Škoda Auto loni dodala o skoro třetinu méně vozů než před pandemií
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v loňském roce celosvětově 878 200 vozů. Meziročně jde o pokles o 126 600 aut. Důvodem poklesu je pandemie koronaviru i krize s nedostatkem čipů do palubní elektroniky.
Automobilka očekává, že se situace v dodávkách polovodičů bude postupně uvolňovat ve druhém pololetí letošního roku. V předloňském roce firma dodala přes milion aut. Bylo to o 19,1 procenta méně než v roce 2019, kdy dodala 1,243 milionu vozidel. Důvodem poklesu byla taktéž pandemie koronaviru.
Tchajwanský výrobce čipů Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC) vykázal šesté čtvrtletí za sebou rekordní tržby, a to díky pokračující vysoké poptávce. Tržby za tři měsíce do konce prosince vzrostly o 21 procent na 438,2 miliardy tchajwanských dolarů (asi 341 miliard korun). Na základě měsíčních údajů, které firma zveřejnila, to uvedla agentura Bloomberg.Čipový hladomor zajistil TSMC tučné zisky. Už rok a půl v řadě láme v tržbách rekordy
Zprávy z firem
Na většině trhů zaznamenala firma pokles počtu dodaných vozů. Například v Číně dodala zákazníkům 71 200 vozů. Odpovídá to poklesu o 58,8 procenta. Naopak v Indii si společnost Škoda Auto po uvedení speciálně pro tento trh vyvinutého modelu Kushaq v roce 2021 výrazně polepšila. Zákazníkům tam dodala 22 800 aut, meziročně o 108,9 procenta více.
„Rok 2021 byl v historii společnosti Škoda Auto jedním z nejnáročnějších. Pandemie covid-19 spolu s nedostatkem polovodičů výrazně zbrzdily náš růst. Díky flexibilitě a nápaditosti zaměstnanců Škoda Auto, ale i úzké spolupráci s naším sociálním partnerem, Odbory KOVO, a dodavateli jsme společnost navzdory všem obtížím provedli uplynulým rokem s dobrým výsledkem,“ řekl předseda představenstva Thomas Schäfer.
Chybějící díly, které během tohoto roku přinutily tuzemské automobilky k několika odstávkám výroby, zapříčinily nižší produkci koncernů. Z výrobních linek za 11 měsíců sjelo 1,024 milionu osobních aut, meziročně o 2,9 procenta méně. Milionovou hranici produkce přitom v čase před covidem automobilky překonávaly i o dva měsíce dříve, vyplývá ze statistik Sdružení automobilového průmyslu (SAP). Dvouměsíční skluz automobilky letos nedoženou. Situace s čipy se ale lepší
Money
V západní Evropě dodala společnost v roce 2021 svým zákazníkům 409 tisíc vozů, což ve srovnání s předchozím rokem představuje pokles o 5,9 procenta. V Německu, na svém největším trhu, zaznamenala automobilka Škoda v uplynulém roce 136 800 dodávek zákazníkům, tedy o 15,4 procenta méně než v předchozím roce.
Ve střední Evropě dodala Škoda Auto loni 164 100 vozů, meziročně o 9,8 procenta méně. Na domácím českém trhu poklesly dodávky zákazníkům v období od ledna do prosince 2021 o čtyři procenta na 79 900 vozů.
Ve východní Evropě bez Ruska dodala automobilka zákazníkům 35 800 vozů, o 9,2 procenta méně v porovnání s rokem 2020. V Rusku představuje 90 400 dodaných vozů ve srovnání s předchozím rokem pokles o 4,4 procenta.
Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice. Během loňského roku musela několikrát výrazně omezit či zcela zastavit výrobu kvůli nedostatku čipů.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.