Tatra Trucks vyrobila poslední vůz řady T 815. Legenda po 42 letech končí
Tatra Trucks v minulém roce zahájila sériovou výrobu nových generací řad Tatra Force a Tatra Phoenix. Ty již jsou k dispozici v široké škále verzí, a nahrazují dosavadní nabídku nejstarší modelové řady Tatra Terra. Tím se uzavřela jedna z důležitých kapitol historie Tatry.
Letos v únoru tak kopřivnická společnost vyrobila poslední vůz T 815 Terra, který odjede sloužit hasičům do Klatov. Tento model automobilka dodávala zákazníkům od roku 2018, přičemž šlo o poslední evoluci legendární řady Tatra 815 v přímé linii, jejíž sériová výroba odstartovala už v roce 1983.
„Automobily T 815 se staly legendou. S těmito vozy jsou například spojeny začátky značky Tatra v dálkových automobilových soutěžích i její největší úspěchy. Dlouhá léta také tvořily páteř české armády. Sloužily a slouží ve velkých počtech u hasičů, na stavbách, v průmyslu i v jiných odvětvích. Jsou s nimi spjaty i první velké exportní zakázky na nových trzích po roce 1989. Pokud srovnáme všechny modelové řady Tatry, tak právě automobilů T 815 vzniklo historicky nejvíce. T 815 je prostě ikonická řada, která byla po dlouhá léta symbolem značky Tatra,“ zhodnotil historiii stroje Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj, který se od devadesátých let významnou měrou podílel na jejím vývoji a modernizacích.
FOTOGALERIE: Co vyrábí a vyráběla společnost Tatra Trucs
Automobilka Tatra vyrobila za čtyři dekády celkem 158 065 vozů všech provedení řady Tatra 815. Do tohoto čísla jsou zahrnuty i předsériové kusy, které vznikly v letech 1977–1982. Během více než čtyř desetiletí byly vozy Tatra 815 i jejich komponenty průběžně vyvíjeny a prošly několika modernizacemi, které zahrnují například provedení Tatra 815-2, Tatra 815-2 Armax, Tatra 815-6 Force, Tatra 815-2 TERRN°1, Tatra 163 Jamal a také poslední evoluci Tatra 815-2 Terra. Na technická řešení použitá u řady Tatra 815 v průběhu desetiletí navazují i současné generace vozů Tatra.
Jak se zrodila legenda
Na konci 70. let bylo jasné, že tehdejší úspěšný model Tatra 813 už neodpovídá tehdejším trendům v oblasti nákladních vozidel. Tatra proto zahájila vývoj nové generace, která měla nabídnout lepší ergonomii, nižší hmotnost, vyšší nosnost a lepší provozní vlastnosti.
Základem Tatry 815 se stal unikátní páteřový nosný rám s výkyvnými polonápravami, což byla osvědčená technologie Tatry, zajišťující výjimečnou průchodnost terénem. Novinkou byla modulární koncepce, která umožňovala snadnou variabilitu různých konfigurací (4×4, 6×6, 8×8 a další).
Tatra 815 se začala vyrábět v roce 1983 a postupně nahradila starší modely ve vojenském, stavebním i dopravním segmentu. Byla nabízena i s různými typy motorů, včetně vzduchem chlazených osmiválců a dvanáctiválců.
Kopřivnická automobilka Tatra Trucks loni prodala 1548 vozů, o 97 více než v roce 2023, a zaznamenala meziroční růst výroby o téměř 10 procent. Největší část produkce, více než 600 aut, připadla na obranný sektor. Uvedl to mluvčí Tatry Trucks Andrej Čírtek. Nárůst prodeje činil meziročně 6,7 procenta.
Rok 2024 byl pro Tatru úspěšný. Prodala 1550 vozů, o stovku víc než předloni
Zprávy z firem
Dakar a motorsport
Tatra 815 se proslavila zejména v Rallye Dakar, kde její speciální závodní verze dominovaly mezi nákladními vozy. Nejslavnější období přišlo pod vedením Karla Lopraise, který s Tatrou vyhrál Dakar celkem šestkrát (1988, 1994, 1995, 1998, 1999, 2001). Tyto úspěchy pomohly zvýšit prestiž značky a ukázaly mimořádnou odolnost a spolehlivost Tatry 815 v extrémních podmínkách.
Armádní i civilní využití
Tatra 815 se stala jedním z nejrozšířenějších vojenských nákladních vozidel ve východním bloku i mimo něj. Používá ji například česká, slovenská, indická nebo saúdskoarabská armáda. Její verze zahrnují transportéry, raketomety, cisterny nebo mobilní mostní systémy. V civilním sektoru se Tatra 815 osvědčila jako těžký nákladní vůz pro stavebnictví, těžební průmysl i speciální aplikace, jako jsou hasičské vozy nebo expediční speciály. Její schopnost pohybu v těžkém terénu ji činí oblíbenou v lesnictví i v dolech.
Tatra 815 tak i po ukončení výroby zůstává jedním z nejvýznamnějších nákladních vozidel české historie. Díky své modularitě, odolnosti a vynikajícím terénním schopnostem se stala legendou nejen v armádě, průmyslu a stavebnictví, ale také v motorsportu. Její dědictví pokračuje i v moderních modelech, které navazují na její úspěch.
„Chtěl bych poděkovat všem, kteří se na vývoji a výrobě vozů řady T 815 za ta desetiletí podíleli, protože odvedli opravdu dobrou práci. Tatře totiž tato modelová řada pomohla přežít ekonomicky a provozně nejkrizovější momenty po roce 1989. V 90. letech Tatra vyráběla a zákazníkům dodávala jen vozy této řady, její zamýšlení nástupci totiž zůstali pouze v prototypech a do výroby se vůbec nedostali. V prvním desetiletí tohoto století se k ní sice přidaly nové modelové řady Force a T 810, ale T 815 byla z hlediska prodejů stále nosným pilířem Tatry. Až v minulém desetiletí začaly postupně přebírat její pomyslnou štafetu řady Phoenix a Force. Tu teď převzaly naplno a doufám, že budou i nadále šířit dobré jméno značky Tatra, podobně jako T 815,“ řekl Daniel Bekeš, ekonomický ředitel Tatra Trucks. Akcionáři automobilky Tatra Trucks jsou průmyslově-technologický holding Czechoslovak Group a strojírenská skupina Promet Group.
Zbrojovka Excalibur Army holdingu Czechoslovak Group (CSG) miliardáře Michala Strnada loni zvýšila tržby téměř o 40 procent na rekordních 18,7 miliardy korun. Hrubý zisk činil 4,5 miliardy korun a byl tak meziročně vyšší o 120 procent. Většinu tržeb firma získala v členských zemích NATO a také na Ukrajině, kam dodává vojenskou techniku. Uvedl to generální ředitel Excalibur Army Petr Kratochvíl.
Evropa zbrojí jako o život a Strnad bohatne
Zprávy z firem
Kopřivnická společnost Tatra Defence Vehicle se bude podílet na výrobě švédských pásových transportérů BvS10 výrobce BAE Systems Hägglunds. Informaci zveřejnil portál Informačního centra o NATO v Praze. Transportéry slouží v několika spojeneckých armádách, a to hlavně díky schopnostem operovat v extrémních podmínkách.
Zářez pro Strnada. Tatra Defence Vehicle se bude podílet na výrobě švédských transportérů
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.