Tělo nového Panduru se ve výrobní hale točí jak mlýnské kolo. Obrněnec bude hotový v květnu
Necelé tři měsíce zbývají kopřivnické zbrojovce Tatra Defence Vehicle (TDV) k dokončení prototypu obrněného vozidla nové generace Pandur 8x8 EVO. Svou novinku veřejnosti představí koncem května na brněnském veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET.
Firma TDVv Kopřivnici dokončuje svařovanou korbu nového obrněnce. Ta je uchycená na speciálním stojanu, který umožňuje horizontální rotaci celého svařence a tím lepší přístup k celému impozantnímu polotovaru kolového obrněného vozidla. Téměř pětadvacet tun oceli se tak otáčí na platformě jako při grilování.
„Jedná se o ostré vozidlo. Vozidlo, které představíme a potom budeme dále podrobovat zkouškám až do stavu, kdy bude schopné být předáno zákazníkovi,“ řekl na kopřivnické prezentaci provozní ředitel TDV Adam Binar. K zákazníkům by se podle něj první vozidla mohla dostat v roce 2027.
TDV stroj vyvinula ve spolupráci s techniky firmy GDELS-Steyr. Kopřivničtí při vývoji ale využívají i bojové zkušenosti ukrajinských vojáků. Ti u obrněných transportérů oceňují co nejmenší výšku a zásadní je i ochrana proti útoku dronů.
Tatra Trucks v minulém roce zahájila sériovou výrobu nových generací řad Tatra Force a Tatra Phoenix. Ty již jsou k dispozici v široké škále verzí, a nahrazují dosavadní nabídku nejstarší modelové řady Tatra Terra. Tím se uzavřela jedna z důležitých kapitol historie Tatry.
Tatra Trucks vyrobila poslední vůz řady T 815. Legenda po 42 letech končí
Zprávy z firem
Panduru proto zůstala nízká stavba a vysoká pohyblivost. „To je i zkušenost, kterou máme z Ukrajiny, od lidí, kteří reálně bojují, že výhodou těch menších obrněných transportérů je právě jejich nízká silueta,“ uvedl k technickým parametrům ředitel výzkumu a vývoje Radomír Smolka. Vozidlo disponuje pokročilými elektronickými, komunikačními a bojovými systémy, včetně ochrany proti chemickým, biologickým a jaderným hrozbám. Pandur 8×8 EVO je navržen tak, aby byl kompatibilní s existujícími vozidly Pandur II 8×8, což usnadňuje modernizaci stávajících strojů a logistiku. TDV ho po dokončení hodlá nabízet Armádě České republiky i zahraničním partnerům.
„Bereme v úvahu opravdové zkušenosti z reálného boje, do toho spojujeme zkušenosti a požadavky Armády České republiky, což je pro nás primární zákazník, dáváme to dohromady a přizpůsobujeme vozidlo modernímu bojišti a požadavkům armády,“ řekl Binar.
Lepší parametry
Nový Pandur bude mít vyšší protiminovou i balistickou ochranu. Nabízí i větší vnitřní prostor pro osádku. Má vyšší výkon motoru, takže poměr výkon motoru versus hmotnost je mírně vyšší oproti původnímu Panduru, a nabízí větší nosnost.
Ředitel výzkumu a vývoje Radomír Smolka uvedl, že další ze změn je přemístění nádrže z prostoru pro osádku do samostatného prostoru. „Máme novou filtro-ventilační jednotku proti nukleárním a chemickým zbraním. Takže těch změn je tam opravdu hodně. Zásadní je samozřejmě korba, která se změnila a plní aktuálně požadované standardy na protiminovou ochranu nebo obecně ochranu osádky,“ řekl Smolka.
Tatra Defence Vehicle pracuje na výrobě prototypu vozidla Pandur 8x8 EVO, který bude mít světovou premiéru na veletrhu IDET 2025 v Brně. Vozidla Pandur 8x8 slouží v několika ozbrojených silách a mezi největší uživatele patří Armáda České republiky. Vyrábí je Tatra Defence Vehicle, která získala v roce 2015 licenční práva od korporace General Dynamics European Land Systems.
V Kopřivnici pracují na obrněné novince. Pandur 8x8 EVO představuje novou generaci pancéřovaného vozidla
Zprávy z firem
Nový Pandur v bojové verzi bude mít třicetimilimetrovou bezosádkovou věž od izraelské firmy Elbit Systems, která bude oproti původním Pandurům pancéřovaná. „I při tom, že je pancéřovaná, a včetně zásoby munice, tak splňuje pořád jízdní profil požadovaný pro přepravu na železnici,“ řekl Smolka.
Binar doplnil, že s Elbitem je dohodnutý plný transfer technologie do České republiky. Díky výrobě v Česku odpadnou problémy, které měly současné pandury české armády se zbraňovými stanicemi Rafael. Armáda České republiky totiž zaznamenala časté poruchy věží právě od izraelské firmy Rafael, instalovaných na vozidlech Pandur II 8×8. Tyto poruchy vedly k problémům se servisem a údržbou.
TDV patří do holdingu Czechoslovak Group podnikatele Michala Strnada. Vyrábí mimo jiné vozidla Pandur II a Titus. V roce 2023 zvýšila firma meziročně tržby téměř na čtyřnásobek, z 950 milionů v roce 2022 na 3,57 miliardy korun. Loňský hospodářský výsledek zveřejní CSG v březnu a znovu se předpokládají rekordní tržby.
Kopřivnická automobilka Tatra Trucks loni prodala 1548 vozů, o 97 více než v roce 2023, a zaznamenala meziroční růst výroby o téměř 10 procent. Největší část produkce, více než 600 aut, připadla na obranný sektor. Uvedl to mluvčí Tatry Trucks Andrej Čírtek. Nárůst prodeje činil meziročně 6,7 procenta.
Rok 2024 byl pro Tatru úspěšný. Prodala 1550 vozů, o stovku víc než předloni
Zprávy z firem