Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Přírodní diamanty jsou pasé. Pandora si pěstuje umělé

Pravý diamant je od umělého nerozeznatelný
Profimedia
Michal Nosek
nos

Ve světovém šperkařství přichází boom laboratorně pěstovaných diamantů. Naopak zájem o ty přírodní opadá. Tak se projevuje současný nákupní trend. 

Reklama

Dánský výrobce šperků Pandora v tomto fiskálním roce zvýšil tržby o osmnáct procent. Pomohly tomu právě umělé diamanty, jejichž počet u svých šperků zdvojnásobil, což podpořilo poptávku i po dalších produktech. Úspěch se dostavil zejména na největším trhu v USA. Akcie šperkařů z Kodaně tak díky silnému zisku za poslední rok vzrostly o osmdesát procent, uvádí server Forbes.com. 

Zatím pouhá pětina 

„Diamanty vypěstované v laboratoři tvoří pouze dvacet procent celosvětového prodeje diamantových šperků, většinu stále drží přírodní kameny,” řekl pro Forbes.com Paul Zimnisky, analytik diamantového průmyslu. V posledních letech však umělé diamanty zažívají raketový růst, když v roce 2022 celosvětové tržby vylétly na 12 miliard dolarů. Přitom ještě v roce 2016 to byla pouhá miliarda. 

Nad krvavými diamanty z Ruska se stahují mraky. G7 zvažuje sankce

EU zatočila s krvavými diamanty z Ruska

Evropská unie přidala na sankční seznam ruskou společnost Alrosa, která největším celosvětovým producentem diamantů, a jejího šéfa Pavla Marinyčeva. Viní je z jednání, které narušuje či ohrožuje „územní celistvost, suverenitu a nezávislost Ukrajiny“, uvedla ve středu Rada EU, tedy členské státy unie.

Přečíst článek

Zatímco uměle vyrobené alternativy drahých kamenů jsou na vzestupu, společnosti, které se stále specializují na přírodní diamanty, kvůli propadu cen způsobenému slábnoucí poptávkou pokulhávají. Společnost De Beers, historicky lídr v broušení tradičních diamantů, již začíná zvažovat prodej podniku. V únoru se totiž jeho hodnota propadla o 1,6 miliardy dolarů, informoval o tom minulý týden The Wall Street Journal. 

Reklama

Příznivá cena 

V závislosti na velikosti mohou být diamanty vypěstované v laboratoři o sedmdesát až osmdesát procent levnější, řekl Dan Moran, prodejce diamantů a soukromý klenotník, který za poslední rok prodal šperků osazených umělými kameny o 30 až 50 procent víc.  

Diamanty vypěstované v laboratoři zažily premiéru v 50. letech minulého století, ale byly vytvořené zejména pro průmyslové použití.  

Snubní prsteny, co je in

Novinky ve světě snubních prstenů: aktuální trendy a styly

Svatební období přichází a s ním i období hledání toho dokonalého snubního prstenu. Tradiční kroužky z bílého zlata jsou stále v módě, ale stále více se objevují nové a neobvyklé designy, které přinášejí do světa svatebních šperků svěží vítr.

Přečíst článek

Vzhledem k tomu, že nová technologická vylepšení usnadnila výrobu diamantů v kvalitě drahokamů, se v 80. letech ukázaly komerčně použitelné i na trhu šperků.  

V roce 2018 změnila americká Federální obchodní komise svou definici tak, že umělé diamanty oficiálně uznala jako skutečné diamanty, což vedlo k širšímu přijetí a nabídce. Dokonce i tradiční klenotnický obr, jako je De Beers, který zpočátku proti umělé technologii bojoval, v roce 2018 představil svou vlastní značku diamantů pěstovaných v laboratoři. 

Nerozeznatelné 

Vzhledem k tomu, že diamanty vypěstované v laboratoři existují již desítky let, nedávný nárůst jejich popularity vyvolává otázku: proč ten náhlý humbuk? Odpověď je jednoduchá. 

V posledních letech srazil maloobchodní ceny diamantů vypěstovaných v laboratoři jejich rostoucí počet, a proto přilákaly kupce. „Ještě před osmi lety byly umělé kameny jen o něco málo levnější než přírodní diamanty, proto o ně byl malý zájem,” řekl Zimnisky s tím, že cenová propast mezi karátovým diamantem vypěstovaným v laboratoři a jeho přírodním protějškem se prohloubila z 10 na 80 procent.  Navíc jsou dnes diamanty z laboratoře od přírodních i pro zkušené obchodníky s diamanty pouhým okem nerozeznatelné. 

Kde hledat zajímavé investiční příležitosti? Jsou jako diamanty, je těžké je najít a hodně záleží na zpracování

Kde hledat zajímavé investiční příležitosti? Jsou jako diamanty, je těžké je najít a hodně záleží na zpracování

Krátkodobě v investování dokáže uspět kde kdo. Je to jako když jednou za čas najdeme minci na chodníku. Potěší, ale jen na chvíli. Dosahovat zajímavé výnosy dlouhodobě je mnohem těžší a vyžaduje především vytrvalost a znalost tohoto řemesla. Dobré investiční příležitosti totiž zpravidla nejsou k nalezení jako mince na chodníku.

Přečíst článek

 

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Pro diamanty do Pandory. Symbol luxusu nahrazují synteticky pěstované kameny

Pro diamanty do Pandory. Symbol luxusu nahrazují synteticky pěstované kameny, a mají úspěch

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme