. Školy by měly být „přátelské přístavy“, nehrát politiku, ideologii, nerozdělovat. Děti by se tam měly učit žít v harmonii.
Jak jste potíže s covidem řešili v Zásilkovně?
Snažila jsem se k tomu přistupovat víc mateřsky, selským rozumem. Mateřsky proto, že každá věc má rub a líc. Polarizuje se společnost, i lidé ve firmě, a já se snažím být mediátorem.
Snažím se dělat práci, kterou tady bohužel nedělá žádná autorita. Cítím se být zodpovědná nejen za zaměstnance, ale i za jejich rodinné příslušníky. Když je nějaké nové opatření, snažím se rychle všemi kanály se zaměstnanci komunikovat. Naučila jsem se pravidelně streamovat. V češtině i v angličtině. Je to časově velmi náročné, ale vidím, že naše firma je i díky tomu zdravá, je informovaná. A když vznikla potřeba se testovat, tak jsme se testovali všichni. Nikdy se nestalo, že by mi test někdo odmítnul. Asi i proto, že s lidmi komunikuji a vysvětluji předem.
Pandemie změnila spoustu návyků, některé trendy se akcelerovaly. „Vidíme spoustu pop-up podniků, nebo že si lidé dělají barbecue akce se sudem, sousedské akce, oslavy, tam určitě toto bude fungovat, hrají v tom roli i sociální média ve smyslu, jak se nyní lidé svolávají, jak probíhá socializace. Plus vidíme u mladší generace, že preferuje jiné typy drinků,” vysvětluje členka představenstva Plzeňského Prazdroje Pavlína Kalousová.Pavlína Kalousová: Lidé budou pít víc pivo s přáteli či sousedy
Leaders
Diverzita first
Jak o tom mluvíte, nepůsobí to dojmem, že by vaše firma byla postavená podle vzoru tvrdých nadnárodních korporací…
My nejsme klasický korporát. Firmu jsem založila já a dvanáct let ji řídím. Moje babička vždy říkala, že od hlavy ryba smrdí. Hodně dbáme na diverzitu. A to nejen muži a ženy, ale máme zde lidi v každém věku, zaměstnáváme kolegy od patnácti plus až do 75 let, prostě dokud chce a může člověk pracovat.
Snažím se, abychom byli taková velká rodina. Zaměstnanci ze skupiny Packeta mají asi tisíc dětí. Vždy, když se nám narodí nějaké miminko, tak máme nástěnku a na ní Zásilkovňátka. Máme tam fotky všech našich miminek. Chci tím demonstrovat, že podporujeme rodiče s malými dětmi. Máme tady také spoustu samoživitelek a samoživitelů a zlepšováním podmínek pro ně se také sama hodně věnuji.
Jedna věc je firemní kultura, ale je tu ještě byznys. Jaký byl pro vás rok 2021? Předpokládám, že čísla ještě nemáte, ale aspoň odhad…
Máme čísla, jsem šikovná. Dokonce máme i EBITDU, jenom čekáme na audit. Rok 2021 byl zvláštní a nepredikovatelný. Na začátku roku jsme si kreslili nějaké scénáře, ale každou chvíli vám do toho vstupovaly nečekané externality. Jsem flexibilní člověk, a celá firma je flexibilní, ale v roce 2021 mě velké množství věcí překvapilo. V byznysu dokážete hodně věcí předvídat, ale najednou to nešlo.
Nejrychleji rostoucím segmentem byl on-line prodej alkoholu
Byznys e-commerce měl loni rekordní obrat kolem 230 miliard korun. Takže vám pandemie spíše přála…
Nebudu říkat, že by e-commerce nějak trpěla. Celý segment během roku vyrostl o čtrnáct procent. Ale musíte si uvědomit, že nepředvídatelné situace měly dopady do nákladů. Kreslíte si křivky a vše je najednou jinak. E-commerce obecně roste, něco rychleji, něco pomaleji. Například bílá technika už nerostla tak závratným tempem. Hodně rostl segment fast fashion nebo nákup potravin. Nám například extrémně narůstal nákup alkoholu přes internet.
