Subway blízko prodeje. Investor Roark nabízí za fastfoodový řetězec 9,6 miliardy dolarů

Soukromá investiční společnost Roark Capital je blízko dohody o koupi amerického řetězce restaurací s rychlým občerstvením Subway za 9,6 miliardy dolarů, asi 211,5 miliardy korun, uvedl list The Wall Street Journal s odvoláním na informované zdroje. Dohoda by mohla být dokončena tento týden.
Subway je přední světovou značkou rychlého občerstvení. Má více než 37 tisíc restaurací ve více než 100 zemích, včetně České republiky. Je známý hlavně díky svým sendvičům, jejichž složení si zákazníci mohou dotvořit těsně před nákupem. Více než pět desetiletí firmu vlastní dvě rodiny zakladatelů.
Firma Subway v únoru oznámila, že zkoumá možnosti svého prodeje a najala si poradce, aby jí s tímto procesem pomohli.
Desítky let zažívala čínská ekonomika nebývalý rozmach, zejména díky investicím do továren, mrakodrapů a silnic. Tento hospodářský model vyvolal obdivuhodné období růstu, které zemi vyvedlo z chudoby a proměnilo ji v globálního obra, jehož exportní schopnosti zaplavily celý svět. Ten model už ale nefunguje. Problémy jsou patrné po celé Číně.
Konec rozmachu čínské ekonomiky. Země se topí v dluzích a nemá co dál budovat
Money
Podle výzkumné společnosti Technomic je Subway osmým největším restauračním řetězcem v USA. Tržby ve 20 810 amerických restauracích loni činily 9,8 miliardy dolarů. V posledním desetiletí se ale společnost potýká s problémy, zavírá obchody a její franšízanti opouštějí systém, zatímco roste konkurence nových řetězců se sendviči. V roce 2019 se funkce ředitele ujal John Chidsey, jako první ředitel, který nepochází z rodiny zakladatelů, a snaží se o změny.
Subway postupně zavírá pobočky v USA, ale expanduje v zahraničí. Od roku 2021 podepsala 15 smluv s franšízanty v zahraničí, kteří by měli otevřít zhruba 9000 restaurací. Jednou z nich je i dohoda o otevření 4000 provozoven v Číně v příštích 20 letech.
Firma Roark není v investicích do restaurací a potravinářství nováčkem. Vlastní mimo jiné dodavatele preclíků Auntie Anne’s, řetězce se sendviči Arby’s a Jimmy John’s či značky zmrzliny Baskin-Robbins a Carvel.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.