Tescoma diktovala ceny odběratelům. Musí zaplatit tučnou pokutu
Tescoma diktovala svým odběratelům minimální prodejní ceny. Zaplatí za to pokutou ve výši téměř 64 milionů korun, rozhodl antimonopolní úřad.
Český výrobce a prodejce kuchyňských potřeb Tescoma dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu 63,95 milionu korun za to, že déle než pět let určoval svým odběratelům minimální maloobchodní ceny. Rozhodnutí je pravomocné, uvedl antimonopolní úřad.
Úřad zjistil, že firma Tescoma v období od prosince 2015 do června 2021 určovala svým odběratelům takzvané minimální maloobchodní ceny, za které mají prodávat její zboží koncovým uživatelům. Přitom zahájení a trvání obchodní spolupráce s koncovými prodejci podmiňovala Tescoma dodržováním těchto minimálních cen a jejich dodržování kontrolovala.
„Distributoři či dodavatelé mají možnost stanovit svým odběratelům či prodejcům doporučené maloobchodní ceny. Nesmí se však jednat o stanovení pevné nebo minimální ceny, protože poté dochází k omezení konkurence mezi maloobchodními prodejci, kteří nemohou o zákazníka soutěžit prostřednictvím ceny,“ uvedl předseda úřadu Petr Mlsna.
Evropská komise vyměřila americké biotechnologické společnosti Illumina maximální možnou pokutu 432 milionů eur, tedy přes deset miliard korun, za to, že dokončila převzetí firmy Grail před získáním souhlasu evropských regulátorů. Podle serveru CNBC jde o dosud největší pokutu, jakou EK za podobné pochybení vyměřila. Illumina pokutu označila za nezákonnou a nepřiměřenou a hodlá se proti ní odvolat.Rekordní pokuta. Společnost Illumina musí zaplatit přes deset miliard, uvedla Evropská komise
Money
Tescoma se tak provinila uzavíráním zakázaných dohod se svými odběrateli, kterými narušila hospodářskou soutěž na trhu s kuchyňskými potřebami pro domácnost. „Vzhledem k dlouhodobosti protisoutěžního jednání mohla být uložená pokuta výrazně vyšší. Úřad však zohlednil nadstandardní spolupráci ze strany účastníka řízení, zavedení účinného soutěžního compliance programu a splnění podmínek pro narovnání, za což pokutu zásadním způsobem snížil,“ uvedl Mlsna. Compliance program je soubor pravidel, která mají ve firmě bránit porušování zákona o hospodářské soutěži. Využitím procedury narovnání, kdy se firma k provinění přiznala a aktivně s úřadem spolupracovala, se zároveň zbavuje možnosti podat rozklad a bránit se rozhodnutí úřadu žalobou. Pokuta tak je pravomocná a Tescoma ji musí zaplatit.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil firmě Seznam média ze skupiny Seznam.cz koupit firmu Silky Zdeňka Porybného. Jejím prostřednictvím Seznam.cz získá i společnost Borgis, která vydává deník Právo a dodává obsah pro server Novinky.cz. Fúze podle rozhodnutí ÚOHS nenaruší nijak hospodářskou soutěž ani neposílí dominantní postavení skupiny Seznam.cz, protože na žádném z dotčených trhů se aktivity společností nepřekrývají. Seznam plány týkající se působení a rozvoje oznámí o prázdninách, řekl člen představenstva Seznam.cz Pavel Zima. Podle mediálního experta Jana Potůčka je rozhodnutí úřadu překvapivé.Antimonopolní úřad posvětil Seznamu nákup společnosti Silky. Tím získá i firmu Borgis, která vydává deník Právo
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.