Rodí se japonská aliance. Nissan a Honda chtějí spolupracovat při vývoji elektromobilů

Japonské automobilky Nissan a Honda chtějí spolupracovat ve vývoji elektromobilů a inteligentních technologií pro automobily. Cílem je snížit náklady a zlepšit konkurenceschopnost, oznámily firmy. Automobilky tak spojí své zdroje v odvětví, ve kterém japonští výrobci aut zaostávají.
Podniky se dohodly na zahájení takzvané studie proveditelnosti strategického partnerství a jejich dohoda je nezávazná, uvedli na dnešní tiskové konferenci ředitelé obou automobilek. Zdroje obeznámené se situací agentuře Kjódó už dříve řekly, že automobilky uvažují o společném nákupu dílů a sdílení hlavních komponentů pro své elektromobily.
Krok přichází v době, kdy celosvětově zesílila konkurence na trhu s elektromobily a na mnoha trzích prodej plně elektrických automobilů roste s tím, jak se země snaží snížit emise oxidu uhličitého. Snižování nákladů je při vývoji plně elektrických aut důležité. Tyto vozy mají drahé baterie a další sofistikované systémy.
Automobilky Volkswagen, Renault a Stellantis nyní přemýšlejí o dříve nemyslitelném - tito zapřisáhlí konkurenti zkoumají možnosti spojení, aby mohli vyrábět levnější elektromobily a odvrátili existenční hrozby, píše Bloomberg.
Evropské automobilky kují společný plán, jak přežít čínskou automobilovou invazi
Zprávy z firem
Společně proti Číně. A Tesle
„Nově vznikající hráči jsou velmi razantní a prosazují se neuvěřitelnou rychlostí,“ řekl generální ředitel Nissanu Makoto Učida. „Nemůžeme v této konkurenci zvítězit, pokud se budeme držet konvenčního vžitého názoru a tradičního přístupu,“ dodal.
Prezident Hondy Tošihiró Mibe řekl, že obě firmy podepsaly nezávazné memorandum o porozumění, které se týká oblastí možné spolupráce, její rozsah ale bude teprve určen. Spolupracovat by firmy mohly doma i v zahraničí.
Případné spojení by vytvořilo silnou japonskou alianci, která by se mohla postavit dominantním zahraničním konkurentům, jako je americká automobilka Tesla a čínská společnost BYD. Mohlo by také znamenat změnu současné strategie Nissanu na trhu s elektromobily. Nissan se dosud zaměřoval na svoji alianci s francouzským Renaultem a s japonskou automobilkou Mitsubishi. Loni se rozhodl investovat do nového podniku Renaultu na výrobu elektromobilů nazvaného Ampere, aby rozšířil svou nabídku. Elektromobil Nissan Micra má sdílet stejnou architekturu jako nový Renault Five a bude se vyrábět ve stejném závodě v severní Francii.
Potenciální spolupráce s Hondou by alianci s Renaultem a Mitsubishi ovlivnit neměla. Loni Nissan omezil rozsah své spolupráce s Renaultem a francouzská automobilka od té doby podepsala dohody s novými partnery, jako je čínská společnost Geely.
Honda tradičně dává přednost vlastnímu vývoji vozů. V posledních letech ale rozšířila spolupráci ve výrobě elektromobilů s dalšími společnostmi, jako je Sony a General Motors.
Čínský regulátor dal zelenou společnému podniku automobilek Stellantis a Leapmotor. S odvoláním na dva informované zdroje to uvedla agentura Reuters. Společný podnik Stellantisu umožní vyrábět a prodávat elektrická vozidla Leapmotor mimo Čínu. Po schválení ze strany čínské Národní rozvojové a reformní komise (NDRC) se čeká ještě na obdobný krok regulátorů na dalších trzích.
Další krok Číny v Evropě. Koncern Stellantis a Leapmotor zakládají společný podnik
Zprávy z firem
Akcie Volkswagenu klesly poté, co automobilka uvedla, že růst tržeb se letos zpomalí z 15 na 5 procent. Koncern, do kterého patří i mladoboleslavská Škoda Auto, sníží pětiletý plán výdajů do roku 2029 o 10 miliard korun, píše Bloomberg. Automobilový koncern se podle agentury potýká s klesající poptávkou po elektrických vozidlech a sílící konkurencí.
Volkswagen potrápí invaze levných aut z Číny. Koncern čeká pomalejší růst tržeb
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.