Šéf koncernu VW hájil úsporné plány automobilky, zaměstnanci ho vypískali
Šéf německého automobilového koncernu Volkswagen (VW) Oliver Blume ve středu na setkání se zaměstnanci závodu ve Wolfsburgu hájil plány vedení na úspory, které počítají i se snižováním platů a propouštěním. Odbory, které v pondělí uspořádaly v Německu výstražnou stávku, vyzval ke kompromisu. Jejich návrh řešení, který vylučuje uzavírání závodů, podle něj ale k řešení krize v největší evropské automobilce nestačí.
„Aktuální situace je vážná,“ řekl Blume zaměstnancům na shromáždění ve Wolfsburgu, kde je zároveň ústředí firmy. „Proto jsou potřeba opatření, abychom zajistili budoucnost Volkswagenu,“ dodal. Důvody, proč musí koncern šetřit, jsou podle něj sílící konkurence a zároveň klesající poptávka. „Navíc naše náklady na práci v Německu jsou příliš vysoké,“ řekl Blume.
Shromáždění ve středu dopoledne začalo za hlasitých protestů zaměstnanců. Blumeho přivítali pískotem, pokřikem i transparenty, kterými protestovali proti chystaným úsporným opatřením. „Kdy bude šetřit představenstvo?“ stálo na jednom z transparentů, „Všechny závody musejí zůstat“, napsal jeden ze zaměstnanců na další. Wolfsburský závod Volkswagenu je největší továrnou koncernu na světě a zaměstnává zhruba 50 tisíc lidí.
Desítky tisíc zaměstnanců automobilky Volkswagen (VW) v Německu se zapojily do výstražné stávky. Na výzvu odborového svazu IG Metall přerušili práci v devíti z deseti závodů koncernu v Německu, včetně ústředí ve Wolfsburgu či tří továren v Sasku. Odboráři protestují proti ohlášenému rozsáhlému propouštění, snižování mezd a pravděpodobnému zavírání továren automobilky v Německu. České společnosti Škoda Auto, která je součástí koncernu Volkswagen, se stávka přímo netýká.Desítky tisíc zaměstnanců Volkswagenu se zapojily do výstražné stávky
Zprávy z firem
Na neveřejném shromáždění ve středu kromě Blumeho promluvil také sociálnědemokratický ministr práce Hubertus Heil, který se vyslovil proti propouštění a uzavírání továren Volkswagenu v Německu. Heilův volební obvod, ve kterém se chce v únorových předčasných parlamentních volbách znovu ucházet o poslanecký mandát, přímo sousedí s Wolfsburgem.
Za zaměstnance promluvila předsedkyně zaměstnanecké závodní rady Daniela Cavallová, která v pondělí prohlásila, že nyní existují jen dva scénáře při jednání s vedením koncernu - sblížení, nebo eskalace. Ve středu v projevu byla o něco smířlivější a vyzvala k jednání o kompromisu. Znovu ale odmítla navržené uzavření některých továren. Cavallová vyzvala také vládní politiky, aby pomohli s řešením krize a nečekali až na předčasné parlamentní volby.
V pondělí stávkovalo v devíti z deseti německých závodů značky Volkswagen téměř 100 tisíc zaměstnanců proti chystanému rozsáhlému propouštění, snižování mezd a pravděpodobnému zavírání továren automobilky v Německu. V továrně ve Wolfsburgu se stávky zúčastnilo 47 tisíc lidí.
Německý automobilový koncern Volkswagen (VW) plánuje zavírat výrobní závody v Německu ve všech scénářích, které předložil zástupcům zaměstnanců. Oznámila to předsedkyně závodní rady VW Daniela Cavallová. Automobilka podle ní překročila hned několik červených linií. Její kolega Thorsten Gröger, který vede vyjednávání za odborovou centrálu IG Metall, podle agentury Reuters dodal, že zaměstnanci jsou připraveni k ústupkům, které by firmě ušetřily až 1,5 miliardy eur (38 miliard korun). Vedení v interní zprávě zaměstnancům návrh možných ústupků schválilo.VW bojuje o přežití. A vede vyčerpávající válku s odbory
Zprávy z firem
Odboráři už dříve uvedli, že jsou připraveni k ústupkům, které by firmě ušetřily až 1,5 miliardy eur (38 miliard korun), požadovali ale záruky ohledně zachování závodů a pracovních míst. Podle Blumeho ale tento návrh není dostatečný, může ale posloužit jako výchozí bod pro další jednání.
„Naše výrobky jsou dobré, musíme jen snížit náklady - a to ve všech oblastech,“ dodal. Vedení dlouhodobě tvrdí, že musí náklady v Německu snížit na úroveň konkurence, ale i továren koncernu Volkswagen ve střední a východní Evropě a Jižní Americe. Do koncernu VW patří i česká automobilka Škoda Auto, které se ale na rozdíl od značky Volkswagen daří. Na konci října uvedla, že zvýšila celosvětově za tři čtvrtletí meziročně výrobu o 5,3 procenta na 780 500 vozů.
Odboráři s dalšími kroky po pondělní stávce zatím čekají do jednání s vedením koncernu, které je plánováno na 9. prosince.
Automobilka Volkswagen dál trvá na propouštění a uzavírání továren v Německu, navzdory eskalujícím protestům odborů. Nedělníku Welt am Sonntag to řekl šéf kmenové značky Thomas Schäfer. Je to podle něj nutné, pokud chce firma snížit náklady o čtyři miliardy eur (zhruba 101 miliard korun).Na uzavírání továren a propouštění trváme, uvedl šéf Volkswagenu
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.