Provoz na Letišti Václava Havla v létě stoupl, díky Čechům toužícím konečně po dovolené

Letový provoz na pražském letišti letos dál roste nad původní očekávání. Letiště Václava Havla Praha v letních měsících odbavilo 3,85 milionu cestujících, což je asi o třetinu více, než původně předpokládalo. Provoz v létě táhly především lety do dovolenkových destinací a po dlouhé době převažovali Češi. Za celý rok tak letiště očekává, že odbaví celkově kolem 10,5 milionu pasažérů. Uvedl to předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.
Podle Pose by měl v příštím roce provoz dále posilovat, letiště v něm očekává přibližně 12,7 milionu odbavených cestujících. V loňském roce přitom letiště odbavilo 4,38 milionu pasažérů. V roce 2019, tedy před koronavirovou pandemií, přes letiště cestovalo 17,8 milionu cestujících.
Amsterodamském letiště Schiphol, které je domovskou základnou pro nizozemskou pobočku Air France-KLM, se stále nedokáže vyrovnat s nedostatkem personálu a davy cestujících. Do konce října proto sníží kapacitu letiště o 18 procent, k nelibosti cestujících i aerolinek, uvedla agentura Bloomberg.
A zase ten Amsterdam. Letiště Schiphol sníží kapacitu o pětinu
Zprávy z firem
Období od začátku června do konce srpna je v letectví tradičně nejsilnější části roku. Potvrzují to i statistiky pražského letiště, které jsou o více než 2,2 milionu pasažéru vyšší než vloni. Roste i samotný letový provoz, nyní je letiště podle Pose proti předcovidovému roku 2019 na zhruba 85 procentech provozu.
Po dlouhé době převážili Češi
Na nárůstu provozu se během léta podílely zejména dovolenkové destinace. Po dlouhé době také převažovali cestující, kteří začínali svou cestu právě z Prahy. Nejvytíženější tak byly lety do Řecka, Itálie, Španělska a Turecka. Na pátém místě pak byla Velká Británie.
Letiště po celé Evropě se potýkají s nedostatkem personálu. Kvůli tomu cestující často čelí neúměrně dlouhým frontám, zpoždění letů a dalších nepříjemností. Podle agentury Bloomberg za problémem stojí neschopnost vedení letišť efektivně najímat mladé zaměstnance. Těch je přitom na pracovním trhu dostatek, jen často volí jinou práci.
Důvody problémů na evropských letištích odhaleny. Zmizeli mladí pracovníci
Zprávy z firem
Z destinací vedl Londýn. Následovala turecká Antalya, Amsterdam a egyptská letoviska Hurghada a Marsa Alam. U některých dovolenkových míst byl provoz podle Pose silnější i než před vypuknutím covidové krize, například vytíženost letů do Marsa Alam proti létu 2019 stoupla o 70 procent. Z dopravců byl na letišti v létě nejaktivnější Smartwings, který měl 35procentní podíl. Druhý Ryanair měl podíl 14 procent.
Letní nárůst provozu tak změnil původní očekávání o celoročním provozu. Na začátku roku Pos předpokládal, že letiště by mělo za celý rok odbavit kolem 8,7 milionu cestujících. Nyní se celoroční předpoklad zvýšil na přibližně 10,5 milionu pasažérů. Provoz by měl růst i v příštím roce, letiště nyní očekává kolem 12,7 milionu cestujících.
Ačkoliv turisté se letos na paluby letadel vrátili v množství, pod kterým letiště i aerolinky kolabovaly, obchodní cestující se vracejí pomalu. Přitom právě z nich mají letečtí přepravci největší zisky.
Aerolinky mají problém. Obchodní cestující se vracejí pomalu
Money
Letecký provoz v Evropě se během léta potýkal s problémy s výpadkem letů a narůstajícími zpožděními. Největší problémy hlásily letiště v Londýně, Amsterdamu, Bruselu nebo Frankfurtu nad Mohanem. Pražské letiště ovšem podle Pose obstálo a zpoždění šla především na vrub pozdním příletům z jiných destinací.
Letišti k tomu podle Pose pomohl i nábor nových zaměstnanců. Ten letiště spustilo na jaře, kdy se projevil nedostatek zaměstnanců po propuštění asi 600 zaměstnanců během covidového útlumu. Letiště nyní vedle nových kmenových zaměstnanců přes léto nabralo i dalších 400 brigádníků. Jejich služby přitom chce využívat i v příštích letech.
Pražské letiště Václava Havla nabízí během letní sezony, které potrvá až do konce října, přímé lety do asi 150 destinací. Jsou mezi nimi i nová nebo obnovená spojení do New Yorku nebo Rijádu, u řady dalších míst přibývají frekvence letů. Před krizí se v létě létalo z Prahy do 190 lokalit.
Londýnské Heathrow nadále bojuje s nedostatkem personálu. Vedení letiště proto rozhodlo o prodloužení omezení počtu odbavených letů až do října, upozornila BBC. Jsme tímto rozhodnutím zklamáni, reagují aerolinky.
Problémy na londýnském Heathrow přetrvávají. Letiště prodlužuje limit na počet cestujících do října
Money
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.