Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Reakce společnosti CSG na útoky na Českou muniční iniciativu

CSG
CSG
 nst
nst

Od počátku roku 2024 společný tým Ministerstva obrany ČR, jeho agentury AMOS a předních českých firem obranného průmyslu, jehož součástí jsou i společnosti skupiny CSG, intenzivně pracuje na realizaci tzv. České muniční iniciativy, která má a vždy měla primární cíl v rychlém zajištění co největšího počtu dělostřelecké munice pro Ukrajinu, jejíž absence měla hlavně na počátku roku 2024 klíčový vliv na postup ruských sil na východě Ukrajiny. Je potřeba zdůraznit, že naše společnosti v rámci Muniční iniciativy své závazky plní dokonce v předstihu a v množství, které mělo a má zásadní dopad pro zlepšení situace v oblasti disponibility munice.

Reklama

V poslední době se ale stává Česká muniční iniciativa předmětem mediálních útoků, které jsou postaveny na polopravdách a informacích vytržených z celkového kontextu. CSG je v rámci Iniciativy maximálně transparentní vůči Ministerstvu obrany, ovšem nemůže veřejně sdělovat z bezpečnostních důvodů detaily jednotlivých transakcí. Cítíme ale potřebu udělat výjimku z přirozené opatrnosti a zdrženlivosti při zveřejňování informací a na zmíněné mediální útoky reagovat.

Původci mediálních útoků operují s neveřejným podkladem, který unikl z Ukrajiny, a co je nám známo, je cíleně šířen již od března tohoto roku, tedy nedlouho poté, co byla česká muniční iniciativa oznámena. Víme o několika konkrétních případech, kdy byly tyto dokumenty od března tohoto roku postupně předávány mezi vrcholnými představiteli ČR, kolovaly mezi některými firmami českého obraného průmyslu a minimálně v posledních 3 měsících nabízeny některým novinářům v ČR a na Ukrajině, aby je zveřejnili.

V dokumentech se prezentuje cena tureckého výrobce munice 2700 dolarů za jeden granát ráže 155 mm HE. Proti tomu je stavěna cena 3200 eur, za kterou měl být tento granát dodáván na Ukrajinu v rámci české muniční iniciativy. Z rozdílu se pak vyvozuje, že toto je zisková marže, kterou má dodavatel, soukromá firma působící v rámci České muniční iniciativy. Jedná se samozřejmě o nesmysl, a to z následujících důvodů:

  1. Zveřejněný dokument je v prvé řadě evidentně indikativní informativní nabídkou, nejedná se v žádném případě o finální podmínky na dodávku munice.
  2. Dokument obsahuje zkratku EXW, která vyjadřuje, že se jedná o tzv. cenu ve skladu výrobce, tedy bez nakládky, manipulace, dopravy, pojištění, ostrahy a všech dalších souvisejících nákladů spojených s dodáním do cílové destinace, kterou rozhodně není a nebyl sklad v ČR.
  3. Tato doprava probíhá kamiony, po vodě, následně i po kolejích s několika překlady, provází jí velmi silná bezpečnostní opatření a doprovází ji placená bezpečnostní služba. Celkové logistické zabezpečení každé takové transakce je extrémně náročné.
  4. Další položkou, kterou nezajišťuje dodavatel, jsou obalové materiály a kontejnery, které rovněž musí plnit speciální požadavky na přepravu munice, a po dodání munice zůstávají v majetku ozbrojených sil Ukrajiny.
  5. Jsou i další související náklady, jejíž detaily nelze z objektivních důvodů sdělovat, a to např. i náklady na výměnu určitých komponent munice nově vyrobenými komponenty.
  6. Vzhledem k výše uvedeným bodům je zcela lživé a vykonstruované tvrzení, že marže dodavatele je 500 EUR. Na dodávce je samozřejmě realizován zisk, ale zásadně nižší a zcela v rámci toho, co lze označit za zisk přiměřený.
  7. Z výše uvedeného také vyplývá, že česká firma, účastník muniční iniciativy, rozhodně není pouhý prostředník či přeprodejce, ale poskytuje vysoce komplexní službu se značnou přidanou hodnotou, při které používá své dlouhodobě budované know-how v obchodu s vojenským materiálem.

Mediální útoky na českou muniční iniciativu, které se opírají o zkreslené informace a tvrzení osob, které nemají v tomto oboru kvalifikaci, jednoznačně pomáhají ruskému agresorovi, poškozují ukrajinskou obranu a v neposlední řadě poškozují reputaci nejen českého obranného průmyslu, ale i České republiky. Domníváme se, že výše popsané a vysvětlené téma rozhodně není poslední informační operací tohoto druhu. Vyzýváme proto média, aby k informacím, které senzačním způsobem skandalizují českou muniční iniciativu, přistupovala s maximální obezřetností.

Reklama

Závěrem podotýkáme, že jediným skutečným řešením neutěšené situace v dodávkách velkorážové munice nejen pro Ukrajinu, ale i členské státy NATO, je zvýšení evropských výrobních kapacit. To přinese tolik potřebnou cenovou stabilitu u této strategické komodity. Skupina CSG na rozšiřování výrobních kapacit intenzivně pracuje hned v několika evropských zemích v úzkém partnerství s dalšími významnými evropskými společnostmi obranného průmyslu i vládami.

Ukrajinští vojáci při cvičení

Senátor Wagenknecht: Česká iniciativa byla předražená, vláda tak pro Ukrajince nakoupila méně munice

Munice pro bojující Ukrajinu z české muniční iniciativy byla podle senátora Lukáše Wagenknechta (Piráti) předražená o 1,4 miliardy korun a kvůli tomu se jí nakoupilo asi o 20 tisíc kusů méně. Senátor to řekl na jednání senátní komise pro dohled nad veřejnými prostředky, které předsedá a která tam měla toto téma projednávat. Komise nakonec bod z jednání pro dnešek vyřadila. Někteří členové komise poukazovali na to, že materiál dostali až v pondělí večer. Doporučovali také, aby se bod řešil v utajeném režimu.

Přečíst článek

Půl milionu kusů munice na Ukrajinu. Česká iniciativa počítá s dodávkami za 50 miliard

Díky české muniční iniciativě dorazí během července a srpna na Ukrajinu 100 000 kusů munice, oznámil ministr zahraničí Jan Lipavský. Podle něj se do iniciativy dosud zapojilo 18 zemí, 15 z nich už přispělo. Znamená to, že financí je dost na to, aby do konce roku mohlo být na Ukrajinu dodáno půl milionu kusů munice. Její celková hodnota jsou necelé dvě miliardy eur, doplnil vládní zmocněnec pro rekonstrukci Ukrajiny Tomáš Kopečný.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) a náčelník generálního štábu Karel Řehka

Další munice pro Ukrajinu. Část zmrazených ruských aktiv půjde na českou iniciativu

Přečíst článek
Ukrajinští vojáci při cvičení

Senátor Wagenknecht: Česká iniciativa byla předražená, vláda tak pro Ukrajince nakoupila méně munice

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme