Šéf Shoptetu: Každá čtvrtá koruna, která se utratí v české e-commerce, pochází z naší platformy
Na platformě Shoptet nyní funguje víc než 34 tisíc e-shopů v Česku, Maďarsku a na Slovensku. „V následujících letech máme v plánu expanzi do několika dalších zemí,” říká šéf firmy Samuel Huba. Svět e-commerce dle něj zažije větší zapojení umělé inteligence. Jak bude vypadat budoucnost české e-commerce, popisuje Samuel v seriálu Young Money Patrika Borýska.
Co v současné době dělá e-shop úspěšným?
Musíte perfektně znát svého zákazníka. Mít vášeň pro to co děláte a co prodáváte. Mít produkt, který naplňuje potřeby zákazníka a řeší jeho problémy.
E-shopy patřily mezi vítěze pandemie, daří se jim udržet skokový růst i po ní?
Firmy na naší platformě rostou i přesto, že celkový trh už 15 měsíců klesá. Naši podnikatelé si dokázali udržet dvouciferný růst i v prvním čtvrtletí 2023, kdy zaznamenali meziroční nárůst tržeb o 17 procent. Moc se o tom neví, ale každá čtvrtá koruna, kterou zákazníci utratí v celé české e-commerce, je právě na platformě Shoptet. Což je pro nás obrovský úspěch. Ale je to pro nás i velký závazek vůči našim klientům, abychom udrželi kvalitu služby.
Náklady na logistiku českým e-shopům na začátku letošního druhého čtvrtletí meziročně vzrostly o přibližně desetinu. Propisuje se to i do chování zákazníků, asi v polovině případů volí tu nejlevnější možnou dopravu, i když je mnohdy pomalejší. Vyplývá to z průzkumu poskytovatele odložených plateb Skip Pay, který patří pod ČSOB. Zúčastnilo se ho 121 e-shopů a uskutečnil se na přelomu dubna a května. E-shopy bojují s cash-flow, náklady na logistiku jim stouply o desetinu
Zprávy z firem
Kolik e-shopů „jede” na vaší platformě? A typicky z jakých segmentů?
Na platformě Shoptetu nyní funguje víc než 34 tisíc e-shopů. Od základní verze, která je zadarmo, až po Shoptet Premium pro nejnáročnější firmy. Velikostně i segmentově máme v podstatě všechny firmy napříč celou e-commerce. Náš početně nejvíc zastoupený zákazník je podnikatel, malá nebo středně velká firma. V posledních letech ovšem hodně přibývají i velké firmy, které prodávají přímo svým koncovým zákazníkům.
Zajímají nás země, kde můžeme být jedničkou na trhu
Dnes jste lídrem v řešení pro e-shopy v Česku, posilujete na Slovensku a přes rok už působíte i v Maďarsku. Kam dál se chystáte?
Pracujeme na výběru dalších potenciálních zemí pro expanzi.
Konkrétně kterých?
Díváme se primárně na sousední země, kam naši zákazníci nejčastěji expandují a kde vidíme potenciál stát se jedničkou na trhu. Máme na radaru země střední a východní Evropy, jako jsou Polsko nebo Rumunsko, ale také se díváme směrem na západ, konkrétně třeba do Německa.
Meziroční pokles maloobchodních tržeb v Česku v dubnu zpomalil na 7,7 procenta z březnových 9,5 procenta. Tržby obchodníků klesají dvanáctý měsíc v řadě. Vyplývá to z aktuálních údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). V meziměsíčním srovnání se tržby v maloobchodě v dubnu snížily o 0,3 procenta.AKTUALIZOVÁNO: Tržby obchodů klesly dvanáctý měsíc v řadě. Lidé opět šetřili na jídle
Money
Jaké trendy v současnosti hýbou světem e-commerce a co ho čeká v horizontu řekněme tří let?
V příštích letech očekáváme, že tempo, jakým se e-commerce přesouvá k SaaS (software jako služba, pozn.red.) modelu, se bude zrychlovat. Pro stále více velkých firem a značek přestane mít ekonomickou logiku vlastní vývoj e-commerce infrastruktury a začnou se přeorientovávat na technologické platformy, jako je ta naše, kterou už dnes využívají známé značky jako třeba Rituals, Penny Market nebo Philips.
E-commerce bude více o značce a emocích
A ty současné trendy?
Malé a střední e-shopy získají větší podíl na trhu, což dlouhodobě potvrzují i naše čísla. Češi jednoduše rádi nakupují u lokálních dodavatelů než u velkých hráčů. Od pandemie tak pozorujeme trend spojování menších lokálních značek. A díky neustálému tlaku na zpřístupňování špičkových technologií budou malé a střední e-shopy získávat čím dál tím větší podíl na trhu.
I přes krizi beauty byznys jen kvete, ukazují výsledky e-shopu Notino. Prodejce parfémů a kosmetiky v posledním finančním roce rostl obratově o třetinu na více než miliardu eur (asi 23,8 miliardy korun). Před sebou má velké cíle. Ještě letos by chtělo expandovat do kolébky parfémů - Francie.Notino míří do kolébky parfémů. Francii hodlá obsluhovat ještě letos
Zprávy z firem
Ani ne tak trendem jako velkou výzvou bude nyní pro menší e-shopy brand marketing. Jak ostatně ukazuje i náš průzkum, který budeme prezentovat ve třetím kvartálu. E-commerce bude více o značce a emocích než tomu bylo doposud.
Trendem je využívání umělé inteligence
Ostatně rebrandingem procházíte i vy sami. Proč teď?
První fázi rebrandingu jsme spustili na veletrhu Reshoper. Udělali jsme facelift loga a máme nová videa. Rozhodli jsme se postupovat ve fázích. Do konce roku se zákazníci mohou těšit na nový vizuál webu a další video obsah. Celkově chceme dát Shoptetu nový vzhled, který bude blíž klientům a bude konkurenceschopný v zahraničí. Chceme ukázat, že i v Česku můžeme být světoví.
Jak se v e-commerce uplatní nastupující trend umělé inteligence?
Jednoznačně stále více podnikatelů využívá umělou inteligenci, jako je ChatGPT, na generování produktových popisků. To značně zjednodušuje a zrychluje proces přidávání nových položek zboží na e-shop, eliminuje potřebu copywritera a zjednodušuje překlady popisků do cizích jazyků. Kromě toho slouží umělá inteligence také k personalizaci nabídky pro zákazníka.
Prodejna šperků JK Jitka Kudláčková získala v loňském ročníku soutěže Visa Czech Top Shop, jejímž mediálním partnerem je i Newstream, celkové třetí místo. Do šperkařství, které najdete v pražské Michli, vyrazil i redaktor spolupracujícího webu mistoprodeje.cz Jiří Roth, aby tam vyslechl příběh jednoho s láskou dělaného řemesla. Za srdcaře je v tomto příběhu zlatnice Jitka Kudláčková Mlynarčíková a její manžel Dušan.Snubní prsteny z e-shopu? To není úplně ono, tvrdí jejich prodejce. Nakoukněte do dílny, kde se rodí šperky
Zprávy z firem
Jaké další novinky v Shoptetu chystáte?
V těchto týdnech uvádíme do ostrého provozu naše Shoptet Pay terminály, které v kamenných prodejnách usnadní práci našich klientů. Tento krok je pro nás strategický, jelikož se z e-commerce platformy rozšiřujeme do světa kamenných prodejen a retailu. Máme technologicky špičkový produkt a skvělou zpětnou vazbu od našich klientů, kteří už naše terminály využívají.
Samuel Huba
Shoptet vede od dubna 2021, kdy ve funkci vystřídal zakladatele Shoptetu Miroslava Uďana. Předtím pracoval jako řídící partner v investiční společnosti Impulse Ventures.
Obrat tuzemských internetových obchodů v prvním čtvrtletí meziročně klesl o 13 procent. Důvodem je ekonomická nejistota zákazníků a trvající vysoká inflace. Vyplývá to z údajů internetového srovnávače Heureka.cz.E-shopy čeká složitý rok, ukazují data za první kvartál
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.