Skvělou globální značku umí vybudovat i máma s pěti dětmi. Když má podporu manžela
Podnikat na světové úrovni se dá i se čtyřmi či pěti dětmi. Chce to nejen vášeň pro vlastní značku a byznys, potřeba je i respektující partner, který se dokáže sám aktivně zapojit do rodinného i byznysového chodu. Na tom se jednoznačně shodly Sonia Deasy, irská zakladatelka firmy Pestle & Mortar, která nabízí produkty péče o pleť, i majitelka IDC-Food Hana Reuterová. Obě své podnikatelské příběhy představily v rámci oslavy Dne svaté Brigity, kterou na své rezidenci pořádal velvyslanec Irska Alan Gibbons a které se zúčastnil i Newstream Business Club českých a slovenských žen.
Hlavním cílem každoroční oslavy Dne svaté Brigity, kterou od roku 2018 iniciuje Ministerstvo zahraničních věcí Irska, má přitom být nejen připomínka významné světice, která žila v Irsku před více jak 1500 lety, založila tam i klášter v hrabství Kildare a byla spojována s léčením, plodností a učením. Hlavním záměrem je poukázat na přínos žen ve všech oblastech lidské činnosti, od podnikání přes vědu, medicínu, politiku, až po akademickou sféru, občanskou společnost a umění.
I za úspěšnými ženami stojí jejich muži
Formát letošní pražské oslavy se ale od loňska proměnil, a to nejen kvůli výměně na pozici velvyslance, ale také proto, že na setkání byli mezi pozvanými nejen ženy, ale i muži. „Jsem pevně přesvědčen, že je nesmírně důležité zapojit do příběhů žen, a zejména do příběhů žen v podnikání a na pracovišti, jak ženy, tak i muže. Otázka rovnosti žen a mužů se netýká pouze rovného odměňování, ale také rovnosti příležitostí a nezbytné podpory pro ženy při zakládání a vedení podniků,“ poznamenal irský velvyslanec Alan Gibbons na úvod slavnostního setkání, na kterém zazněly dva jedinečné podnikatelské příběhy z Irska a z Čech.
Irská péče o pleť s indickými prvky a její cesta do světa
O tom, že bude podnikat, věděla Sonia Deasy už od dětství. Vyrůstala v rodinné firmě a stejně tak i její manžel Padraic. „Oba jsme dobře věděli, do čeho jdeme a co to znamená podnikat. A nic jiného než podnikat nás ani nelákalo,“ poznamenala při rozhovoru pro newstream.cz Sonia Deasy a s úsměvem dodala, že snad ani není zaměstnatelná, protože při práci potřebuje svobodu a kreativitu, kterou jí umožňuje právě jen vlastní byznys. A ten jí navíc dává i další smysl a tím je pomáhat jiným zaneprázdněným ženám s jednoduchou a účinnou každodenní péčí o pleť. O rodinném předurčení k podnikání navíc podle ní svědčí i fakt, že je ze šesti dětí a všichni její sourozenci rovněž podnikají.
Značku Pestle & Mortar, která má už dnes globální charakter, ale Sonia začala budovat teprve zhruba před deseti lety. Dlouho předtím provozovala se svým manželem, úspěšným a oceňovaným fotografem, ateliér portrétní fotografie. Objektiv fotoaparátu je však podle ní nekompromisní a ukazuje každý detail a nerovnosti pleti, které se make-up snaží zakrývat. „Při podnikání s manželem jsem často pomáhala portrétovaným s úpravou a viděla jsem, s čím se potýkají a jakou mají nedokonalou pleť. Sama jsem přitom takové problémy neznala díky zdravé stravě a přírodní kosmetice podle rodinných receptů,“ líčila Sonia momenty, které vedly ke zrodu vlastní značky péče o pleť. Navázala tak prý i na znalosti předávané v rodině po generace a také na recepty vlastního dědečka, který v Indii působil jako léčitel nejstaršího uceleného lékařského systému o zásadách zdravého způsobu života – učení ájurvédy.
Sonia, která se ale už narodila a vyrůstala v Irsku, pak dala těmto starodávným principům moderní rozměr. „Rozhodla jsem se najít jednoduché řešení každodenní péče o pleť, které by napravilo mdlou a dehydratovanou pleť. Vytvořila jsem řadu jednoduchých a velmi účinných produktů péče o pleť, které v dnešní uspěchané době mohou ženám pomáhat získávat krásu i sebevědomí,“ popisovala Sonia. Rodinu s pěti dětmi i rozvoj a vedení globální kosmetické značky, která nedávno vstoupila i na český trh, může její šéfka zvládnout ale prý jen díky velké podpoře manžela. „Musíte znát své slabiny i silné stránky a navzájem se s partnerem doplňovat, abyste mohla řídit rodinný byznys a mít současně i dobré vztahy v rodině,“ zdůraznila Sonia.
Debaty o koření nepatří domů, ale na meeting
Úspěšné rodinné podnikání s kořením představily letos na irské rezidenci také Lenka a Hana Reuterovy z české společnosti IDC-Food, která se zaměřuje na zpracovatelský průmysl a svoje kořenící směsi dodává do firem zaměřených na masný, drůbežářský průmysl a na zpracování ryb a výrobu mléčných výrobků. Šéfem celé firmy je Lenčina maminka Hana, která v potravinářství působí již více jak tři desítky let a nyní dceru postupně zasvěcuje do vedení vlastní firmy. V roce 2012 se totiž stala 100procentní majitelkou firmy na kořenící směsi a o pár let později pak začala prodávat originální koření Specio i běžným retailovým spotřebitelům a následně založila novou značku YourBody s produkty pro zdravou výživu a životní styl.
Také v této rodinné firmě z Jaroměře, která již působí v řadě zemí v zahraničí, spolupracuje s Hanou Reuterovou její německý manžel, a to na vývoji nových produktů. V rodině, kde vyrůstají čtyři děti, pak pro Hanu a jejího partnera bylo nejdůležitější naučit se oddělovat podnikání a rodinu. „Chtěla jsem, abychom s manželem nechávali byznys venku mimo domov a nediskutovali tak neustále doma o pracovních věcech. Museli jsme se to naučit, a to nám pomohlo skloubit rodinu i podnikání,“ dodala Reuterová.
Objektivem: Inspirativní setkání v rezidenci irského velvyslance:
Jednou z priorit irské vládní agentury Enterprise Ireland, kterou na akci zastupovala Marta Širůčková, je podpora žen v byznysu, ať už jde o ženy podnikatelky či ženy pracující v řídících funkcích v rámci irských společností. Sonia Deasy je podle ní příkladem úspěšné podnikatelky, které se podařilo založit a vybudovat vlastní značku péče o pleť Pestle & Mortar, která je dnes, pouhých deset let od svého založení, velmi úspěšnou globální značkou. „Díky nedávnému oficiálnímu uvedení značky na trh v České republice jsme měli i možnost přivítat při této příležitosti manžele Soniu a Padraica Deasyovy zde v Praze a svátek svaté Brigity s nimi oslavit,“ poznamenala Širůčková.
Její slova doplnila také Katarína Krajčovičová, ředitelka Newstream Business Clubu českých a slovenských žen: „Každoročně si na takovémto setkávání připomínáme jedinečnou a nezastupitelnou roli žen ve společnosti. Smyslem Newstream Business Clubu českých a slovenských žen totiž je podpora žen při zviditelňování jejich odborných znalostí a životních zkušeností tak, aby jejich životní příběhy mohly inspirovat k následování mnohé další.“
Severní Irsko má po měsících bez vlády novou první ministryni Michelle O’Neillovou. Padlo tím několik tabu. Vůbec poprvé drží post nacionalistická strana Sinn Féin, která měla stejně jako rodina její představitelky vazbu na teroristickou IRA.Karel Pučelík: Severní Irsko poprvé vede republikánská vlastenka. Podaří se jí smířit staré nepřátele?
Názory
Král Karel III. je trochu někým jiným, než býval aktivistický a pokrokový princ Charles. Nový britský panovník je po roce na trůnu velmi opatrným reformátorem, který spíše navazuje odkaz své matky Alžběty II.Rok na trůnu: Karel III. je důstojný panovník a dobrý diplomat, ale překvapivě velmi opatrný reformátor
Leaders
Každý, kdo se cítí být gurmánem, by měl alespoň jednou v životě zavítat na Madeiru. Místo, kde se potká nejen s výbornými místními víny a destiláty, ale i božskými zákusky a mořskými specialitami. Snad každá restaurace na tomto malém ostrůvku v Atlantiku umí připravit delikatesy, které stojí za ochutnání. A vedle labužnických pokrmů tu navíc na každém rohu naleznete i neuvěřitelné „kochací“ speciality pro oči. Tahle kombinace chutí a přírodních krás rozhodně stojí za navštívení, jak představuje další část naší reportáže z Madeiry, kam se leteckými speciály dostanete pravidelně z Prahy a nově s cestovní kanceláří Čedok i přímo z Brna.REPORTÁŽ: Nejlepší gurmánské speciality Madeiry, které stojí za ochutnání
Enjoy
I když se o problematice podpory žen na pracovním trhu a k růstu do vedení firem mluví léta, v některých indikátorech Česká republika pořád zaostává za evropským průměrem. V roce 2021 byl podle Evropského statického úřadu celkový rozdíl v odměňování mužů a žen v Evropě 13 procent; v České republice bylo to dokonce 16,4 procenta – což je sice pokles ve srovnání s minulými léty, ale pořád daleko od ideální nuly.Změna postavení žen na trhu práce je možná. Chce to ale konkrétní činy, říká irská velvyslankyně
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.