Piloti kvůli nezaplacené mzdě žádají úpadek Smartwings
Městský soud v Praze zahájil insolvenční řízení se společností Smartwings. Vyhlášení úpadku se domáhá pět zahraničních pilotů, podle nich jim letecká společnost dluží peníze za odstupné.
Piloti se v návrhu domáhají dlužné mzdy v rozmezí zhruba 66 tisíc až 157 tisíc eur (asi 1,5 až čtyři miliony korun) za různě dlouhá období, většinou v loňském roce po vypuknutí pandemie koronaviru. Mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková sdělila, že společnost se stala předmětem šikanózního insolvenčního návrhu. Skupina pěti bývalých externích pilotů se podle ní domáhá zaplacení pohledávek, které Smartwings neuznává. Vyplývá to z informací zveřejněných v insolvenčním rejstříku, upozornil na to server Zdopravy.cz.
Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair se rozhodla, že své akcie příští měsíc stáhne z Londýnské akciové burzy (LSE). Důvod? Nízký objem obchodů, který neospravedlňuje náklady spojené s přítomností na LSE. S akciemi Ryanairu se obchoduje i na burze v Dublinu. Ryanair se stane první velkou společností, která ze svého odchodu viní brexit.Ryanair se kvůli brexitu stáhne z burzy v Londýně. Nevyplácí se mu to
Zprávy z firem
Dva piloti jsou z Dánska, po jednom z Itálie, Maďarska a Bulharska. Létali ze základen ve Varšavě a v Budapešti. V textu návrhu upozornili na to, že pracovali na občanskoprávní smlouvy, které nepodléhají povinným odvodům ze závislé činnosti. „Povaha činnosti věřitelů jakožto pilotů a jejich postavení dle těchto smluv však mělo zcela jednoznačně pracovněprávní povahu,“ uvádí se v textu návrhu. Dle pilotů aerolinka Smartwings jednostranně přestala smlouvy plnit. „Ze dne na den nás zbavili jakýchkoliv příjmů a uvrhli do stavu hmotné nouze, kterou následně využili k nátlaku na věřitele, aby se svých práv a nároků vůči dlužníku pod příslibem pokračování spolupráce vzdali,“ píše se ve společném návrhu.
Piloti uvádí, že se Smartwings smluvně zaručily, že v případě ukončení smlouvy ze strany letecké společnosti bude pilotům vyplaceno odstupné ve výši šesti měsíčních odměn. „Když nastala pandemie, nedostali piloti nic. Domáhají se proto odstupného,“ píše server.
Česká investiční skupina Depo Ventures se stala jednou z firem, které podpořily německý start-up Evitado budující systém pro zamezení kolizím dopravních letadel. Start-up založený loni v březnu tak v rané fázi existence na svůj další vývoj získá téměř 500 tisíc dolarů (skoro 11 milionů korun) nejen od andělského fondu Depo Ventures, ale i prestižního akcelerátoru Berkeley SkyDeck a dalších andělských investorů z Asie, Evropy a USA.Český Depo Ventures podpoří vývoj systému pro zamezení kolizím letadel
Zprávy z firem
„Společnost Smartwings se skupinou pilotů opakovaně jednala a navrhovala smírné mimosoudní řešení, které však tato skupina pěti pilotů odmítla a místo toho se rozhodla vydírat společnost prostřednictvím návrhu na zahájení insolvenčního řízení. Společnost se hodlá bránit všemi dostupnými právními prostředky a v této souvislosti již podala trestní oznámení,“ uvedla Dufková.
Společnost se kvůli koronavirové krizi a rušení letů ocitla v ekonomických problémech. Firma čerpá úvěr od čtyř bank za dvě miliardy korun. Celkově financování dopravce přesáhne sedm miliard korun, další peníze by měli zajistit čeští akcionáři, podpora leasingových firem a restrukturalizace. Naopak v úpadku je od března dceřiná společnost Smartwings České aerolinie. Smartwings jsou nyní pověřeny vypracovat jejich reorganizační plán.
Covidová pandemie přitáhla k privátním letům nové zákazníky. Často kvůli tomu, že pravidelné linky vůbec nelétaly tam, kam se klienti potřebovali dostat. „Klasické letecké linky byly paralyzované a my jsme vnímali, že kouzlo privátní přepravy začalo působit na nový okruh zákazníků,“ říká Richard Santus, generální ředitel Aeropartner. Společnosti doufají, že tito klienti jim zůstanou i po návratu do normálu. „Zatím pro nás pracují okolnosti. Ubylo spojů, které tito lidé potřebují a zdražily letenky,“ podotýká pilot. Že vzrostl zájem o soukromé létaní se projevilo i na trhu s bizjety. „Trh s použitými letadly je nyní úplně vybrán a na nová se čeká dva roky nebo déle,“ dodává Santus.Bohatí skoupili bizjety, na nové se čeká přes dva roky
Enjoy
Letadlo na vodíkový pohon přepravující 279 cestujících bez mezipřistání z Londýna do San Francisca stejnou rychlostí a pohodlím jako dnes, a to aniž by vyprodukovalo obláček CO2. Taková je představa britské výzkumné společnosti, kterou ukázala veřejnosti. Institut Aerospace Technology (ATI), v němž spolupracují britská vláda a soukromý sektor, zveřejnil i podobu nového letounu (na snímku).Británie představila koncept bezemisního tryskového letadla na vodík
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.