Nová varianta koronaviru omikron se rapidně šíří mezi čínskými pracovníky v logistice. Pozemní doprava nestíhá přebírat kontejnery a lodě ucpávají přístavy Ta-lien a Tchien-ťin, problémy hlásí také Ning-po, který patří mezi deset největších přístavů světa. Problémy tak mají například Airbus či Volkswagen, pro něž jsou tyto přístavy vstupní branou do Číny, píše agentura Bloomberg.Zboží jen tak nezlevní. Přístavy v Číně jsou ucpané a lodě mají zpoždění
Money
Jinými slovy jste zjistili, že Češi při covidu hodně pili doma…
Ano. Gastronomie byla neustále postižená zavíráním a restrikcemi. Segment on-line alkoholu byl jedním z nejrychleji rostoucích. Dále tam patřilo oblečení. Co je hodně zajímavé, viděli jsme velký nárůst nákupu domácích vináren, a píp na stáčení piva. Začalo to někdy před létem.
Lidé si také nechali více dovážet vybavení posiloven, činky a obecně sportovní vybavení, věci na běhání, cyklo vybavení a oblečení. V loňském březnu, když byly zavřené posilovny, rostl tento typ zboží obrovským tempem. Hodně se také prodávalo vybavení na skialpy. Vypadá to jako nový trend. Je na tom vidět, jak vládní restrikce dokážou vybudovat úplně nová odvětví.
Meta pětimiliardového obratu na dohled
Vraťme se k vašemu hospodaření. Jak se vám loni dařilo?
Skončili jsme těsně pod hranicí pěti miliard korun obratu, jsme někde na 4,9 miliardy. Je to 86tiprocentní meziroční nárůst. Výrazně víc, než je průměr české e-commerce. Doručili jsme rekordních 73,2 milionu zásilek. Třináctého prosince jsme přepravili nejvíc zásilek v historii, 725 tisíc. Ale je nutné říct, že my nejsme jenom česká e-commerce. Výrazně se nám měnil podíl ve prospěch zahraničních trhů.
Druhým naším největším trhem je Slovensko, tam jsme na 800 milionech korun. V letošním roce tam rozhodně překročíme hranici jedné miliardy korun. Ne největší, ale nejrychleji rostoucí je nyní Německo, Polsko a Rumunsko. Tam je nárůst o stovky procent. Před rokem byl poměr obratu v Česku oproti ostatním zemím 75 na 25, teď je to 69 ku 31. A mým dlouhodobým cílem je tento poměr otočit.
Nejen reality, i podniky se dosud prodávaly za rekordní ceny. Transakční trh táhla uvolněná měnová politika a levné úvěry. Trh s fúzemi a akvizicemi firem už ale začíná brzdit. Poradci: Prodeje firem mají cenový vrchol za sebou
Zprávy z firem
Jak se vyvíjejí vaše plány na expanzi, mluvila jste v minulosti o Indii či o Asii a Spojených státech. Zabil plány covid?
Covid měl v tomto smyslu extrémní dopad. Měla jsem velké expanzní plány. Hodně jsem jim věřila a zabývala se tím. V roce 2019 jsem procestovala téměř celý svět, několik týdnů jsem strávila v Asii, hodně týdnů jsem byla na středních Východě. Otevřeli jsme entitu v USA a v Dubaji.
Dlouhodobým cílem Packety je umět doručovat do celého světa. To je naše vize od začátku, dvanáct let, a nic se na tom nemění. Ale expanze nám nyní zbrzdila. Do USA jsem se od začátku pandemie ani nemohla dostat. Dokonce jsem přemýšlela, jestli by nebyla možnost se tam dostat přes Mexiko. Ale nemám tolik času, abych všude trávila čas v karanténách. Do Asie jsem musela zrušit několik letů. A začalo být hodně problémů také v Evropě.
Teď mluvíte o bariérách v cestování, které začaly vznikat mezi jednotlivými státy EU?
Hlavně o celkovém řízení byznysu. Byla jsem zvyklá na nějaké nastavení. Začátkem covidu jsem musela převzít otěže krizového řízení. To je jiná disciplína než řídit firmu v normálním režimu. A krize tady byla dnes a denně, často uměle vyvolávaná.
