Subway blízko prodeje. Investor Roark nabízí za fastfoodový řetězec 9,6 miliardy dolarů
Soukromá investiční společnost Roark Capital je blízko dohody o koupi amerického řetězce restaurací s rychlým občerstvením Subway za 9,6 miliardy dolarů, asi 211,5 miliardy korun, uvedl list The Wall Street Journal s odvoláním na informované zdroje. Dohoda by mohla být dokončena tento týden.
Subway je přední světovou značkou rychlého občerstvení. Má více než 37 tisíc restaurací ve více než 100 zemích, včetně České republiky. Je známý hlavně díky svým sendvičům, jejichž složení si zákazníci mohou dotvořit těsně před nákupem. Více než pět desetiletí firmu vlastní dvě rodiny zakladatelů.
Firma Subway v únoru oznámila, že zkoumá možnosti svého prodeje a najala si poradce, aby jí s tímto procesem pomohli.
Desítky let zažívala čínská ekonomika nebývalý rozmach, zejména díky investicím do továren, mrakodrapů a silnic. Tento hospodářský model vyvolal obdivuhodné období růstu, které zemi vyvedlo z chudoby a proměnilo ji v globálního obra, jehož exportní schopnosti zaplavily celý svět. Ten model už ale nefunguje. Problémy jsou patrné po celé Číně.Konec rozmachu čínské ekonomiky. Země se topí v dluzích a nemá co dál budovat
Money
Podle výzkumné společnosti Technomic je Subway osmým největším restauračním řetězcem v USA. Tržby ve 20 810 amerických restauracích loni činily 9,8 miliardy dolarů. V posledním desetiletí se ale společnost potýká s problémy, zavírá obchody a její franšízanti opouštějí systém, zatímco roste konkurence nových řetězců se sendviči. V roce 2019 se funkce ředitele ujal John Chidsey, jako první ředitel, který nepochází z rodiny zakladatelů, a snaží se o změny.
Subway postupně zavírá pobočky v USA, ale expanduje v zahraničí. Od roku 2021 podepsala 15 smluv s franšízanty v zahraničí, kteří by měli otevřít zhruba 9000 restaurací. Jednou z nich je i dohoda o otevření 4000 provozoven v Číně v příštích 20 letech.
Firma Roark není v investicích do restaurací a potravinářství nováčkem. Vlastní mimo jiné dodavatele preclíků Auntie Anne’s, řetězce se sendviči Arby’s a Jimmy John’s či značky zmrzliny Baskin-Robbins a Carvel.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.