Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Tři žaloby a 617 milionů. Dráhy chtějí po Škodě Transportation odškodnění za zpožděné dodávky

České dráhy
ČTK
 ČTK

V novém sporu jde o objednávku 31 jednotek RegioPanter, 50 vozů Interjet a pět jednotek s označením Push Pull. V souhrnu jde o miliardy korun.

České dráhy se třemi žalobami domáhají zaplacení víc než 617 milionů korun jako smluvní pokuty za opožděné dodání vozů od společnosti Škoda Transportation. Soud bude posuzovat důvody zpoždění u tří zakázek v souhrnu za miliardy korun. Podle výrobce dodání vozů zpozdila omezení zavedená za pandemie koronaviru. Napsal to dnes server e15.cz, podle kterého se spor může táhnout několik let. Dopravce se soudil se Škodou Transportation kvůli dodávkám už dřív.

V novém sporu jde o objednávku 31 jednotek RegioPanter, 50 vozů Interjet a pět jednotek s označením Push Pull. Škoda Transportation se ke sporu nechtěla vyjádřit, server poukázal na komentář ve výroční zprávě společnosti za rok 2023. „Převážná část prodlení s dodávkou jednotek vznikla v důsledku okolností vylučujících odpovědnost,“ napsala tam firma.

Mluvčí Českých drah Filip Medelský obecně uvedl, že dopravce uplatňuje smluvní sankce u dodavatelů při porušení smluvních závazků především u termínů dodávek. „Smluvní pokuty jsou zpravidla limitované deseti procenty celkové ceny zakázky. Pakliže nedojde k dohodě na uhrazení smluvních sankcí ze strany výrobců, brání České dráhy své zájmy soudní cestou,“ doplnil. Drahám podle něj vzniká finanční újma, protože kvůli nedodaným vozidlům čelí smluvním sankcím od objednavatelů dopravy.

Spory bude Obvodní soud pro Prahu 1 řešit odděleně. První jednání, které se týkalo žaloby za pozdní dodání Interjetů, soudkyně na konci ledna odložila naneurčito. Další soudní jednání je naplánované na příští týden. Pokud dopravce s výrobcem neuzavřou smírčí dohodu, definitivní výsledek sporu lze očekávat až v průběhu několika let, píše e15.cz.

Předchozí spor Českých drah a Škody Transportation uzavřel po zhruba deseti letech loni v listopadu Ústavní soud. Šlo v něm o objednávku 20 lokomotiv za zhruba 2,5 miliardy korun. České dráhy měly lokomotivy převzít v roce 2009, první stroje ale dostaly až v roce 2013. Škoda obhajovala pozdní dodání změnou předpisů během vývoje lokomotiv a obrátila se na arbitrážní soud s požadavkem na inflační doplatek kupní ceny. Dráhy se naopak dožadovaly miliardové pokuty za pozdní dodávku. Arbitráž v roce 2015 přiznala Škodě Transportation za lokomotivy doplatek 1,2 miliardy korun. Dráhy se rozhodnutí arbitráže snažily zvrátit soudní cestou, ale neuspěly.

Národní dopravce České dráhy (ČD) v loňském roce do provozu uvedl 144 nových vlaků za téměř 19 miliard korun

Rekordní rok pro České dráhy. Dopravce uvedl do provozu vlaky za 19 miliard

Národní dopravce České dráhy (ČD) v loňském roce do provozu uvedl 144 nových vlaků za téměř 19 miliard korun, uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Z hlediska modernizace vozového parku jde o rekordní rok. Pro dálkové linky dráhy převzaly osm vlaků ComfortJet, na regionálních trasách dráhy začaly provozovat nové RegioPantery a RegioFoxy. Letos dráhy do konce roku plánují nasadit do provozu 14 z 20 objednaných ComfortJetů pro dálkovou dopravu.

Přečíst článek

Škoda Transportation, ilustrační foto

Spor Českých drah a Škody Transportation o lokomotivy míří k Ústavnímu soudu

České dráhy se obrátily na Ústavní soud (ÚS) kvůli neúspěšné arbitráži se strojírenskou firmou Škoda Transportation. Arbitráž stanovila, že dráhy musí doplatit firmě 1,2 miliardy korun za dodávku lokomotiv. Následoval vleklý soudní spor, na přelomu roku však dovolání státního dopravce odmítl Nejvyšší soud. Podání stížnosti je patrné z justičních databází.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme