Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Raději spálit, než dát do výprodeje. Módní domy řeší, kam s neprodanými kolekcemi

přehlídka Chanel 2024/25
Profimedia
Denisa Holajová

Problém, o kterém se nemluví nahlas. Luxusní módní domy se potýkají s přebytky svých kolekcí v řádu miliard eur ročně. Na rozdíl od levnějších řetězců totiž na konci sezóny nemohou jednoduše vrhnout neprodané zboží na pulty či na internetová tržiště s velkou slevou. Poškodilo by to pečlivě budovanou image exkluzivity.

Reklama

Největší módní impéria LVMH - s ikonickými značkami Louis Vuitton, Dior, Givenchi, Marc Jacobs či Fendi - a Kering s vlajkovou lodí Gucci či Balenciaga loni držela přebytečné zásoby v hodnotě 3,2 miliard eur, respektive 1,5 miliardy (v přepočtu přes 80 miliard korun, resp. přes 37 miliard). To je podle portálu Business of Fashion ekvivalent stovek tisíc, ne-li milionů produktů a nevyužitého materiálu.

Problém je o to víc palčivý, že zejména Kering se v posledních letech potýká s poklesem poptávky. Módní domy pochopitelně nereportují o objemu produktů, u kterých očekávají ztrátu, ani o tom, jak s přebytky ve skladech naloží. 

Bernard Arnault

Boj o moc v domě šampaňského, šperků a módy. Kdo z pěti dětí získá impérium, co vládne luxusu celého světa?

Bernardu Arnaultovi bude za měsíc pětasedmdesát let. Evidentně nazrála doba na to, aby předal luxusní impérium LVMH dědicům. Ale hlavně žádné prudké pohyby. 

Přečíst článek

Neztratit pel exkluzivity

V roce 2018 britská značka Burberry zveřejnila finanční výsledky, které obsahovaly i třaskavý údaj - firma spálila v předchozím finančním roce zboží v hodnotě téměř 40 milionů dolarů.

Reklama

Tato praxe byla v té době běžná v celém luxusním sektoru, i když se o tom veřejně nemluvilo. Co nemohly luxusní domy vyskladnit, to raději zničily, aby nepoškodily svoji cenovou hladinu. Slevy jsou u nich totiž možné jen v omezené míře - jako personální výprodeje, soukromé nákupní akce a prodejní místa k diskrétnímu uvolnění starých zásob

Jenže, likvidace neprodaného zboží dnes není tak jednoduchá, jako bývala. Klimatická krize a obavy o životní prostředí přinesly regulaci, díky níž je spalování přebytků už zakázané ve Francii a následovat ji má postupně celá Evropská unie.

Například značka Hermès ve své poslední výroční zprávě uvedla, že už neničí neprodané položky ve Francii a v letech 2025 až 2030 rozšíří tuto svoji praxi po celém světě.

Pro luxusní značky je záležitost s likvidací o to citlivější, že jejich marketing nezřídka staví i na tom, že jejich výrobky jsou udržitelnější než u levnějších značek, protože vyrábějí limitované kolekce designované pro dlouhou životnost. Ale realita je taková, že vždy měly co dělat s nadprodukcí.

Premiéra Sabata De Sarna u značky Gucci

Gucci, Louis Vuitton i McQueen. Módní domy teď zažívají návrhářská škatulata

Francouzský dům Givenchy se s příchodem nového roku rozloučil s uměleckým ředitelem Matthewem Williamsem. Nad tím, kdo ho nahradí, zatím visí otazníky. Završil se tak rok velkých změn na kreativních postech u luxusních módních značek. A to v době, kdy se řada z nich potýká s klesající poptávkou a potřebuje nový impuls, aby dokázala oslovit mladší a přelétavější klientelu.

Přečíst článek

Odhady umělé inteligence

Otázkou nyní je, jak z toho ven? Jednou z cest je recyklace, ale rozebrání každého produktu tak, aby jeho části mohly být znovu zpracovány na nové materiály, je nákladné, časově náročné a omezené. 

Společnosti stále častěji hledají způsoby, jak jinak využít to, co nestihnou prodat. Značka Gucci spolupracuje s různými návrháři a umělci na svém projektu Continuum, který začleňuje minulé kousky do nových produktů. LVMH loni představila kolekci vytvořenou uměleckým ředitelem Kevinem Germanierem za použití neprodaných produktů a nadbytečných látek.

Nejúčinnější metodou ovšem zůstává neprodukovat příliš mnoho. Kering zkouší hledat řešení za pomoci umělé inteligence - lépe dopředu odhadnout poptávku a omezit množství neprodaného zboží na konci sezóny. LVMH vstoupila do partnerství se společností Google s podobným cílem zlepšit prognózy odbytu a optimalizaci zásob.

Celebrity přicházejí na přehlídku Prady na letošním milánském Fashion Weeku.

Oblečení na ryby nebo na stavbu? I za tisíce eur. Outdoor dobývá luxusní módu

Češi se konečně dočkali. To, co je v tuzemsku po léta běžné, proniklo do módního světa. Outdoorové a užitkové oblečení pro denní nošení ve stále větší míře konkuruje streetwearu, který dlouho vládl. Výjimkou dnes nejsou outdoorové a pracovní bundy, overaly, kalhoty i turistické boty v kolekcích luxusních módních domů. S cenovkou převyšující i tisícovku eur.

Přečíst článek

Pět let po Lagerfeldově smrti se prodává jeho pařížský byt

Futuristické bydlení v historickém srdci Paříže. Do dražby jde Lagerfeldův byt

Pět let po smrti německého módního návrháře Karla Lagerfelda bude v dražbě k mání jeho futuristický pařížský byt. Vyvolávací cena je 5,3 milionu eur (přes 134 milionů korun), informovala agentura AFP.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Alessandro Michele

Souboj módních titánů začíná. Bývalý mág značky Gucci Alessandro Michele nastupuje k Valentinovi

Přečíst článek
Premiéra Sabata De Sarna u značky Gucci

Gucci, Louis Vuitton i McQueen. Módní domy teď zažívají návrhářská škatulata

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme