Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Úprk z Ruska poslal Renault do ztráty. Akcionáři ale o dividendu nepřijdou

Úprk z Ruska poslal Renault do ztráty. Akcionáři ale o dividendu nepřijdou
ČTK
 ČTK

Francouzská automobilka Renault se loni kvůli odchodu z ruského trhu propadla do ztráty 700 milionů eur (16,6 miliardy korun) po zisku téměř 967 milionů eur v předchozím roce. Tržby se ale zvýšily. Firma uvedla, že poprvé od roku 2019 plánuje vyplatit dividendu.

Reklama

Tržby stouply o 11,4 procenta na 46,4 miliardy eur, především díky vyšším prodejním cenám. Provozní marže, tedy podíl provozního zisku na tržbách, se zdvojnásobila na 5,6 procenta díky strategii zaměřené na uvádění nových vozů na trh, elektromobily a menšímu počtu slev. Letos chce Renault dosáhnout provozní marže nejméně šest procent.

Prodej za rubl. Jeden rubl

Bez zahrnutí prodeje své bývalé ruské divize AvtoVAZ se čistý zisk loni zvýšil na 1,6 miliardy eur z 549 milionů eur předloni. Společnost se v roce 2021 vrátila do zisku po dvou letech ztrát. Renault loni prodal většinový podíl v ruské automobilce státu, zřejmě za jeden rubl, ale s šestiletou opcí na jeho odkup, uvedla agentura Reuters.

Automobil Moskvič, který se vyráběl do roku 1991 a v roce 2022 začne výroba v Rusku znovu.

Moskvič před třiceti lety zkrachoval. Nyní jej Moskva kvůli odchodu Renaultu začne vyrábět znovu

Rusko plánuje letos v prosinci obnovit výrobu automobilů značky Moskvič ze sovětské éry, uvedl podle agentury Reuters moskevský starosta Sergej Sobjanin. Oživení zaniklé automobilové značky inicioval odchod Renaultu z ruského automobilového trhu kvůli ruské invazi na Ukrajinu. Kontrolní podíl v moskevské továrně, v jejíchž halách se před renaulty vyráběly právě moskviče, francouzská automobilka prodala městu Moskva. Sobjanin v květnu uvedl, že v továrně zachová pracovní místa a obnoví výrobu moskvičů. Značka Moskvič byla založena kolem roku 1930 a fungovala až do roku 1991.

Přečíst článek

Renault navrhl za loňský rok vyplatit dividendu 0,25 eura na akcii, ještě ji ale na valné hromadě 11. května musejí schválit akcionáři. Naposledy společnost vyplatila dividendu v roce 2019, tehdy více než tři eura na akcii.

Reklama

Renault nyní reorganizuje svou 24letou alianci s japonským Nissanem. Podle dohody oznámené tento měsíc Renault sníží svůj podíl v Nissanu na 15 procent ze současných 43 procent. Dohoda rovněž předpokládá, že Nissan koupí až 15procentní podíl ve firmě Ampere, která vyrábí elektromobily Renault. Dohoda přišla po měsících napjatých jednání. Vztahy mezi partnery byly napjaté od zatčení architekta této aliance a jejího bývalého ředitele Carlose Ghosna v roce 2018 kvůli finančnímu skandálu.

Automobilky Nissan a Renault investují v Indii 600 milionů dolarů.

Šest nových modelů a 600 milionů dolarů. Nissan a Renault se chtějí v Indii zachránit

Automobilky Nissan a Renault investují v Indii 600 milionů dolarů (13,3 miliardy korun) do výroby šesti nových modelů. Tímto krokem se snaží reagovat na klesající tržní podíly na indickém trhu, který nabývá na globálním významu, uvedla Reuters. Automobilky minulý týden oznámily restrukturalizaci své aliance a vedle Indie se zavázaly spolupracovat i v Evropě a Latinské Americe.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme