První oběť inflace: Danone omezí výrobu a razantně zúží nabídku jogurtů
Danone musí reagovat na růst cen ropy a papíru a na měnící se návyky spotřebitelů, kteří omezují nákupy. Snaží se také vyjít vstříc obchodníkům, kteří se snaží ušetřit na přepravě zboží a jeho skladování.
Francouzský potravinářský gigant a největší světový výrobce jogurtů Danone omezuje rozmanitost produktů, které prodává. Agentuře Reuters to řekla vedoucí globálního prodeje firmy Ayla Zizová. Společnost je podle ní nucena reagovat na růst cen ropy a papíru a na měnící se návyky spotřebitelů, kteří kvůli zdražování, způsobenému vyššími cenami dopravy po koronavirové pandemii a ruskou válkou na Ukrajině, omezují nákupy.
Vše o inflaci na jednom místě
Zizová uvedla, že Danone chce „zůstat konkurenceschopné“, takže neomezuje slevové akce, ale místo toho prodává méně typů produktů, což mu také pomůže ušetřit náklady na logistiku. Firma podle ní omezuje takzvané „skladové jednotky“, což znamená, že některé supermarkety by měly dostávat výrobky s méně druhy příchutí a menší výběr velikostí balení. Společnost nyní jedná s jednotlivými zákazníky, aby vyhodnotila, které sklady omezit.
Aktuálně si gastro provozovatelé nemohou stěžovat na nedostatek hostů. S obavami ale vyhlížejí následující měsíce. Razantní zdražování energií může už na konci léta ukončit činnost některých podniků na malých městech a vesnicích. A na co se mají připravit hosté? Další zdražování obědů a piva je nevyhnutelné. „Původně jsem předpokládal, že hladinka piva z čepu v Praze bude stoupat k úrovni 70 korun pomaleji a dostihne ji až v příštím roce. Může se to ale klidně stát už letos na podzim,“ říká pro Newstream garant projektu Moje restaurace Asociace malých a středních podniků a živnostníků Luboš Kastner.Pivo za 70 korun? Možná už po létě, říká restauratér
Enjoy
Spotřebitelské společnosti jako Danone vyrábějí mnoho verzí stejného produktu – od velkých a malých kelímků stejného jogurtu po různé příchutě a množstevní balení. Zjednodušení sortimentu by mohlo znamenat, že některé z nich by mohly být obětovány, aby bylo pro maloobchodníky levnější je skladovat a spravovat menší a méně složité skladové zásoby. Supermarkety by tak mohly na skladování, sledování a přepravu produktů vynakládat méně peněz.
Zdražuje přeprava zboží a sklady
Výrobci potravin vedou se supermarkety od loňského roku rozhovory o cenách. Diskuse jsou obzvláště tvrdé v Evropě, protože zdejší náklady na dopravu se vyšplhaly na rekordní výši. Britský potravinářský řetězec Tesco v pátek uvedl, že někteří Britové kvůli růstu životních nákladů nakupují méně či častěji přechází na levnější produkty jeho vlastní značky. Některé obchody s potravinami řadu výrobků z pultů už letos odstranily, protože si je dál nemohly dovolit prodávat.
Japonský jen je nejslabší za 32 let. Inflace přes dvě procenta je to, po čem vláda a centrální banka roky toužily. Jenže jak se říká, odříkaného chleba největší krajíc. Centrální banka je i tak v pasti. Japonci mají po desítkách let inflaci. Lidé jsou naštvaní a centrální banka má starosti
Money
Snaha uvařit co nejlevněji se stává s ohledem na inflaci aktuálním trendem řady domácností. Tzv. skromné jídlo by ale bylo gastronomickým trendem i bez napjaté ekonomické situace. Špičkoví šéfkuchaři se na základní a prosté suroviny zaměřují už pár let. V mrkvi, celeru, bramborách, zelí, fazolích nebo květáku vidí potenciál, který – bohužel – zatím zůstává řadě běžných smrtelníků skryt. Vařit levně si žádá kuchařské zkušenosti a ochotu učit se.Jak ušetřit na jídle, ale nešetřit na sobě. Jíst skromně je sexy
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.