Těžaři diamantů slaví. Průkopník syntetické verze kamenů zkrachoval

Americká společnost WD Lab Grown Diamonds, která je druhým největším producentem syntetických diamantů ve Spojených státech, zkrachovala. Stala se tak první velkou obětí rostoucího přebytku v odvětví umělých drahokamů, uvedl list Financial Times.
Společnost má podle soudních dokumentů celkové závazky 44 milionů dolarů (přes jednu miliardu korun) a celková aktiva tři miliony korun. Celkem má 100 až 199 věřitelů.
Syntetické drahokamy se staly výraznou hrozbou pro sektor přírodních diamantů, protože spotřebitelé, zvláště ve Spojených státech, si raději vybírají kameny, které jsou vytvořené v laboratoři, ale chemicky jsou téměř totožné s protějšky vykopanými ze země.
Těžařské společnosti, včetně giganta De Beers, již delší dobu varovaly, že sektor se syntetickými diamanty se sám zničí kvůli nadprodukci, která způsobila kolaps cen syntetických diamantů a celému odvětví ztráty. Ceny laboratorně vytvořených diamantů o velikosti jednoho karátu se za posledních sedm let propadly více než trojnásobně, protože výrobci zaplavují trh.
Kolaps vyrobce syntetických kamenů je úlevou pro těžaře
WD Lab Grown Diamonds byla založena v roce 2008. Byla průkopníkem v odvětví, které otřáslo globálním diamantovým sektorem. V loňském roce tržby firmy činily 33 milionů dolarů.
Nezávislý analytik Paul Zimnisky uvedl, že WD Lab Grown Diamonds reprezentovala odvětví a její kolaps ukazuje, že je pro kohokoliv obtížné konkurovat čínským nebo indickým producentům.
Není diamant jako diamant. Nové technologie přestávají z drahého kamene dělat symbol luxusu. Syntetické diamanty vyráběné v laboratořích srážejí ceny těch přírodních, po nichž výrazně klesá poptávka. Zatímco prodejci klasických zásnubních a snubních prstenů si zoufají, klenotnické sítě cílící na hlavní zákaznický proud, jako je dánská Pandora, naopak popularizaci diamantů vítají.
Pro diamanty do Pandory. Symbol luxusu nahrazují synteticky pěstované kameny, a mají úspěch
Money
Kolaps velkého producenta syntetických diamantů však může být i určitou úlevou pro těžařské firmy. Ty jsou pod tlakem poklesu cen způsobenému slabšími výdaji spotřebitelů, který měl rovněž negativní dopad i na trh se syntetickými diamanty.
Firma De Beers založila vlastní řadu laboratorně vytvořených diamantů, která má značku Lightbox. Minulý měsíc ale zrušila své původní rozhodnutí prodávat zásnubní prstýnky se syntetickými diamanty.
Další velký americký producent syntetických diamantů Diamond Foundry se poohlíží po možnostech růstu i mimo sektor šperků. Generální ředitel Martin Roscheisen řekl v srpnu listu FT, že chce dodávat diamantové destičky pro polovodičový průmysl.
Diamanty v posledních několika měsících ztratily na hodnotě. Ještě v únoru loňského roku se jejich cena vyšplhala na rekordní hodnoty, od té doby však klesla již o 18 procent. Od začátku roku jsou pak nižší o 6,5 procenta, ukazuje globální index cen surových diamantů. A jejich cena bude podle analytiků zřejmě dále klesat, upozornil zpravodajský server CNBC.
Ceny diamantů z loňského rekordu již klesly o 18 procent, roste zájem o ty syntetické
Trhy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.