Rusku docházejí letadla. Pomoc hledá v Kazachstánu
Rusko čelí kvůli sankcím nedostatku letadel, což mu znemožňuje zajistit v plném rozsahu služby na domácím trhu. Moskva se proto obrací na letecké společnosti ze zemí ve Střední Asii, aby v Rusku pomohly zajistit v Rusku vnitrostátní lety, a uspokojit tak rostoucí poptávku po cestování letadlem. Uvedla to agentura Reuters. Moskva se v této souvislosti obrátila na vlády několika zemí, včetně Kazachstánu.
Západní sankce jsou reakcí na ruskou vojenskou invazi na Ukrajinu. Ruské aerolinky používají mnoho západních letadel dodaných ještě před únorem 2022, kdy válka na Ukrajině začala. Sankce brání ruským aerolinkám v přístupu k originálním náhradním dílům, zatímco domácí výroba potřebuje čas, než se plně rozvine.
Ministr dopravy Roman Starovojt podle ruských tiskových agentur minulý týden řekl, že Rusko jedná se spřátelenými zeměmi o zahraničních leteckých společnostech, které by zajistily vnitrostátní lety. Za spřátelené země Moskva označuje ty státy, které se kvůli válce na Ukrajině nepostavily proti Rusku. Vedle Kazachstánu Moskva oslovila například Uzbekistán, který návrh zvažuje, řekl agentuře Reuters zdroj z uzbecké vlády.
V Rusku jsou v poslední době na denním pořádku nehody dopravních letadel, všímají si média. Nedávné incidenty sice neskončily smrtí pasažérů, svědčí ale o vzrůstajícím nebezpečí cestování letadlem v Rusku, napsal americký list The Washington Post (WP). Do Ruska, které kvůli invazi na Ukrajinu už téměř dva roky čelí západním sankcím, se s obtížemi dostávají náhradní díly.V Rusku do letadla raději ne. Letecké incidenty tam začínají být na denním pořádku
Zprávy z firem
„Ruská strana v této věci do dneška neobdržela žádnou oficiální žádost,“ uvedlo kazachstánské ministerstvo dopravy. Úřady v Tádžikistánu a v Kyrgyzstánu rovněž uvedly, že neobdržely žádné oficiální žádosti. Uzbecké ministerstvo dopravy na žádost o komentář bezprostředně nereagovalo.
Arťom Žavoronkov z ruské právnické firmy Nordic Star uvedl, že středoasijské aerolinky pravděpodobně nebudou chtít riskovat. Pokud by totiž začaly vnitrostátní lety v Rusku provozovat, mohlo by to vést k tomu, že by následně čelily západním sankcím. „Je to vážné riziko. Velké společnosti ze sousedních zemí budou jen stěží připraveny to přijmout,“ řekl Žavoronkov.
Evropská unie na svém mimořádném summitu na začátku června přijala již šestý balík protiruských sankcí jako odvetu za vpád Moskvy na Ukrajinu. Klíčovou otázkou bylo embargo na ruskou ropu, z jejíhož prodeje Kreml výrazně financuje agresi vůči Ukrajině. Jak vypadají dosavadní sankce? Podívejte se na jejich přehled včetně ruské reakce, jak jej sestavila BBC a server newstream.cz.Protiruské sankce: Od koho a proti komu a čemu? Podívejte se na jejich přehled
Politika
Ruské aerolinky v roce 2022 přepravily 94,7 milionu lidí, což byl meziroční pokles o 14,7 procenta. Velká část Evropy totiž ruským leteckým společnostem uzavřela svůj vzdušný prostor. Loni se počet přepravených cestujících zvýšil o 11,3 procenta a vývoj v letošním roce podle záznamů úřadu pro civilní letectví Rosaviacija naznačuje další růst.
Moskva plánuje do roku 2030 zajistit ruským aerolinkám až 1000 letadel domácí výroby, ačkoliv zahájení výroby se neustále odkládá. Šéf státního konglomerátu Rostěch Sergej Čemezov dnes v parlamentu řekl, že sériová výroba letounů MS-21 začne v roce 2025 a sériová výroba letadel Superjet New v roce 2026. Rostěch na trzích mimo Rusko vystupuje pod značkou Rostec.
Ruská pravidla v současnosti umožňují zahraničním aerolinkám létat pouze mezi ruskými městy a letišti v zahraničí. Zdroj z odvětví letecké dopravy uvedl, že zahraniční letecké společnosti mohou mít potíže se získáním souhlasu od pronajímatelů a pojistitelů, i když budou dosavadní pravidla aktualizována. Ministerstvo dopravy Kazachstánu uvedlo, že se soustředí na uspokojení rostoucí poptávky na domácím trhu, kde osobní letecká doprava proti loňsku vykazuje nárůst o 15 procent.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.