PPF prodá část Telecomu na Balkáně za desítky miliard. Šmejc: Jde o jeden z největších dealů PPF
V přepočtu 52 miliard korun. Tolik zaplatí společnost Emirates Telecommunication Group Company, působící pod značkou e&, za polovinu aktiv, které drží PPF Telecom v Bulharsku, Maďarsku, Srbsku a na Slovensku.
V okamžiku vypořádání transakce zaplatí e& za svůj podíl 2,15 miliardy eur, tedy zhruba 52 miliard korun. Součástí transakce nejsou společnosti O2 Czech Republic a CETIN. PPF to oznámila v tiskové zprávě.
Dohoda předpokládá navíc dodatečný smluvní bonus ve výši 350 milionů eur (8,4 miliardy korun) pro PPF, který bude vyplacený v případě překročení určitých finančních cílů během tří let po uzavření transakce. Nebudou-li tyto cíle splněny, počítá smlouva naopak s vracením části kupní ceny ve výši 75 milionů eur (1,8 miliardy korun).
„Kupní cena, která společně se smluvními bonusy může dosáhnout výše až dvou a půl miliardy eur, znamená z finančního hlediska jednu z největších transakcí, jakou kdy PPF realizovala,“ okomentoval transakci Jiří Šmejc, CEO skupiny PPF.
Rodí se významný hráč v telekomunikacích
Do nově vytvořeného partnerství nevstupují telekomunikační firmy, které PPF vlastní na území České republiky. Podle Šmejce je to dáno nejen specifickým postavením, které domácí trh v uvažování PPF zaujímá, ale i plány na vytvoření synergií (tzv. ekosystému) mezi firmami, které zde vlastní.
„Věřím, že díky know-how a zkušenostem, které v daném regionu má PPF, a díky globální síle našich partnerů můžeme společně mít oprávněné ambice na další zajímavé akvizice i synergie,“ dodal k transakci Šmejc.
PPF pod vedením Jiřího Šmejce mění strategii, nový šéf skupiny chce přenést těžiště podnikání na tradiční trhy vyspělých zemí. Rychlý odchod z Ruska, který PPF stál miliardy, a postupné stažení z asijských trhů jsou toho důkazem. Šmejc: Úprk z Ruska PPF bolel, ale byl správný. Ztráty kompenzovala jiná teritoria
Zprávy z firem
Ve stejném duchu se vyjádřil také CEO skupiny e& Hatem Dowidar: „Spojení zkušeností a expertízy PPF Telecom Group s našimi inovačními kapacitami přispěje k posílení naší pozice v odvětví telekomunikací ve střední a východní Evropě. Jsme odhodláni dosáhnout synergií, optimalizovat a zefektivnit nákupní procesy a zdokonalit nabídku služeb zákazníkům v souladu s naší ambicí být vedoucí globální technologickou skupinou.“
Společnost zároveň oznámila, že dosavadní generální ředitel PPF Telecom Group Balesh Sharma ve funkci i po realizaci transakce setrvá.
Dohodou o partnerství mezi PPF a e& vzniká významný hráč na telekomunikačním trhu ve střední a východní Evropě. PPF společně s e& cílí na dosažení synergií v nejrůznějších oblastech, mj. v nákupu či velkoobchodních a roamingových dohodách. Partnerství umožní PPF Telecom Group využít zkušeností e& z jiných trhů a rozvinout nabídku moderních digitálních produktů, tzv. internetu věcí (IoT) a B2B služeb. To přispěje ke zlepšení nabídky zákazníkům i zákaznické zkušenosti.
Vypořádání transakce se očekává na začátku roku 2024 a podléhá schválení příslušnými regulátory. Závisí přitom na uskutečnění korporátní reorganizace, vytvoření optimální a efektivní kapitálové struktury i na realizaci určitých administrativních procesů. Transakce může také podléhat kontrole i regulaci ze strany EU.
Skupina PPF zvažuje případnou koupi společnosti Packeta, jejíž součástí je v ČR logistická firma Zásilkovna. „Určitě se na to budeme dívat, ale pokud bychom o Zásilkovnu měli zájem, tak jedině o celou,“ řekl novinářům generální ředitel PPF Jiří Šmejc. Zásilkovna vznikla v roce 2010 s cílem usnadnit e-shopům přepravu zboží k zákazníkům. Mluvčí Zásilkovny Kamil Chalupa odmítl informaci jakkoliv komentovat.PPF zvažuje koupi Zásilkovny. Když, tak ale jedině celou, říká šéf PPF Šmejc
Zprávy z firem
e&, dříve Etisalat, je největší telekomunikační firma Spojených arabských emirátů. Vznikla v roce 1976 jako telefonní společnost a v současnosti působí jako globální telekomunikační skupina v 16 zemích a poskytuje služby 164 milionům zákazníků.
PPF Telecom Group poskytuje mobilní a datové služby, služby pevných linek a internetovou televizi. Má 18 milionů mobilních zákazníků, 1,1 milionu zákazníků služeb pevného vysokorychlostního internetu a více než 700 tisíc předplatitelů internetové televize. Skupina zaměstnává celkem 12 700 lidí.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.