Prodej elektromobilů vázne. Hyundai v Nošovicích na den zastaví výrobu
Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku zastaví v pátek na jeden den výrobu. Důvodem je nízká poptávka po elektromobilech. Uvedl to server Zdopravy.cz. Zaměstnanci, kteří zůstanou doma, dostanou 70 procent průměrné mzdy. Další odstávka se nyní neplánuje.
Automobilka Hyundai předpokládala, že letos bude podíl čistě elektrických aut v její výrobě 17 procent. Kvůli nízké poptávce je to však jen deset procent, což je proti loňsku pokles o tři procentní body. „Deset procent není málo, ale problém je rozdíl proti očekáváním. Máme například nasmlouvané kapacity s výrobci baterií. Někteří dodavatelé jsou zase s ohledem na poptávku po hybridech na hraně kapacity,“ řekl minulý týden na konferenci v Brně mluvčí firmy Petr Michník.
Vývoj trhu je podle něj velmi nepředvídatelný i v dalších letech. Připomněl, že od příštího roku mají platit zpřísněné emisní normy a není jisté, zda nebudou nakonec zmírněny. „Hrozí nám pokuty, když neprodáme dostatek nízkoemisních aut. Není moc způsobů jak to řešit a ta řešení nedávají ekonomicky smysl. A nedávají smysl ani pro zákazníky a asi ani pro celou Evropu,“ řekl Michník.
Neexistuje jediný opravdu protržně smýšlející ekonom, který by odsuzoval elektromobilitu jako takovou. Nebo jakoukoli jinou technologickou změnu.Lukáš Kovanda: Slabinou elektroaut není jejich pohon, ale byrokraté
Názory
Celkově vyrábí automobilka v Nošovicích včetně hybridů 40 procent aut s alternativními pohony. Jelikož zákazníci jsou i mimo Evropu, tak podíl aut s alternativními pohony pro Evropu je ještě vyšší. „Elektromobilita je pro nás stále jednoznačnou budoucností. Nyní jsme schopni vyrábět 30 procent elektromobilů a připravujeme se na krok, že kapacitu zvýšíme na 50 procent. Kdy to bude, záleží na vývoji trhu,“ poznamenal Michník. Příští rok v létě továrna zvýší produkci baterií po přestavbě jedné z hal.
Zájem momentálně roste o vozy se spalovacími motory. Celkový objem výroby je proto letos dokonce nad výrobním plánem, a to asi o 3000 aut, uvedl server. Za celý rok má vyjet z nošovické továrny přes 330 tisíc aut, pracuje v ní 3100 lidí.
Celá skupina, jejíž sídlo je v Jižní Koreji, plánuje zvýšit celosvětově produkci aut v roce 2030 na 5,5 milionu, což je třicetiprocentní nárůst proti loňsku. Dva miliony z toho mají být elektroauta, počet modelů má dosáhnout 21. Počet hybridních modelů se má zvýšit ze sedmi na 14.
Na českých silnicích už dnes jezdí téměř 25 tisíc elektromobilů, jak zmínil na konferenci čisté mobility ministr životního prostředí Petr Hladík. Rozhodně se tedy nedá říci, že by elektroauta byla u nás ještě úplnou raritou. Můžete je už denně vidět na každém větším parkovišti. Elektromobil tak každým rokem řídí více a více českých řidičů. Shrnujeme tedy základní otázky, které se podle expertů na elektromobilitu vyplatí si zodpovědět před tím, než si pořídíte auto na elektřinu.Na co všechno musím znát odpověď, než si koupím svůj první elektromobil
Money
Mladý podnikatel Pavel (37) vyměnil klasické auto za elektromobil už před dvěma lety. V autě na baterky tak už najezdil tisíce kilometrů. A pochvaluje si, že v porovnání s klasickým „benzíňákem“ šetří na provozu až dvě třetiny nákladů. Co ho na vlastnictví elektromobilu zaskočilo? A zalitoval někdy svého rozhodnutí přesedlat na elektriku? Seriál Elektromobilita: Přesedlal z „benzíňáku“ na elektromobil a šetří dvě třetiny nákladů
Enjoy
Prodeje elektroaut v Německu se bortí, v srpnu spadly meziročně o takřka 70 procent, konstatuje původce čísel, spolkový úřad pro automobilovou dopravu. Jde podle něj o „propad historických dimenzí“. Německá vláda pod tlakem okolností přispěchala s ujištěním, že Volkswagen padnout nenechá.Lukáš Kovanda: Němci hlasovali peněženkou. Bez dotací elektromobily nikdo nechce
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.