Škoda Auto zastaví byznys v Rusku. I za cenu hospodářských ztrát. Učiní tak i VW
Automobilka Škoda Auto kvůli ruské invazi na Ukrajinu zastaví veškeré své aktivity v Rusku. Přeruší výrobu ve svých ruských závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu, zastaví i export vozů do země, uvedla firma. Podle vyjádření Škody zastaví aktivity v Rusku celý koncern Volkswagen, a to až do odvolání. Dění kolem Ukrajiny a dopady sankcí mají dopad i na další automobilky. Analytici proto očekávají, že ruský trh s automobily letos klesne o polovinu.
Ruský trh je jeden z nejvýznamnějších trhů značky Škoda ve světovém měřítku. V roce 2021 pro ni bylo Rusko druhým největším exportním trhem. Škoda Auto zde prodala 90 400 vozů. Lze tak očekávat dopad na hospodaření firmy. V Rusku vyrábí Škoda modely Rapid, Octavia, Karoq a Kodiaq. V Nižném Novgorodu se vyrábějí tři modely, Rapid se vyrábí v závodě v Kaluze.
Ratingové agentury Fitch a Moody's snížily hodnocení úvěrové spolehlivosti Ruska o šest stupňů, do neinvestiční kategorie. Západní sankce podle prohlášení společností zpochybňují schopnost Ruska splácet dluh a oslabují ekonomiku.V Rusku neinvestujte ani dolar, varují ratingové agentury. Země nebude chtít splácet závazky
Money
„Pozastavením obchodních aktivit v Rusku reaguje představenstvo koncernu Volkswagen na celkovou situaci, která se vyznačuje značnou nejistotou a rozvratem," řekla mluvčí Škoda Auto Simona Havlíková. „Koncern Volkswagen přijal zprávy o válce na Ukrajině s velkými obavami a zděšením. Nadále doufáme v rychlé zastavení vojenských akcí a v návrat k diplomacii," uvedla.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto už musela od tohoto týdne kvůli ruské invazi na Ukrajinu omezit výrobu. Potýká se s kritickým nedostatkem dodávek dílů od několika lokálních dodavatelů z Ukrajiny, což má dopad na některé modely. Škoda musela omezit například výrobu elektrického SUV Enyaq iV.
> > > > > Vše o ruské invazi na Ukrajině čtěte zde < < < < <
Podle dnešního vyjádření odborů automobilky má Škoda na Ukrajině 13 výrobců dílů do aut. Chybí jí tak například komponenty pro kabelové svazky nebo spínací moduly. V první fázi se výpadek dodávek dotkne elektrického SUV Enyaq iV, jehož výroba byla dočasně pozastavena. Další omezení lze kvůli situaci na Ukrajině postupně očekávat i u dalších modelů.
Průměrná cena pohonných hmot se v Česku vyšplhala k hranici 40 korun za litr. Nejdražší je tradičně v Praze, kde tuto hranici již překonala, naopak nejlevněji lze tankovat na Českobudějovicku. Před rokem stál benzin o 10 korun méně, nafta skoro o 11.Benzin i nafta jsou kvůli válce nejdražší v historii. A bude hůř
Money
Škoda Auto na pomoc Ukrajině daruje deset milionů korun české neziskové nevládní organizaci Člověk v tísni. Kromě příspěvku pro Člověka v tísni podpoří škodovácké odbory sbírku města Mladá Boleslav jedním milionem korun. Uprchlíkům Škoda poskytne ubytovací kapacity v rekreačních zařízeních v majetku Odborů KOVO či nabídne místa na dětských táborech pro děti uprchlíků.
Produkci omezuje i Renault či výrobce pneu Nokian
Dění kolem Ukrajiny se během pár dnů po začátku ruské invaze dotkly i dalších světových výrobců. Automobilky Volkswagen a Renault, výrobce pneumatik Nokian a několik dalších firem z automobilového sektoru oznámilo, že kvůli ruské invazi na Ukrajinu pozastavují nebo přesouvají výrobu. Německý Volkswagen oznámil, že na několik dní zastaví výrobu ve dvou německých továrnách, protože se zpozdily dodávky dílů vyrobených na Ukrajině.
