Škoda Group loni vyměnila šéfa, získala obří zakázku pro Prahu a dodala dvakrát více vozů

Škoda Group, přední evropský výrobce vozidel pro veřejnou dopravu, zvýšila meziročně tržby o 81 procent na 1,382 miliardy eur (zhruba 34 miliard korun). Provozní zisk EBITDA (před úroky, daněmi a odpisy) ale klesl o 57 procent na loňských 21,8 milionu eur (asi 540 milionů korun). Důvodem poklesu byly pokračující dopady pandemie covidu a ruská agrese na Ukrajině, uvedla firma.
Loňský rok byl pro Škoda Group obdobím důležitých změn, a to jak v organizační struktuře, tak v organizaci obchodních aktivit. Na pozici CEO Škoda Group byl v závěru roku 2P23 jmenován Petr Novotný, na to navázaly další změny ve struktuře skupiny.
„Vysoké investice, které jsme v posledních letech směřovali do našich závodů, se loni projevily zvýšením výrobní kapacity i výkonnosti,“ uvedl generální ředitel a výkonný předseda představenstva Petr Novotný. Počet výrobních hodin podle něj meziročně stoupl o 16 procent na 5,1 milionu. Skupina loni dodala 400 vozů, meziročně o 88 procent více, a uzavřela několik velkých kontraktů.
Velkým úkolem pro další roky bude další zvyšování efektivity vnitřních procesů, dodal.
Škoda Group, přední evropský výrobce vozidel pro veřejnou dopravu, získala zakázku na dodávku osmi souprav metra do Sofie za více než 1,6 miliardy korun. Pro místního dopravce Metropoliten EAD je bude vyrábět v Ostravě a v Plzni, řekl mluvčí firmy Jan Švehla.
Po Varšavě dodá Škoda Group vozy metra i Sofii. Za téměř dvě miliardy
Zprávy z firem
Rok velkých investic i zakázek
„V následujícím období plánujeme držet počet nových zakázek i ukazatel EBITDA na stabilní úrovni. Samozřejmě plánujeme pokračovat i v investicích do výzkumu a vývoje, do kterého jsme v loňském roce investovali přes 85 milionů eur. Technologie se vyvíjí obrovským tempem a pokud chceme zůstat na špičce, musíme být schopní našim partnerům nabízet moderní řešení,“ dodal Jaroslav Zoch, CFO Škoda Group.
Nejvýznamnějším milníkem roku 2023 se stal zisk zakázky na výrobu až 200 tramvají pro Prahu v hodnotě přes 16 miliard korun. K významným obchodním úspěchům patří také výroba nočních vlaků pro finského dopravce VR, smlouva na dodávku metra do bulharské Sofie nebo nové tramvaje pro německý Kassel.
Škoda Group se také silně etablovala na západních trzích – na italském trhu aktuálně pracuje na zakázkách v hodnotě přesahující 250 milionů eur a v Německu je klíčovým dodavatelem úzkorozchodných tramvají.
Škoda Group, výrobce vozidel pro veřejnou dopravu, dodá do Uzbekistánu 30 elektrických vlaků za 320 milionů eur, tedy téměř za 7,9 miliardy korun. Kontrakt podepsalo v Plzni vedení strojíren s uzbeckým premiérem Abdullou Aripovem. Výroba vozů začne příští rok.
Škoda Group bude vyrábět vlaky pro Uzbekistán. Poprvé tak expanduje do Střední Asie
Zprávy z firem
Škoda Group dosáhla dalšího významného milníku. Díky partnerství s Alstomem dodá do australského Melbourne trakční motory v hodnotě přes 300 milionů korun.
Škoda Group má první objednávku z Austrálie. Stovku tramvají v Melbourne budou pohánět motory z Plzně
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.