Tržby jihočeských průmyslových podniků v roce 2023 mírně rostly
Větším průmyslovým podnikům v Jihočeském kraji v roce 2023 stouply meziročně tržby o 3,7 procenta na 214,35 miliardy korun. Takových firem s více než 100 zaměstnanci bylo v kraji 153 a zaměstnávaly 46 220 lidí, což bylo skoro o 400 méně než v roce předchozím. Nejvíce lidí - 51 436 - tyto podniky zaměstnávaly před pandemií v roce 2019. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu, který data porovnával v letech 2018 až 2023.
Průměrná hrubá měsíční mzda zaměstnanců ve velkých průmyslových firmách v kraji se za tu dobu i přes pandemickou krizi postupně zvýšila o více než 36 procent na 42 460 korun v roce 2023. Statistici sledují základní ukazatele v průmyslových podnicích se 100 a více zaměstnanci, jichž bylo v roce 2023 v Jihočeském kraji 153. Větší počet - 158 - byl před pandemií covidu v roce 2019. V následujících dvou letech se počet snižoval až na 148 v roce 2021, což byl vůbec nejmenší počet za posledních dvacet let.
Scholz před volbami tlačí na Evropskou komisi: Podpořte evropský autoprůmysl
Politika
Tržby těchto průmyslových podniků v roce 2023 dosáhly 214,35 miliardy korun. Jejich podíl na republikových tržbách velkého průmyslu byl 4,4 procenta, v regionálním srovnání to bylo deváté nejvyšší číslo. Tyto tržby se od roku 2018 zvyšují, výjimkou byl covidový rok 2020, kdy klesly na 171,70 miliardy. V tomto roce bylo těchto podniků 153, stejně jako v roce 2023.
Největší objem tržeb z prodeje výrobků a služeb byl ve zpracovatelském průmyslu. V Jihočeském kraji ho v roce 2023 reprezentovalo 148 velkých podniků, ty se na tržbách průmyslu podílely z 93,7 procenta a na počtu zaměstnanců z 97,9 procenta
Autoland
Nejsilnějším odvětvím zpracovatelského průmyslu v kraji byl automobilový průmysl, v roce 2018 bylo velkých podniků s tímto zaměřením v kraji 17. V roce 2019 se jejich počet zvýšil na 22 a po tomto roce se ustálil na 21. V roce 2019 se tyto podniky se zaměřením na automobilový průmysl na tržbách zpracovatelského průmyslu v kraji podílely ze 41,2 procenta a na počtu zaměstnanců z 25,2 procenta. Pak ale přišla pandemická krize a jeho podíl na tržbách se snížil až na 35,7 procenta v roce 2022. V roce 2023 se mírně zvýšil na 39,7 procenta a podíl na počtu zaměstnanců byl 23,3 procenta.
Počet zaměstnanců velkých průmyslových podniků v kraji se během posledního desetiletí nejprve každoročně zvyšoval do roku 2017, ale od roku 2018 začala zaměstnanost klesat. V pandemických letech 2020 a 2021 každým rokem o 4,5 procenta. Podle statistiků to ovlivnil úbytek podniků. V letech 2022 a 2023 se trend úbytku zaměstnanců přibrzdil.
V roce 2023 zaměstnávaly velké průmyslové podniky na jihu Čech 46 220 lidí, z toho přes 10 500 zaměstnanců podniky, jejichž výroba souvisela s automobilovým průmyslem a jejich zaměstnanci pobírali v průměru měsíční mzdu 48 985 Kč. Průměrná měsíční mzda ve velkých průmyslových podnicích v Jihočeském kraji v roce 2023 byla 42 460 Kč, byla o 7,7 procenta nižší než republikový průměr. Celková průměrná mzda na jihu Čech v roce 2023 byla 42 028.
Patří k nejpopulárnějším miliardářům. Byznys Igora Rattaje se totiž za poslední dekády dotknul řady oblíbených oblastí, jako jsou hudební festivaly či filmové hity. Nejvíc energie ale soustředí na rozvoj českých a slovenských hor, kde jeho TMR provozuje celou řadu areálů. Jak se pere se změnami počasí a jak se mu daří využívat byznysový potenciál hor v létě? O tom jsme mluvili s Igorem Rattajem v letním vydání magazínu Newstream CLUB, který se věnoval návratu Česko-Slovenska. Nyní si můžete rozhovor přečíst poprvé online v rámci Inventury 2024 byznysového portálu newstream.cz.Král českých a slovenských hor Igor Rattaj: Rakušané musejí lákat nové lyžaře. I ty z východu
Leaders
Probíhající bankrot předlužené švédské firmy Northvolt symbolizuje širší úpadek segmentu evropských výrobců elektrobaterií. Švédský startup, v němž pětinu drží problémy sám zmítaný Volkswagen, si bruselští politici hýčkali coby „výkladní skříň Green Dealu“. Coby ukázku, že Green Deal, jak říkají, je vskutku příležitost pro rozvoj nových odvětví.V EU krachuje výroba elektrobaterií. Asijské firmy mohou zničit evropský autoprůmysl
Názory