Škoda to má v Číně spočítané. Fabriku, kde se škodovky vyrábějí, chce Volkswagen zavřít
Německý automobilový koncern Volkswagen a jeho nejstarší čínský partner SAIC Motor plánují v reakci na slábnoucí poptávku po automobilech se spalovacími motory uzavřít nejméně jeden závod v Číně. Společný podnik obou automobilek SAIC Volkswagen Automobile se připravuje na to, že příští rok uzavře továrnu ve městě Nan-ťing, kde se vyrábějí vozy Volkswagen Passat a Škoda a jehož roční kapacita je 360 tisíc vozů. S odvoláním na informované zdroje to uvedla agentura Bloomberg.
Uvedený společný podnik funguje už asi 40 let. Před dvěma lety ukončil výrobu v jedné továrně, další továrna pak omezila výrobu a mohla by být také uzavřena, případně zrekonstruována, uvedly zdroje.
„Všechny závody SAIC Volkswagen fungují normálně, v souladu s požadavky trhu a naší prognózou,“ reagoval na dotaz agentury Bloomberg podnik VW China. Dodal, že vzhledem k tomu, že se firma zaměřuje na chytré elektromobily, transformuje také postupně výrobu vozů a závody na součástky.
Partneři podle zdrojů také provádějí revizi strategie u značky Škoda kvůli prudkému poklesu prodeje. Závod v Ning-po, kde se vyrábí několik modelů značky Škoda, je už několik měsíců v nečinnosti, a také se uvažuje o jeho zavření, dodaly zdroje. Výroba Škody v Číně loni klesla o více než polovinu na necelých 20 tisíc vozů. VW China uvedl, že partneři v rámci revize upravují marketing značky Škoda a restrukturalizují dealerskou síť s cílem zvýšit zaměření na prodej ojetých vozů.
Omezování výroby na největším trhu Volkswagenu je způsobeno propadem poptávky a rychlým přechodem na elektromobily. Výroba ve 39 závodech Volkswagenu v Číně loni byla o více než čtvrtinu nižší, než byl vrchol před pandemií covidu-19. Proporční provozní zisk čínských podniků Volkswagenu loni klesl o 20 procent na 2,62 miliardy eur (65,7 miliardy korun). Ve srovnání s vrcholem v roce 2015 je nižší zhruba o polovinu.
Volkswagen založil společný podnik se státní společností SAIC v roce 1985. Následovalo několik dalších partnerství a do konce roku 2023 měla automobilka v čínské divizi přes 900 tisíc zaměstnanců. Podle výroční zprávy automobilky SAIC loni využití továren společného podniku mezi SAIC a Volkswagen činilo zhruba 58 procent z celkového maxima 2,1 milionu vozů.
V roce 2022 přestala firma SAIC Volkswagen vyrábět automobily ve svém závodě č. 1 ve výrobní zóně v Šanghaji. Tento závod je nyní využíván pro výzkum a vývoj a výroba z něj byla přesunuta do města I-čen-ku. Před ukončením se tam vyráběly také modely Škoda Octavia a Fabia.
Volkswagen má nyní ve výrobní zóně v Šanghaji novou továrnu s kapacitou 300 tisíc vozů postavenou speciálně pro elektromobily. Loni se dodávky elektromobilů Volkswagen v Číně zvýšily o 23 procent na 190 820 kusů.
Zatímco automobilku Volkswagen a další výrobce v letošním roce zaskočila stagnující poptávka po elektromobilech v Evropě, v Číně jde elektrifikace rychle vpřed. Převahu na čínském trhu ale získali domácí výrobci, jako je BYD, a to díky inovativním a cenově dostupným modelům. Prodej aut se spalovacím motorem v zemi klesá.
Volkswagen také zvažuje uzavření závodu na domácím, tedy německém trhu. Tyto úvahy ukazují na problémy, kterým největší evropská automobilka čelí v rámci přechodu od spalovacích motorů na elektrické.
Běžné akcie Volkswagenu tento týden uzavřely pod hodnotou 95 eur za kus. To je nejníže od října 2011, kdy Evropa v důsledku světové finanční krize procházela závažnou dluhovou krizí. Akcie Volkswagenu jsou nyní níže než kdykoli během jeho emisní aféry Dieselgate, propuknuvší roku 2015, a také než kdykoli během pandemie covidu.Lukáš Kovanda: Krvavá lázeň akcií Volkswagenu. Jsou níž než za covidu či během aféry Dieselgate
Trhy
Prodeje elektroaut v Německu se bortí, v srpnu spadly meziročně o takřka 70 procent, konstatuje původce čísel, spolkový úřad pro automobilovou dopravu. Jde podle něj o „propad historických dimenzí“. Německá vláda pod tlakem okolností přispěchala s ujištěním, že Volkswagen padnout nenechá.Lukáš Kovanda: Němci hlasovali peněženkou. Bez dotací elektromobily nikdo nechce
Názory
Německá automobilka Volkswagen zvažuje zavírání svých fabrik v Německu. Je to zlom. K něčemu takovému ve své takřka devadesátileté historii totiž nikdy nepřistoupila. Drtí ji vysoké ceny energií, těžké bruselské regulace, zelená agenda i nezachycený nástup elektromobility. Když Volkswagen byť jen zvažuje uzavření některé ze svých evropských fabrik, což nikdy neučinil, je to vysoce alarmující, soudí analytici autobranže.Lukáš Kovanda: Německo je stále „nemocným mužem Evropy“ a jeho „nemocí“ je i odevzdání se Číně
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.