Škoda omezuje výrobu, chybí jí díly. Obdobně jsou na tom i další automobilky
Automobilka Škoda Auto výrazně omezí ve všech svých českých závodech v příštím týdnu až dvou výrobu kvůli nedostatku čipů, uvedla to mluvčí firmy Martina Gillichová. Na výrazné omezení výroby už předtím upozornily odbory.
„V současnosti předpokládáme, že dostupnost čipů bude v příštích jednom až dvou týdnech omezená natolik, že ucelená výroba již nebude možná,” uvedla Gillichová. Omezení se dotkne závodů v Mladé Boleslavi, Kvasinách i Vrchlabí. Zatímco v Mladé Boleslavi budou některé provozy podle odborů omezeně fungovat, závod v Kvasinách se má zastavit celý.
Odbory nadále prosazují zajištění plného denního výdělku, a to nad rámec zákona pro všechny zaměstnance, kterých se tato situace dotkne. „Opět jsme vyjednali náhradu ve výši 85 procent průměrné mzdy,” uvedl odborový předák Jaroslav Povšík. Do průměrné mzdy se započítávají také mimořádné bonusy.
Škoda rušila některé směny ve výrobě již v posledních týdnech. "V uplynulých měsících se nám přitom dařilo minimalizovat dopady na výrobu v závodech v České republice, bylo třeba zrušit pouze několik směn," uvedla Gillichová. Škoda se nyní snaží zajistit co nejkratší dodací doby pro své zákazníky.
Šéf výroby a logistiky Škody Auto Michael Oeljeklaus ve středečním rozhovoru pro server iHned.cz uvedl, že kvůli nedostatku čipů nemůže automobilka dokončit až 5000 aut týdně. Nekompletních vozů má firma na odstavných plochách zhruba 33 tisíc. Týdně vyrobí Škoda Auto v Česku kolem 21 tisíc aut, přičemž zhruba 3000 až 5000 nelze kvůli chybějícím čipům dokončit. Nejvíc automobilce chybí řídicí jednotka ESP v octaviích a jednotky ovládání oken prakticky ve všech modelech.
Automobilce Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku loni klesl zisk o 43 procent na 4,2 miliardy korun. Tržby poklesly o 7,5 procenta na 113,96 miliardy korun. Snížení hospodářského výsledku způsobila především koronavirová pandemie, uvedla firma ve výroční zprávě. Nošovické automobilce Hyundai loni klesl zisk o dvě pětiny
Zprávy z firem
Dodávky čipů by se mohly podle Oeljeklausova odhadu zlepšit koncem roku. „Ve čtvrtém čtvrtletí se trh vrátí do normálu a věříme, že dílů bude dost, abychom auta, která budeme muset v mezidobí opět odstavovat, dokončili,” doufá Oeljeklaus.Čipy využívají automobilky v palubní elektronice, problém nemá jen Škoda Auto, ale všechny světové automobilky. Poptávka po čipech převyšuje nabídku, výrobu čipů zkomplikovaly mimo jiné například zimní sněhové bouře v Texasu, kde tamní velcí výrobci čipů museli zastavit nebo omezit produkci. Na nedostatku čipů se projevuje také pandemie koronaviru.
V březnu musela zastavit kvůli nedostatku čipů výrobu kolínská Toyota, výrobní linky se zastavily na 14 dní. Zde nyní výroba zatím pokračuje. „Neustále sledujeme danou situaci, která se často mění nejen v automotive,” řekl sdělil mluvčí kolínské Toyoty Tomáš Paroubek.
Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.
Toyota bude ve svém závodě Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně vyrábět nový model segmentu A, což jsou malé vozy. Zahájení výroby, její předpokládaný objem a název auta oznámí firma v budoucnu, uvedl mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.Toyota věří malým vozům. V Kolíně se chystá vyrábět nový model segmentu A
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.