Přišla jsem si jako generál ve válce
Co tím konkrétně myslíte?
Vezměte si, že vám v několika zemích najednou vlády mění podmínky pro práci. V Maďarsku přišla jedna restrikce, na Slovensku jiná. Na maďarsko-rumunských hranicích nám čekaly kamiony. O změnách v předpisech se bohužel nedovíte dopředu, ale až na hranicích. Musela jsem tyto situace krizově řídit.
Češi jsou naivní a impulzivní investoři. A k tomu mají krátkou paměť, míní Petr Borkovec, zakladatel Partners, jedné z nejsilnějších finančně-poradenských firem na trhu. Jinak si totiž nedovede vysvětlit, proč dávají ohromné peníze do všeho možného, včetně kryptoměn, junk dluhopisů či kvazifondů. „Musíme se připravit se na to, že za rok nebude nic jako dřív,“ varuje finančník, který usiluje o získání bankovní licence. Borkovec z Partners: Ekonomika bude za rok k nepoznání. Pandemii neustojí
Money
V hraniční zóně mezi Rumunskem a Maďarskem museli chudáci řidiči několik hodin přeskládávat zboží z jednoho kamionu do druhého. V karanténách mi chyběli řidiči, musela jsme je přesouvat z jedné země do druhé. A přes hranice mi je nechtěli pustit. S odstupem času vidíte, že to byly situace vlastně úsměvné. Ale v té konkrétní chvíli si připadáte jako generál ve válce.
Horší než špatné rozhodnutí je žádné rozhodnutí
Takže se z vás stala krizová manažerka…
Vlastně jsem zjistila, že mě krizové řízení hodně baví. Nevěděla jsem, že jsem „krizák“. Objevila jsem v sobě skrytý talent. Začala jsme si číst o nejlepších krizových manažerech světa a zjišťovat, jestli mám podobné vlastnosti. Ale krizové řízení nejde dělat pořád, po dvou letech jsem z toho celkem vyčerpaná.
Špatná zpráva je, že krizové řízení bude pořád potřeba. Baví mě řešit krizové situace. Líbí se mi, když vidíte, že jste rozhodl dobře, že to má výsledek. Musíte mít také velkou odolnost vůči riziku, tu naštěstí mám. Také se musíte umět detailně orientovat v byznysu a rychle rozhodnout. Můžete rozhodnout špatně, ale horší je neudělat nic.
Jaký čekáte vývoj v letošním roce. Budete dál krizová manažerka, nebo se firma vrátí k rozvojovým plánům?
Bude to neméně zvláštní rok, jako ten uplynulý. Už máme, my podnikatelé, větší míru zkušeností a víme, že se nemůžeme stoprocentně držet žádného plánu. Pracujeme s různými scénáři. Pesimistický scénář znamená, že si musíte připravit cash. Musíte mít polštář pro nepředvídatelné situace. Počítat s tím, že lidé budou odcházet do karantén, i očkovaní budou muset být doma kvůli dětem. Nikdy jsem nezažila tak náročnou předvánoční sezonu jako loni.
Jak ne příliš oblíbený ústav během pár let přeměnit na moderní banku, která bude oporou střední třídy? Pojďme dát drobným klientům to, co bohatí znají už dávno, říká Daniela Pešková, členka představenstva České spořitelny a nejvýše postavená bankéřka v Česku. Malé banky nastavily spořitelně zrcadlo, musela se změnit, říká bankéřka Pešková
Money
Přesto byla vánoční sezóna, klíčové období vašeho byznysu, rekordní. Jak jste to dokázala?
Na sezónu se musíte připravit předem. Už dnes se připravuji na příští Vánoce. Loni jsme postavili v Česku sedm obrovských dep, a pět v zahraničí. Neméně ambiciózní plány máme pro letošní rok.
Zaměstnali jsme 190 robotů, a plánujeme jich zaměstnat další stovky, celkový počet by se měl dostat na 1 000. Určitě nebudeme mít v letošním roce nižší růst než padesát procent. Čísla ještě počítám, sleduji všechny ukazatele. Plány máme ambiciózní, ale asi ne jako v minulých letech. Kdybych to měla říct jednou větou, obyvatelstvo chudne. Bohužel.
