Raději spálit, než dát do výprodeje. Módní domy řeší, kam s neprodanými kolekcemi
Problém, o kterém se nemluví nahlas. Luxusní módní domy se potýkají s přebytky svých kolekcí v řádu miliard eur ročně. Na rozdíl od levnějších řetězců totiž na konci sezóny nemohou jednoduše vrhnout neprodané zboží na pulty či na internetová tržiště s velkou slevou. Poškodilo by to pečlivě budovanou image exkluzivity.
Největší módní impéria LVMH - s ikonickými značkami Louis Vuitton, Dior, Givenchi, Marc Jacobs či Fendi - a Kering s vlajkovou lodí Gucci či Balenciaga loni držela přebytečné zásoby v hodnotě 3,2 miliard eur, respektive 1,5 miliardy (v přepočtu přes 80 miliard korun, resp. přes 37 miliard). To je podle portálu Business of Fashion ekvivalent stovek tisíc, ne-li milionů produktů a nevyužitého materiálu.
Problém je o to víc palčivý, že zejména Kering se v posledních letech potýká s poklesem poptávky. Módní domy pochopitelně nereportují o objemu produktů, u kterých očekávají ztrátu, ani o tom, jak s přebytky ve skladech naloží.
Bernardu Arnaultovi bude za měsíc pětasedmdesát let. Evidentně nazrála doba na to, aby předal luxusní impérium LVMH dědicům. Ale hlavně žádné prudké pohyby. Boj o moc v domě šampaňského, šperků a módy. Kdo z pěti dětí získá impérium, co vládne luxusu celého světa?
Trhy
Neztratit pel exkluzivity
V roce 2018 britská značka Burberry zveřejnila finanční výsledky, které obsahovaly i třaskavý údaj - firma spálila v předchozím finančním roce zboží v hodnotě téměř 40 milionů dolarů.
Tato praxe byla v té době běžná v celém luxusním sektoru, i když se o tom veřejně nemluvilo. Co nemohly luxusní domy vyskladnit, to raději zničily, aby nepoškodily svoji cenovou hladinu. Slevy jsou u nich totiž možné jen v omezené míře - jako personální výprodeje, soukromé nákupní akce a prodejní místa k diskrétnímu uvolnění starých zásob.
Jenže, likvidace neprodaného zboží dnes není tak jednoduchá, jako bývala. Klimatická krize a obavy o životní prostředí přinesly regulaci, díky níž je spalování přebytků už zakázané ve Francii a následovat ji má postupně celá Evropská unie.
Například značka Hermès ve své poslední výroční zprávě uvedla, že už neničí neprodané položky ve Francii a v letech 2025 až 2030 rozšíří tuto svoji praxi po celém světě.
Pro luxusní značky je záležitost s likvidací o to citlivější, že jejich marketing nezřídka staví i na tom, že jejich výrobky jsou udržitelnější než u levnějších značek, protože vyrábějí limitované kolekce designované pro dlouhou životnost. Ale realita je taková, že vždy měly co dělat s nadprodukcí.
Francouzský dům Givenchy se s příchodem nového roku rozloučil s uměleckým ředitelem Matthewem Williamsem. Nad tím, kdo ho nahradí, zatím visí otazníky. Završil se tak rok velkých změn na kreativních postech u luxusních módních značek. A to v době, kdy se řada z nich potýká s klesající poptávkou a potřebuje nový impuls, aby dokázala oslovit mladší a přelétavější klientelu.Gucci, Louis Vuitton i McQueen. Módní domy teď zažívají návrhářská škatulata
Enjoy
Odhady umělé inteligence
Otázkou nyní je, jak z toho ven? Jednou z cest je recyklace, ale rozebrání každého produktu tak, aby jeho části mohly být znovu zpracovány na nové materiály, je nákladné, časově náročné a omezené.
Společnosti stále častěji hledají způsoby, jak jinak využít to, co nestihnou prodat. Značka Gucci spolupracuje s různými návrháři a umělci na svém projektu Continuum, který začleňuje minulé kousky do nových produktů. LVMH loni představila kolekci vytvořenou uměleckým ředitelem Kevinem Germanierem za použití neprodaných produktů a nadbytečných látek.
Nejúčinnější metodou ovšem zůstává neprodukovat příliš mnoho. Kering zkouší hledat řešení za pomoci umělé inteligence - lépe dopředu odhadnout poptávku a omezit množství neprodaného zboží na konci sezóny. LVMH vstoupila do partnerství se společností Google s podobným cílem zlepšit prognózy odbytu a optimalizaci zásob.
Češi se konečně dočkali. To, co je v tuzemsku po léta běžné, proniklo do módního světa. Outdoorové a užitkové oblečení pro denní nošení ve stále větší míře konkuruje streetwearu, který dlouho vládl. Výjimkou dnes nejsou outdoorové a pracovní bundy, overaly, kalhoty i turistické boty v kolekcích luxusních módních domů. S cenovkou převyšující i tisícovku eur.Oblečení na ryby nebo na stavbu? I za tisíce eur. Outdoor dobývá luxusní módu
Enjoy
Pět let po smrti německého módního návrháře Karla Lagerfelda bude v dražbě k mání jeho futuristický pařížský byt. Vyvolávací cena je 5,3 milionu eur (přes 134 milionů korun), informovala agentura AFP.Futuristické bydlení v historickém srdci Paříže. Do dražby jde Lagerfeldův byt
Reality
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.