Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Moskviče se vrací, vyrábět je budou v Rusku místo renaultů. A prý budou i elektrické

Automobil Moskvič, který se vyráběl do roku 1991 a v roce 2022 začne výroba v Rusku znovu.
ČTK
Dušan Kütner

Po jedenadvaceti letech od ukončení výroby se na ruský trh vrátí automobilová ikona Sovětského svazu, značka Moskvič. Rozhodla se tak moskevská vláda poté, co na ni automobilka Renault převedla veškerá aktiva své ruské pobočky včetně továrny v hlavním městě. Důvodem odchodu francouzského výrobce z Ruska je invaze na Ukrajinu. Zbaví se tak i svého většinového podílu v továrně vyrábějící auta značky Lada, uvedla agentura Bloomberg.

Reklama

Rusko se vrací do komunistické minulosti a oživuje legendární značku automobilů ze sovětské éry Moskvič, aby zachránilo pracovní místa v moskevské automobilce prodávané francouzskou automobilkou Renault. „Zahraniční vlastník se rozhodl uzavřít moskevský závod Renault. Je to jeho právo, ale nemůžeme dovolit, aby tisíce pracovníků zůstaly bez práce,“ uvedl na svém blogu moskevský starosta Sergej Sobjanin.

„Rozhodl jsem se vzít závod do majetku města a obnovit výrobu osobních vozů pod historickou značkou Moskvič,“ prohlásil podle agentury Bloomberg.

Renault oznámil likvidaci závodu Avtoframos spolu s prodejem svého 68procentního podílu v ruské automobilce AvtoVAZ vyrábějící lady v reakci na invazi prezidenta Vladimira Putina na Ukrajinu. Tváří v tvář bezprecedentním mezinárodním sankcím v reakci na válku Putin zdůraznil posun směrem k soběstačnosti sovětského typu, aby udržela ekonomiku fungující uprostřed předpovědí, že země bude letos čelit nejhlubšímu propadu za téměř tři desetiletí, podotkl Bloomberg.

Reklama

Sobjaninovo oznámení znamená návrat k počátkům továrny, protože moskevský závod Renaultu začal původně jako společný podnik s městskou vládou v bývalé továrně Moskvič v roce 1998. AvtoVAZ vyrábí vozy Lada, značku, která také sahá až do Sovětského svazu a byla objekt nekonečných vtipů o spolehlivosti a zpoždění dodávek, dodala agentura.

McDonald´s v ruském Pskově

Symbol globalizace McDonald´s odepíše miliardu dolarů. Prodá aktivity v Rusku

Po více než třech desetiletích v Rusku McDonald's – ikona amerického životního stylu a kapitalismu – prodává svůj ruský byznys a úplně opustí nejrozlehlejší zemi světa. Krok souvisí s ruskou invazí na Ukrajinu a protiruskými sankcemi znamenajícími mimo jiné odchod desítek nadnárodních firem z Ruska. Nebude to ale zadarmo – v důsledku toho firma zaznamená odpis aktiv ve výši 1,2 až 1,4 miliardy dolarů (28,6 až 33,4 miliardy korun), uvedl McDonald´s v prohlášení pro své ruské partnery.

Přečíst článek

Továrna na moskviče vznikla v roce 1929 a nejprve vyráběla licenční vozy Ford a nákladní automobily GAZ. Po druhé světové válce začala na „trofejní“ lince ukořistěné v Německu vyrábět model postavený na vozech Opel. Poté přešla automobilka k převážně vlastním modelům a po následující desetiletí se Moskvič stal jednou z nejoblíbenějších značek automobilů Sovětského svazu – ostatně mnohé jezdily i v bývalém Československu (viz snímek automobilu pořízený v Praze).

Po zhroucení komunistického státu v roce 1991 závod deset let strádal, v roce 2001 vyhlásil bankrot a později vstoupil do likvidace. Renault zahájil výrobu v závodě v roce 2005 a poté získal podíl v AtvoVAZ, největším ruském výrobci automobilů. 

Moskevský závod Renaultu vyráběl modely Renault Kaptur, Dacia Duster a Nissan Terrano pro ruský trh. Měl kapacitu na výrobu asi 180 tisíc vozů ročně. „Městská vláda plánuje v továrně vyrábět klasická auta a později elektrická vozidla a spolupracuje proto s výrobcem nákladních vozidel Kamaz a ministerstvem průmyslu na lokalizaci výroby dílů uprostřed sankcí,“ prohlásil Sobjanin.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Tvrdý dopad západních sankcí. Automobilový trh v Rusku se propadl na polovinu oproti době před invazí. (na snímku výroba ruského automobilu Lada Priora).

Tvrdý dopad sankcí. Automobilový trh v Rusku se propadl na polovinu oproti době před invazí

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme