Roboti nahrazují svářeče. Co teď s lidmi?

V dnešní době, kdy na trhu práce chybí kvalifikovaní svářeči, zákazníci tlačí na termíny a cenu s požadavkem na konzistentní kvalitu, se stále více firem obrací k automatizaci své výroby. Jedním z nejrychleji rostoucích segmentů je robotické svařování, které už dávno není doménou jen velkých korporací a automotive gigantů.
Díky pokroku v oblasti kolaborativní robotiky a dostupnosti řešení na klíč se z robotického svařování stává realita i pro malé a střední společnosti. Robotické svařování přináší kvalitu a technickou preciznost. Jeho hlavní předností je však naprostá konzistence – každý svár je stejně provedený, bez vlivu únavy, stresu nebo kolísající výkonnosti svářeče.
Ve výrobním procesu to znamená nejen vyšší stabilitu, ale i méně zmetků a reklamací. Ekonomicky se jedná o řešení s velmi zajímavou návratností – robot totiž zvládá svařovat rychleji než člověk a navíc bez přestávek, což výrazně zkracuje výrobní časy. Jeho nasazení také řeší dlouhodobý problém nedostatku kvalifikovaných svářečů a umožňuje firmám přesunout stávající pracovníky na kvalifikovanější a méně fyzicky náročné pozice, například do konstrukce, programování nebo kontroly kvality. Moderní řešení založená na kolaborativních robotech jsou překvapivě flexibilní. Snadno se přizpůsobí různým produktům i malým sériím a nezaberou mnoho místa ani nevyžadují zásadní změny ve výrobě.
Průmyslová produkce v Česku po čtyřech měsících poklesu letos v únoru meziročně reálně vzrostla o 1,5 procenta, uvedl Český statistický úřad.
Průmyslová produkce v Česku se po měsících vrátila k růstu
Zprávy z firem
Významnou roli hraje i bezpečnost a zdravotní hledisko. Pokud robot převezme svařovací proces, znamená to, že lidé už nemusí pracovat v prostředí s plynnými zplodinami, intenzivním teplem nebo ostrým zářením. Eliminace těchto rizik výrazně zlepšuje pracovní podmínky a snižuje nemocnost. Lidé se navíc mohou věnovat činnostem s vyšší přidanou hodnotou – například dohledové kontrole, přípravě zakázek nebo samotnému nastavování robotických pracovišť či vývoji.
To vše by možná ještě nedávno znělo jako výsada firem s milionovými investicemi do automatizace. Dnes je ale situace jiná. Na trhu jsou dostupná řešení, která jsou cenově i technicky vhodná i pro menší a střední společnosti – bez složité integrace, bez potřeby samostatného automatizačního týmu. Vstupní bariéry padly. Technologie se zjednodušily, uživatelské rozhraní je intuitivní a nasazení robota může být otázkou týdnů, nikoli měsíců.
Chcete vidět, jak to vypadá v praxi? Přijďte si robotické svařování sami vyzkoušet. Zveme vás na workshop „Svařování s kolaborativním robotem“, který proběhne v kompetenčním a inovačním centru INTEMAC. Uvidíte živou ukázku, sami si nastavíte robota a vyzkoušíte svár – klidně i na vašem vlastním výrobku. Navíc budete mít možnost konzultovat konkrétní řešení pro vaši výrobu s odborníky.
Více informací a registrace zde
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.