Přírodní diamanty jsou pasé. Pandora si pěstuje umělé

Ve světovém šperkařství přichází boom laboratorně pěstovaných diamantů. Naopak zájem o ty přírodní opadá. Tak se projevuje současný nákupní trend.
Dánský výrobce šperků Pandora v tomto fiskálním roce zvýšil tržby o osmnáct procent. Pomohly tomu právě umělé diamanty, jejichž počet u svých šperků zdvojnásobil, což podpořilo poptávku i po dalších produktech. Úspěch se dostavil zejména na největším trhu v USA. Akcie šperkařů z Kodaně tak díky silnému zisku za poslední rok vzrostly o osmdesát procent, uvádí server Forbes.com.
Zatím pouhá pětina
„Diamanty vypěstované v laboratoři tvoří pouze dvacet procent celosvětového prodeje diamantových šperků, většinu stále drží přírodní kameny,” řekl pro Forbes.com Paul Zimnisky, analytik diamantového průmyslu. V posledních letech však umělé diamanty zažívají raketový růst, když v roce 2022 celosvětové tržby vylétly na 12 miliard dolarů. Přitom ještě v roce 2016 to byla pouhá miliarda.
Evropská unie přidala na sankční seznam ruskou společnost Alrosa, která největším celosvětovým producentem diamantů, a jejího šéfa Pavla Marinyčeva. Viní je z jednání, které narušuje či ohrožuje „územní celistvost, suverenitu a nezávislost Ukrajiny“, uvedla ve středu Rada EU, tedy členské státy unie.
EU zatočila s krvavými diamanty z Ruska
Politika
Zatímco uměle vyrobené alternativy drahých kamenů jsou na vzestupu, společnosti, které se stále specializují na přírodní diamanty, kvůli propadu cen způsobenému slábnoucí poptávkou pokulhávají. Společnost De Beers, historicky lídr v broušení tradičních diamantů, již začíná zvažovat prodej podniku. V únoru se totiž jeho hodnota propadla o 1,6 miliardy dolarů, informoval o tom minulý týden The Wall Street Journal.
Příznivá cena
V závislosti na velikosti mohou být diamanty vypěstované v laboratoři o sedmdesát až osmdesát procent levnější, řekl Dan Moran, prodejce diamantů a soukromý klenotník, který za poslední rok prodal šperků osazených umělými kameny o 30 až 50 procent víc.
Diamanty vypěstované v laboratoři zažily premiéru v 50. letech minulého století, ale byly vytvořené zejména pro průmyslové použití.
Svatební období přichází a s ním i období hledání toho dokonalého snubního prstenu. Tradiční kroužky z bílého zlata jsou stále v módě, ale stále více se objevují nové a neobvyklé designy, které přinášejí do světa svatebních šperků svěží vítr.
Novinky ve světě snubních prstenů: aktuální trendy a styly
Zprávy z firem
Vzhledem k tomu, že nová technologická vylepšení usnadnila výrobu diamantů v kvalitě drahokamů, se v 80. letech ukázaly komerčně použitelné i na trhu šperků.
V roce 2018 změnila americká Federální obchodní komise svou definici tak, že umělé diamanty oficiálně uznala jako skutečné diamanty, což vedlo k širšímu přijetí a nabídce. Dokonce i tradiční klenotnický obr, jako je De Beers, který zpočátku proti umělé technologii bojoval, v roce 2018 představil svou vlastní značku diamantů pěstovaných v laboratoři.
Nerozeznatelné
Vzhledem k tomu, že diamanty vypěstované v laboratoři existují již desítky let, nedávný nárůst jejich popularity vyvolává otázku: proč ten náhlý humbuk? Odpověď je jednoduchá.
V posledních letech srazil maloobchodní ceny diamantů vypěstovaných v laboratoři jejich rostoucí počet, a proto přilákaly kupce. „Ještě před osmi lety byly umělé kameny jen o něco málo levnější než přírodní diamanty, proto o ně byl malý zájem,” řekl Zimnisky s tím, že cenová propast mezi karátovým diamantem vypěstovaným v laboratoři a jeho přírodním protějškem se prohloubila z 10 na 80 procent. Navíc jsou dnes diamanty z laboratoře od přírodních i pro zkušené obchodníky s diamanty pouhým okem nerozeznatelné.
Krátkodobě v investování dokáže uspět kde kdo. Je to jako když jednou za čas najdeme minci na chodníku. Potěší, ale jen na chvíli. Dosahovat zajímavé výnosy dlouhodobě je mnohem těžší a vyžaduje především vytrvalost a znalost tohoto řemesla. Dobré investiční příležitosti totiž zpravidla nejsou k nalezení jako mince na chodníku.
Kde hledat zajímavé investiční příležitosti? Jsou jako diamanty, je těžké je najít a hodně záleží na zpracování
Trhy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.