PPF prodá část Telecomu na Balkáně za desítky miliard. Šmejc: Jde o jeden z největších dealů PPF

V přepočtu 52 miliard korun. Tolik zaplatí společnost Emirates Telecommunication Group Company, působící pod značkou e&, za polovinu aktiv, které drží PPF Telecom v Bulharsku, Maďarsku, Srbsku a na Slovensku.
V okamžiku vypořádání transakce zaplatí e& za svůj podíl 2,15 miliardy eur, tedy zhruba 52 miliard korun. Součástí transakce nejsou společnosti O2 Czech Republic a CETIN. PPF to oznámila v tiskové zprávě.
Dohoda předpokládá navíc dodatečný smluvní bonus ve výši 350 milionů eur (8,4 miliardy korun) pro PPF, který bude vyplacený v případě překročení určitých finančních cílů během tří let po uzavření transakce. Nebudou-li tyto cíle splněny, počítá smlouva naopak s vracením části kupní ceny ve výši 75 milionů eur (1,8 miliardy korun).
„Kupní cena, která společně se smluvními bonusy může dosáhnout výše až dvou a půl miliardy eur, znamená z finančního hlediska jednu z největších transakcí, jakou kdy PPF realizovala,“ okomentoval transakci Jiří Šmejc, CEO skupiny PPF.
Rodí se významný hráč v telekomunikacích
Do nově vytvořeného partnerství nevstupují telekomunikační firmy, které PPF vlastní na území České republiky. Podle Šmejce je to dáno nejen specifickým postavením, které domácí trh v uvažování PPF zaujímá, ale i plány na vytvoření synergií (tzv. ekosystému) mezi firmami, které zde vlastní.
„Věřím, že díky know-how a zkušenostem, které v daném regionu má PPF, a díky globální síle našich partnerů můžeme společně mít oprávněné ambice na další zajímavé akvizice i synergie,“ dodal k transakci Šmejc.
PPF pod vedením Jiřího Šmejce mění strategii, nový šéf skupiny chce přenést těžiště podnikání na tradiční trhy vyspělých zemí. Rychlý odchod z Ruska, který PPF stál miliardy, a postupné stažení z asijských trhů jsou toho důkazem.
Šmejc: Úprk z Ruska PPF bolel, ale byl správný. Ztráty kompenzovala jiná teritoria
Zprávy z firem
Ve stejném duchu se vyjádřil také CEO skupiny e& Hatem Dowidar: „Spojení zkušeností a expertízy PPF Telecom Group s našimi inovačními kapacitami přispěje k posílení naší pozice v odvětví telekomunikací ve střední a východní Evropě. Jsme odhodláni dosáhnout synergií, optimalizovat a zefektivnit nákupní procesy a zdokonalit nabídku služeb zákazníkům v souladu s naší ambicí být vedoucí globální technologickou skupinou.“
Společnost zároveň oznámila, že dosavadní generální ředitel PPF Telecom Group Balesh Sharma ve funkci i po realizaci transakce setrvá.
Dohodou o partnerství mezi PPF a e& vzniká významný hráč na telekomunikačním trhu ve střední a východní Evropě. PPF společně s e& cílí na dosažení synergií v nejrůznějších oblastech, mj. v nákupu či velkoobchodních a roamingových dohodách. Partnerství umožní PPF Telecom Group využít zkušeností e& z jiných trhů a rozvinout nabídku moderních digitálních produktů, tzv. internetu věcí (IoT) a B2B služeb. To přispěje ke zlepšení nabídky zákazníkům i zákaznické zkušenosti.
Vypořádání transakce se očekává na začátku roku 2024 a podléhá schválení příslušnými regulátory. Závisí přitom na uskutečnění korporátní reorganizace, vytvoření optimální a efektivní kapitálové struktury i na realizaci určitých administrativních procesů. Transakce může také podléhat kontrole i regulaci ze strany EU.
Skupina PPF zvažuje případnou koupi společnosti Packeta, jejíž součástí je v ČR logistická firma Zásilkovna. „Určitě se na to budeme dívat, ale pokud bychom o Zásilkovnu měli zájem, tak jedině o celou,“ řekl novinářům generální ředitel PPF Jiří Šmejc. Zásilkovna vznikla v roce 2010 s cílem usnadnit e-shopům přepravu zboží k zákazníkům. Mluvčí Zásilkovny Kamil Chalupa odmítl informaci jakkoliv komentovat.
PPF zvažuje koupi Zásilkovny. Když, tak ale jedině celou, říká šéf PPF Šmejc
Zprávy z firem
e&, dříve Etisalat, je největší telekomunikační firma Spojených arabských emirátů. Vznikla v roce 1976 jako telefonní společnost a v současnosti působí jako globální telekomunikační skupina v 16 zemích a poskytuje služby 164 milionům zákazníků.
PPF Telecom Group poskytuje mobilní a datové služby, služby pevných linek a internetovou televizi. Má 18 milionů mobilních zákazníků, 1,1 milionu zákazníků služeb pevného vysokorychlostního internetu a více než 700 tisíc předplatitelů internetové televize. Skupina zaměstnává celkem 12 700 lidí.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.