Škoda Auto loni i přes pokles prodejů zvýšila provozní zisk o 43 procent na 1,08 miliardy eur
Automobilka Škoda Auto v loňském roce navzdory poklesu prodeje aut zvýšila provozní zisk o 43,2 procenta na 1,08 miliardy eur (26,8 miliardy korun). K růstu přispěly vyšší marže, příznivý vývoj směnných kurzů a nižší poplatky za nadlimitní emise oxidu uhličitého. Ve své výroční zprávě to uvedl mateřský koncern Volkswagen.
Tržby pak mladoboleslavská automobilka zvýšila o 3,9 procenta na 17,7 miliardy eur (439,2 miliardy korun). Výroba automobilce loni klesla o 14,8 procenta na téměř 802 tisíc vozů. Volkswagen také upozornil, že hlavní závod v Mladé Boleslavi loni oslavil mimořádný milník, od zahájení výroby aut v roce 1905 se tam vyrobilo 15 milionů vozidel.
Už v lednu automobilka oznámila, že celosvětově dodala v loňském roce odběratelům 878 200 vozů. Meziročně jde o pokles o 126 600 aut. Důvodem poklesu je pandemie a rovněž krize způsobená nedostatkem čipů do palubní elektroniky.
Škoda Auto se v České republice stala největším příjemcem podpory z vládního programu Antivirus. Stát jí v době epidemie poskytl na mzdy přes 1,33 miliardy korun.
Ani v tom nejhorším možném scénáři, kdy Západ uvalí sankce na ruské energie a komodity, se světové ekonomiky nepřiblíží ropné krizi ze 70. let minulého století. Jako ropná krize? Světová ekonomika se otřese jen krátkodobě, míní Horská z Raiffeisenbank
Money
Škoda Auto provozuje v České republice tři výrobní závody, vyrábí ale i v Číně, v Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích.
Automobilový průmysl po celém světě předloni citelně zasáhla pandemie covidu-19, která měla dopady na výrobní aktivity i na poptávku. Loni se pak automobilky potýkaly s nedostatkem součástek, zejména mikročipů, což narušilo i výrobu ve Škodě Auto. V letošním roce nejistotu pro automobilky představuje i ruská invaze na Ukrajinu, která je důležitým dodavatelem elektrických svazků pro auta.
Škoda Auto již oznámila, že kvůli ruské invazi na Ukrajinu zastaví veškeré své aktivity v Rusku. Přeruší výrobu ve svých ruských závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu a zastaví také export vozidel do Ruska. Kvůli výpadku dodávek elektrických svazků z Ukrajiny pak byla nucena zastavit výrobu elektromobilu Enyaq a hrozí, že bude muset zastavit výrobu modelů Scala a Kamiq.
Dopady ruské invaze na Ukrajinu se trhy přehnaly jako tornádo. Celá plejáda komodit, paládium nevyjímaje, kvůli ní zažívá jízdu jako na horské dráze. Cenové veletoče paládia. Automobilky zvažují, že přejdou na levnější platinu
Money
Automobilka Škoda Auto kvůli ruské invazi na Ukrajinu zastaví veškeré své aktivity v Rusku. Přeruší výrobu ve svých ruských závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu, zastaví i export vozů do země, uvedla firma. Podle vyjádření Škody zastaví aktivity v Rusku celý koncern Volkswagen, a to až do odvolání. Dění kolem Ukrajiny a dopady sankcí mají dopad i na další automobilky. Analytici proto očekávají, že ruský trh s automobily letos klesne o polovinu.Škoda Auto zastaví byznys v Rusku. I za cenu hospodářských ztrát. Učiní tak i VW
Zprávy z firem
Inflace už začíná ovlivňovat nákupy spotřebitelů. Tržby v maloobchodě v lednu sice zrychlily, ale na úroveň před pandemií se podle statistiků zdaleka nedostaly. Polepšily si hlavně prodejny, které loni ovlivnila protiepidemická opatření. Méně naopak utržily internetové a zásilkové obchody, uvádí Český statistický úřad (ČSÚ). Maloobchod se zvedá, na úroveň před covidem ale nedosáhl. A kvůli inflaci se to hned tak nestane
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.