Škoda Auto otevřela montážní závod ve Vietnamu

Automobilka Škoda Auto ve středu u vietnamského města Ha Long otevřela spolu s regionálním partnerem a investorem Thanh Cong Group (TC Group) závod na montáž vozů Kushaq a Slavia. Ty vyrábí továrna Škody v Indii. Plánovaná plná kapacita závodu je 120 tisíc vozů ročně, uvedl při otevření továrny předseda představenstva TC Group Nguyen Anh Tuan.
Nový závod na ploše 36,5 hektaru zahrnuje svařovnu, lakovnu, montážní linku a také dvoukilometrový zkušební polygon. V tomto týdnu zahájil montáž vozů Kushaq, v létě bude následovat Slavia. Díly na výrobu vozů továrna dováží hlavně z Indie, menší část pak z Evropy. Oba vozy vznikají z plně rozložených sad (CKD) připravených v logistickém centru indického výrobního závodu Škody v Púně. Z něj díly putují do nedalekého přístavu Haifong, který je jedním z největších a nejmodernějších ve Vietnamu.
SUV Kushaq a sedan Slavia určené pro vietnamský trh mají, na rozdíl od verzí pro Indii, levostranné řízení a přicházejí s pokročilou bezpečnostní a komfortní výbavou, jako je tempomat s odstupovým radarem, hlídání mrtvého úhlu nebo čalounění ze syntetické kůže. Oba automobily jsou upraveny tak, aby vyhovovaly specifickým potřebám a očekáváním místních zákazníků.
Přes Vietnam do jihovýchodní Asie
Škoda si vybrala Vietnam jako vstupní bránu do regionu Sdružení zemí jihovýchodní Asie (ASEAN), který zahrnuje Malajsii, Indonésii nebo Thajsko. Už od loňska prodává svá auta v Bruneji. Novými odbytišti chce nahradit výpadek prodeje v Číně a v Rusku. Do konce tohoto desetiletí chce v regionu prodávat 30 tisíc až 40 tisíc vozů ročně.
„Máme v plánu jít do dalších zemí v regionu a zvažujeme možnosti na jednotlivých trzích. Rozhodnutí o vstupu do další země zatím nepadlo,“ uvedl předseda představenstva Škody Klaus Zellmer. Škoda je přitom v regionu ASEAN zodpovědná za všechny objemové značky koncernu Volkswagen. Vietnam jako vstupní brána je pro českou značku vedle výrazného růstu ekonomiky příznivý i díky historické spolupráci, kdy mnoho Vietnamců v bývalém Československu studovalo nebo pracovalo. V Česku je také stále silná vietnamská komunita.
TC Group patří mezi deset největších soukromých firem ve Vietnamu a vedle montáže vozů Škoda má na starosti i prodejní síť značky na vietnamském trhu. Ta se má letos rozšířit z 15 na 32 showroomů. Do spolupráce se Škodou firma zatím investovala zhruba 500 milionů dolarů (asi 11,5 miliardy korun). S výrobou aut má TC Group zkušenosti, ve svých závodech už vyrábí auta značky Hyundai.
Podle člena představenstva pro prodej Martina Jahna je to poprvé, co Škoda zvolila podobný typ partnerství, kdy je dodavatelem pro místního výrobce. Škoda podle něj do podniku dodává už vyvinutý produkt, ale nemusí investovat do výrobní kapacity. „Jde o dlouhodobé partnerství, tedy partnerství na déle než tři roky,“ podotkl.
„Nechceme být ve Vietnamu prémiovou značkou, ale cílíme na objemový trh, kam chceme přinést naši kvalitu,“ uvedl Jahn. Hlavní část prodeje proto mají tvořit lokálně vyráběné modely, nabídku pak budou doplňovat SUV vozy Karoq a Kodiaq a dále Octavia RS a Superb. Letošní prodejní cíl na vietnamském trhu je podle něj 4000 vozů a v příštím roce dvojnásobek.
Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice; má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále také na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem. Celosvětově zaměstnává přibližně 40 tisíc lidí a působí na téměř 100 trzích.
Škoda v současnosti nabízí zákazníkům 12 modelových řad osobních automobilů: Fabia, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Elroq, Enyaq, Slavia, Kylaq a Kushaq. V roce 2024 dodala zákazníkům 926 tisíc vozů, meziročně o sedm procent více.
Škoda Auto plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Zároveň bude uvádět na trh nové elektrické modely, příští rok to bude sedmimístný rodinný elektromobil. Automobilka dále chystá městský vůz Epiq a také elektrického nástupce Škody Octavia. Uvedl to předseda představenstva firmy Klaus Zellmer. Sedmimístný elektromobil Škoda dnes ukázala během on-line tiskové konference.
Škoda Fabia, Scala a Kamiq dostanou hybridní verze
Zprávy z firem
Automobilka Škoda Auto v loňském roce zvýšila provozní zisk na 2,3 miliardy eur (57,5 miliardy korun) z 1,77 miliardy eur předloni. Zisk podpořil vyšší prodej, příznivé složení prodávaných vozů a vývoj směnných kurzů. Naproti tomu německému koncernu Volkswagen loni klesl čistý zisk o 30,6 procenta na 12,39 miliardy eur (310 miliard korun), provozní zisk se pak snížil o 15 procent na 19,1 miliardy eur.
Škoda Auto zastínila Volkswagen. Automobilka zvýšila provozní zisk o 30 procent
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.