Růst o padesát procent? To je málo
I tak čekáte letos velký růst…
Co je pro vás velký růst?
Myslím, že padesát procent by byl pro každou firmu solidní růst.
Vidíte. Simona Kijonková říká, že je pro ni 50 procent pesimistický scénář růstu. Ale racionálně říkám, že se tomu asi nevyhnu, umím si to spočítat. Kdyby nebyl covid, čísla jsou úplně jiná.
Zásilkovna Simony Kijonkové dnes představila technologicky unikátní řešení třídění zásilek. Jako první firma v Evropě nasadila do svých dep ve velké míře roboty. Řešení vyvíjela zhruba rok a investovala do něj desítky milionů korun.Simona Kijonková nasadila do Zásilkovny roboty. Lidi si však nechá
Zprávy z firem
Kolik peněz budete letos investovat do růstu firmy, do inovací?
Krize plodí inovace. My jsme se do nich s obrovskou vervou pustili. Na letošní rok máme napočítáno 1,5 miliardy investic, uvidím, o kolik to ještě seškrtáme.
Do růstu musíte investovat. To je má rada všem podnikatelům. Když nebudete investovat, neporostete. Musíme investovat do robotiky, budeme stavět čtyři robotická depa. A také do dalších dep, desítky nových tisíc metrů čtverečních, celkově jich plánujeme 16. Obrovská investice bude do automatizace procesů. Na zákaznickém servisu jsme instalovali pokročilou umělou inteligence a budeme v tom pokračovat. Měla jsem ještě větší plány, ale jak říkala babička, vše zlé je pro něco dobré.
Když neporosteme tak rychle, mohu se věnovat jiným projektům. Už rok pracuji na vnitřní transformaci skupiny. To je nová organizační struktura, nové procesy řízení, automatizace. Rok 2021 byl rokem rychlého růstu, rok 2022 bude ve jménu stabilizace a inovací.
Chci, aby se finanční gramotnost vyučovala na základních školách, říká ředitelka České bankovní asociace Monika Zahálková v rozhovoru pro newstream.cz. Asociace kromě toho nyní chystá novou statistickou platformu a pomáhá bankám s ESG. „Během krize si banky uvědomily svou celospolečenskou roli. A chovaly se neskutečně vstřícně,” říká Zahálková. I proto nejsou dopady covidu do bankovního sektoru tak negativní. Monika Zahálková: České banky pomohly zmírnit covidovou krizi
Money
Mluvíte o velkých investicích. Jak přemýšlíte o vstupu nějakého investora do vaší skupiny?
O investorovi tolik nepřemýšlím. Packeta je hodně finančně zdravá. Dokážeme si vydělat na vlastní investice. Pokud bych o někom uvažovala, musela by to být osobnost, která skupinu posune a přinese do firmy peníze. Budujeme globální skupinu, na kterou budou Češi hrdí. Samozřejmě kolem nás někdo neustále krouží, jsme jedna z nejrychleji rostoucích firem z e-commerce v regionu, ale nic konkrétního není na stole.
Simona Kijonková (44)
Je česká podnikatelka, zakladatelka logistické firmy Zásilkovna, kterou založila v roce 2010. A také spolumajitelka a generální ředitelka celého holdingu Packeta, jehož součástí je vedle Zásilkovny dalších čtrnáct firem. Kijonková má za manžela Jaromíra Kijonka, takéž úspěšného podnikatele, s nímž vychovává tři děti.
Posledních deset let se Petr Fejk držel v ústraní. Ikonický šéf pražské zoologické zahrady, který byl miláčkem médií, upadl v nemilost po angažmá v Českých drahách. Z pozice ombudsmana ho smetly informace o obřím platu, milionové odstupné pak zabilo jeho dlouho budovaný obraz. Fejk se poté držel stranou a rozvíjel podnikatelské plány. Všechno se však změnilo. V exkluzivním rozhovoru pro newstream.cz vysvětluje, proč zmizel a proč se znovu objevuje.Petr Fejk: Jsem hrdý a nepoddajný
Leaders
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.