Rok 2024 byl pro Tatru úspěšný. Prodala 1550 aut | Newstream

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Rok 2024 byl pro Tatru úspěšný. Prodala 1550 vozů, o stovku víc než předloni

Rok 2024 byl pro Tatru úspěšný. Prodala 1550 vozů, o stovku víc než předloni
Tatra Trucks, užito se svolením
 nst
nst

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks loni prodala 1548 vozů, o 97 více než v roce 2023, a zaznamenala meziroční růst výroby o téměř 10 procent. Největší část produkce, více než 600 aut, připadla na obranný sektor. Uvedl to mluvčí Tatry Trucks Andrej Čírtek. Nárůst prodeje činil meziročně 6,7 procenta.

„V roce 2024 připadla největší část prodaných vozidel, přes 600 kusů, na obranný sektor. Přes 400 vozidel odebrali zákazníci v civilních odvětvích, jako je stavební průmysl, těžařství, zemědělství a další, více než 200 vozů se dostalo k hasičským a záchranářským složkám,“ uvedl generální ředitel Tatry Kristijan Fiket.

Nejvyšší nárůst počtu vozů oproti roku 2023 se podle něj projevil v dodávkách pro civilní zákazníky. „Vzhledem k mezinárodní situaci a zakázkám pro Armádu České republiky však i nadále tvoří nejvýznamnější část produkce Tatry vozidla a podvozky pro obranné projekty, a to i díky spolupráci s partnerskými společnostmi ze skupiny CSG, která je většinovým akcionářem Tatry,“ uvedl Fiket.

Tatra meziročního růstu výroby navíc dosáhla v situaci, kdy na trh začala dodávat vozy zcela nových generací. „V polovině roku 2024 jsme rozběhli sériovou výrobu nové třetí generace řady Tatra Force i modernizovaných motorů Tatra V8 a V12 řady „RE“ a koncem roku ji ještě doplnil náběh sériové produkce nejnovější generace řady Tatra Phoenix. Také jsme začali sériové vozy vybavovat nově vyvinutými tatrováckými nápravami a novým systémem řazení F-shift převodovky Tatra vlastní konstrukce,“ vyjmenovává Radomír Smolka, člen představenstva společnosti zodpovědný za výzkum a vývoj.

Vzhledem k narůstající poptávce, jež v současné době vysoce převyšuje výrobní možnosti Tatry, automobilka také nabírala nové zaměstnance do výroby, kteří se v průběhu náročného roku 2024 museli adaptovat. Personální ředitelka Tatry Denisa Sedláčková uvedla, že výroba v automobilce je velmi komplexní a adaptace pracovníků nutná k získání potřebných pracovních znalostí a dovedností trvá rok až rok a půl.

Tatra T-815

Strnad dodá armádě tatrovky v hodnotě až 13 miliard

Ministerstvo obrany plánuje uzavřít rámcovou dohodu na nákup těžkých nákladních automobilů Tatra T-815 se společností Tatra Defence Systems miliardáře Michala Strnada.

Přečíst článek

Kromě domácího trhu mířilo nejvíce aut z Kopřivnice do Nizozemska, Austrálie, Indie, Německa, Rakouska a na Slovensko. „V oblasti vojenských vozidel a podvozků pro speciální aplikace dominovaly dodávky logistických automobilů a podvozků pro potřeby Armády České republiky na základě dohod z předešlého období, navíc ministerstvo obrany v minulém roce podepsalo rámcovou smlouvu na dalších více než 800 vozidel Tatra,“ uvedl Čírtek.

K této smlouvě se později přidalo i slovenské ministerstvo obrany s požadavkem na více než 200 vozidel. Tatra Trucks také ve spolupráci s DAF Trucks pokračovala ve výrobě logistických vozidel pro belgickou armádu. Další stovky vozidel odebraly partnerské společnosti ze skupiny CSG pracující na armádních projektech pro zahraniční zákazníky.

Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či v záchranných složkách. Má přes 1800 zaměstnanců, dalších 500 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie.

Akcionáři Tatry Trucks jsou od roku 2013 průmyslově-technologický holding Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada a strojírenská skupina Promet Group rodiny Materových. V roce 2023 Tatra zvýšila tržby o 895,1 milionu na 8,36 miliardy korun. Po čtyřech letech ale skončila ve ztrátě, která dosáhla 45,9 milionu korun.

Denisa Materová je novou generální ředitelkou Promet Group

Mezi akcionáři Tatry to vře. Strnad zkouší vyšachovat rodinu Materových

Vztahy mezi potomky zachránců kopřivnické Tatry se zakalují. Zbrojař Michal Strnad se necelý rok po smrti průmyslníka Reného Matery snaží z byznysu vyšachovat dědičku menšinového podílu Denisu Materovou (na snímku).

Přečíst článek

Tatrovky získaly designového Oscara

Kopřivnická Tatra si připsala další úspěch. Poprvé ve své historii získala ocenění Red Dot v kategorii Product Design, a to hned dvakrát.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Pandur 8x8 EVO

V Kopřivnici pracují na obrněné novince. Pandur 8x8 EVO představuje novou generaci pancéřovaného vozidla

Přečíst článek
Bývalý lídr sociální demokracie Jan Hamáček

Dalibor Martínek: Jaká je kapacita českého zbrojního průmyslu? Jeden Hamáček

Přečíst článek
Doporučujeme