Nejenom ropný a automobilový, ale také potravinářský průmysl přišel kvůli západním sankcím o svůj ruský trh. Seznam firem, kterých se ruská invaze finančně citelně dotkne, sestavil zpravodajský server CNN.Ruská invaze na Ukrajinu vystaví tučný účet i západním firmám. Víme, které utrpí nejvíc
Zprávy z firem
Finský výrobce pneumatik Nokian oznámil, že přesouvá výrobu některých důležitých produktových řad z Ruska do Finska a Spojených států. Chce se tak připravit na možné dopady sankcí kvůli invazi. Provoz ve svých továrnách na Ukrajině pozastavil také japonský výrobce automobilových součástek Sumitomo Electric Industries. Ten na Ukrajině zaměstnává zhruba 6000 lidí a vyrábí zde kabelové svazky.
Trh se propadne o polovinu
Ruský automobilový trh by kvůli válce na Ukrajině a sankcemi silně oslabenému rublu mohl v letošním roce klesnout o více než polovinu. Ve studii to podle agentury DPA uvedl vedoucí Centra pro výzkum automobilů (CAR) v Duisburgu Ferdinand Dudenhöffer. Pokud by se Rusku dostalo velké hospodářské pomoci z Číny, mohl by se propad omezit na třetinu, domnívá se analytik. Podobné poklesy zaznamenal ruský automobilový trh už v čase hospodářské krize v letech 2008 a 2009 a po anexi Krymu v roce 2014.
Rusko podle všeho začíná dnes vykazovat známky platební neschopnosti, takže už směřuje k bankrotu. Dnes má totiž vyplácet úrok na svém dluhu, ale cizinci zřejmě žádné peníze neuvidí. Od pondělí pro ně platí v Rusku zákaz výplaty peněz. To je ovšem částečná platební neschopnost, ať už je zdůvodněná jakkoli. Rusko tedy míří ke krachu. Jak asi zareaguje ČNB?Rusko začíná bankrotovat. Nastal čas na korunové intervence, míní Goldman Sachs. Sazby ještě porostou
Money
Loni se podle údajů CAR prodalo v Rusku 1,67 milionu automobilů. To odpovídá 2,3 procenta celosvětového trhu. Nejvíce automobilů prodala v loňském roce na ruském trhu aliance Renault-Nissan, která dosáhla tržního podílu 33,8 procenta. Následovaly jihokorejské automobilky Hyundai/Kia s podílem 22,7 procenta.
Na třetím místě byla skupina Volkswagen s 204 200 prodanými vozy a s tržním podílem 12,3 procenta. Podíl Škody Auto činil 5,4 procenta. Nejprodávanějším vozem na ruském trhu loni byla domácí Lada, jejíž prodej se zvýšil o dvě procenta na více než 350 tisíc vozů. Podíl těchto aut na trhu činil 21 procent.
Ruský prezident Vladimir Putin není po agresi vůči Ukrajině kladným hrdinou ani v Rusku. Nesouhlasí s ním obyčejní lidé a kritizují ho oligarchové, píše CNBC.Putina po anexi Krymu Rusové milovali. Teď je to jiné
Politika
Většina výrobců, kteří chtějí v Rusku prodávat, montuje auta lokálně. Jinak by je totiž omezovala vysoká cla. Tato výroba by se ale mohla rychle pozastavit, pokud by se stáhli západní partneři. Pouze každé dvacáté prodané vozidlo má vlastní technologii z Ruska, uvedl Dudenhöffer.
Invaze byla také jedním z důvodů, proč poradenské společnosti J.D. Power a LMC Automotive snížily svůj výhled celosvětového prodeje nových automobilů pro letošní rok o 400 tisíc vozů na 85,8 milionu. Automobilový průmysl se již dříve potýkal s omezenou nabídkou vozů kvůli celosvětovému nedostatku polovodičů. Ochotu a schopnost spotřebitelů kupovat auta také zřejmě ovlivní rostoucí ceny ropy a hliníku.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.