Tescoma diktovala ceny odběratelům. Musí zaplatit tučnou pokutu

Tescoma diktovala svým odběratelům minimální prodejní ceny. Zaplatí za to pokutou ve výši téměř 64 milionů korun, rozhodl antimonopolní úřad.
Český výrobce a prodejce kuchyňských potřeb Tescoma dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu 63,95 milionu korun za to, že déle než pět let určoval svým odběratelům minimální maloobchodní ceny. Rozhodnutí je pravomocné, uvedl antimonopolní úřad.
Úřad zjistil, že firma Tescoma v období od prosince 2015 do června 2021 určovala svým odběratelům takzvané minimální maloobchodní ceny, za které mají prodávat její zboží koncovým uživatelům. Přitom zahájení a trvání obchodní spolupráce s koncovými prodejci podmiňovala Tescoma dodržováním těchto minimálních cen a jejich dodržování kontrolovala.
„Distributoři či dodavatelé mají možnost stanovit svým odběratelům či prodejcům doporučené maloobchodní ceny. Nesmí se však jednat o stanovení pevné nebo minimální ceny, protože poté dochází k omezení konkurence mezi maloobchodními prodejci, kteří nemohou o zákazníka soutěžit prostřednictvím ceny,“ uvedl předseda úřadu Petr Mlsna.

Rekordní pokuta. Společnost Illumina musí zaplatit přes deset miliard, uvedla Evropská komise
MoneyEvropská komise vyměřila americké biotechnologické společnosti Illumina maximální možnou pokutu 432 milionů eur, tedy přes deset miliard korun, za to, že dokončila převzetí firmy Grail před získáním souhlasu evropských regulátorů. Podle serveru CNBC jde o dosud největší pokutu, jakou EK za podobné pochybení vyměřila. Illumina pokutu označila za nezákonnou a nepřiměřenou a hodlá se proti ní odvolat.
Tescoma se tak provinila uzavíráním zakázaných dohod se svými odběrateli, kterými narušila hospodářskou soutěž na trhu s kuchyňskými potřebami pro domácnost. „Vzhledem k dlouhodobosti protisoutěžního jednání mohla být uložená pokuta výrazně vyšší. Úřad však zohlednil nadstandardní spolupráci ze strany účastníka řízení, zavedení účinného soutěžního compliance programu a splnění podmínek pro narovnání, za což pokutu zásadním způsobem snížil,“ uvedl Mlsna. Compliance program je soubor pravidel, která mají ve firmě bránit porušování zákona o hospodářské soutěži. Využitím procedury narovnání, kdy se firma k provinění přiznala a aktivně s úřadem spolupracovala, se zároveň zbavuje možnosti podat rozklad a bránit se rozhodnutí úřadu žalobou. Pokuta tak je pravomocná a Tescoma ji musí zaplatit.

Antimonopolní úřad posvětil Seznamu nákup společnosti Silky. Tím získá i firmu Borgis, která vydává deník Právo
Zprávy z firemÚřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil firmě Seznam média ze skupiny Seznam.cz koupit firmu Silky Zdeňka Porybného. Jejím prostřednictvím Seznam.cz získá i společnost Borgis, která vydává deník Právo a dodává obsah pro server Novinky.cz. Fúze podle rozhodnutí ÚOHS nenaruší nijak hospodářskou soutěž ani neposílí dominantní postavení skupiny Seznam.cz, protože na žádném z dotčených trhů se aktivity společností nepřekrývají. Seznam plány týkající se působení a rozvoje oznámí o prázdninách, řekl člen představenstva Seznam.cz Pavel Zima. Podle mediálního experta Jana Potůčka je rozhodnutí úřadu překvapivé.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.