Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Rusku docházejí letadla. Pomoc hledá v Kazachstánu

Aeroflot
ČTK
 ČTK

Rusko čelí kvůli sankcím nedostatku letadel, což mu znemožňuje zajistit v plném rozsahu služby na domácím trhu. Moskva se proto obrací na letecké společnosti ze zemí ve Střední Asii, aby v Rusku pomohly zajistit v Rusku vnitrostátní lety, a uspokojit tak rostoucí poptávku po cestování letadlem. Uvedla to agentura Reuters. Moskva se v této souvislosti obrátila na vlády několika zemí, včetně Kazachstánu.

Západní sankce jsou reakcí na ruskou vojenskou invazi na Ukrajinu. Ruské aerolinky používají mnoho západních letadel dodaných ještě před únorem 2022, kdy válka na Ukrajině začala. Sankce brání ruským aerolinkám v přístupu k originálním náhradním dílům, zatímco domácí výroba potřebuje čas, než se plně rozvine.

Ministr dopravy Roman Starovojt podle ruských tiskových agentur minulý týden řekl, že Rusko jedná se spřátelenými zeměmi o zahraničních leteckých společnostech, které by zajistily vnitrostátní lety. Za spřátelené země Moskva označuje ty státy, které se kvůli válce na Ukrajině nepostavily proti Rusku. Vedle Kazachstánu Moskva oslovila například Uzbekistán, který návrh zvažuje, řekl agentuře Reuters zdroj z uzbecké vlády.

V Rusku přibývá leteckých incidentů

V Rusku do letadla raději ne. Letecké incidenty tam začínají být na denním pořádku

V Rusku jsou v poslední době na denním pořádku nehody dopravních letadel, všímají si média. Nedávné incidenty sice neskončily smrtí pasažérů, svědčí ale o vzrůstajícím nebezpečí cestování letadlem v Rusku, napsal americký list The Washington Post (WP). Do Ruska, které kvůli invazi na Ukrajinu už téměř dva roky čelí západním sankcím, se s obtížemi dostávají náhradní díly.

Přečíst článek

„Ruská strana v této věci do dneška neobdržela žádnou oficiální žádost,“ uvedlo kazachstánské ministerstvo dopravy. Úřady v Tádžikistánu a v Kyrgyzstánu rovněž uvedly, že neobdržely žádné oficiální žádosti. Uzbecké ministerstvo dopravy na žádost o komentář bezprostředně nereagovalo.

Arťom Žavoronkov z ruské právnické firmy Nordic Star uvedl, že středoasijské aerolinky pravděpodobně nebudou chtít riskovat. Pokud by totiž začaly vnitrostátní lety v Rusku provozovat, mohlo by to vést k tomu, že by následně čelily západním sankcím. „Je to vážné riziko. Velké společnosti ze sousedních zemí budou jen stěží připraveny to přijmout,“ řekl Žavoronkov.

Vladimir Putin

Protiruské sankce: Od koho a proti komu a čemu? Podívejte se na jejich přehled

Evropská unie na svém mimořádném summitu na začátku června přijala již šestý balík protiruských sankcí jako odvetu za vpád Moskvy na Ukrajinu. Klíčovou otázkou bylo embargo na ruskou ropu, z jejíhož prodeje Kreml výrazně financuje agresi vůči Ukrajině. Jak vypadají dosavadní sankce? Podívejte se na jejich přehled včetně ruské reakce, jak jej sestavila BBC a server newstream.cz.

Přečíst článek

Ruské aerolinky v roce 2022 přepravily 94,7 milionu lidí, což byl meziroční pokles o 14,7 procenta. Velká část Evropy totiž ruským leteckým společnostem uzavřela svůj vzdušný prostor. Loni se počet přepravených cestujících zvýšil o 11,3 procenta a vývoj v letošním roce podle záznamů úřadu pro civilní letectví Rosaviacija naznačuje další růst.

Moskva plánuje do roku 2030 zajistit ruským aerolinkám až 1000 letadel domácí výroby, ačkoliv zahájení výroby se neustále odkládá. Šéf státního konglomerátu Rostěch Sergej Čemezov dnes v parlamentu řekl, že sériová výroba letounů MS-21 začne v roce 2025 a sériová výroba letadel Superjet New v roce 2026. Rostěch na trzích mimo Rusko vystupuje pod značkou Rostec.

Ruská pravidla v současnosti umožňují zahraničním aerolinkám létat pouze mezi ruskými městy a letišti v zahraničí. Zdroj z odvětví letecké dopravy uvedl, že zahraniční letecké společnosti mohou mít potíže se získáním souhlasu od pronajímatelů a pojistitelů, i když budou dosavadní pravidla aktualizována. Ministerstvo dopravy Kazachstánu uvedlo, že se soustředí na uspokojení rostoucí poptávky na domácím trhu, kde osobní letecká doprava proti loňsku vykazuje nárůst o 15 procent.

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Unijní ministři zahraničí schválili šestnáctý balíček sankcí proti Rusku

EU schválila další protiruské sankce. Cílí i na lodě, které přepravují munici z KLDR

Přečíst článek
Doporučujeme