Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Útoky Húsíů v Rudém moři posílily zájem o železniční dopravu, zvláště přes Rusko

Po útocích v Rudém moři sílí zájem o dopravu po železnici
ČTK
 ČTK

Kvůli útokům Húsíů na lodě v Rudém moři se dopravci snaží najít alternativní způsoby přepravy zboží z Číny do Evropy. Speditéři hlásí vysokou poptávku po přepravě zboží po železnici, zvláště trasou přes Rusko, případně alternativní trasou přes Kazachstán, upozornila server zpravodajské televize CNBC.

Organizátoři přepravy zboží hlásí prudký nárůst poptávky a rezervací pro přepravu kontejnerů mezi Dálným východem a Evropou po železnici přes Rusko. Zatím je to sice jen malý objem kontejnerů, avšak železnice je pro dopravce atraktivní, protože je levnější než letecká doprava a rychlejší než doprava po moři.

Cesta po železnici přes Rusko trvá 14 až 25 dní, v závislosti na místě původu a určení, uvedla ředitelka pro rozvoj obchodu ve skupině RailGate Europe Julija Ščiglaitėová. Skupina z Číny do evropských zemí organizuje přes Rusko přepravu zboží, včetně nábytku, hraček, oblečení nebo automobilových součástek. Doba přepravy zboží je tak výrazně rychlejší než při dopravě po moři. Po moři trvá cesta z Číny do nizozemského přístavu Rotterdam přes Rudé moře zhruba 27 dní. Přesměrování přes jihoafrický mys Dobré naděje pak cestu prodlužuje o deset až 12 dní. Například německá společnost Hapag Lloyd minulý týden uvedla, že bude své lodě přesměrovávat až do odvolání.

Výstavba metra D

Praha vypíše tendr za 86 miliard na autonomní vozy metra. Dočkají se linky C a D

Pražský dopravní podnik (DPP) vypíše zakázku za 86 miliard korun na automatizaci provozu na lince metra C a nákup vlaků pro linky C a D.

Přečíst článek

Podle Ščiglaitėové se řada firem kvůli válce na Ukrajině bála posílat své zboží po železnici přes Rusko. "Od začátku války na Ukrajině se počet rezervací přes Rusko výrazně snížil, ale za poslední rok se zájem o tuto trasu obnovuje díky příznivé době přepravy a cenám," uvedla. Poptávka pak prudce vzrostla ke konci loňského roku po útocích na plavidla v Rudém moři. Plný dopad na poptávku však podle ní bude znám až za několik měsíců.

Přeprava po ruské železnici je v pořádku

EU povoluje, aby zboží podléhající sankcím bylo převáženo přes Rusko po železnici, zatímco silniční doprava sankcionovaného zboží je zakázána. Vojenské zboží je ale zakázáno přepravovat jakýmkoliv druhem dopravy.

Generální ředitel nizozemské logistické společnosti Rail Bridge Cargo Igor Tambaca uvedl, že rezervace na železniční trase Čína-Evropa vzrostly za poslední čtyři týdny o 37 procent. Důvodem jsou právě problémy v Rudém moři, ale také blížící se oslavy lunárního Nového roku v Číně. Rail Bridge Cargo přepravuje širokou škálu zboží, od strojních součástí přes potraviny až po elektroniku.

„Přepravu přes Rusko odmítají pouze ti zákazníci, kteří mají s Ruskem etický problém. Většina zákazníků se o etiku nestará, když pro svůj dodavatelský řetězec potřebuje rychlé a spolehlivé řešení dopravy do Evropy,“ uvedl Tambaca a dodal, že společnost na této trase nabízí také pojištění.

Firmy, které nechtějí posílat zboží po železnici přes Rusko, mohou využít střední koridor, který vede z Číny přes Kazachstán do Turecka přes Kaspické moře. Tato cesta trvá 26 až 29 dní, uvedl Tambaca.

V Německu ožívají plány na výstavbu magnetických tratí, zájem mají města

Němci po letech oprašují plány na výstavbu magnetických tratí

V Německu po letech opět ožívají plány na výstavbu tratí pro vlaky levitující na magnetickém polštáři. Oproti kdysi zvažovaným vysokorychlostním trasám propojujících Německo se sousedními státy se nynější úvahy omezují na městský provoz. O magnetické dráze jako dalším typu městské hromadné dopravy uvažují Berlín, Norimberk či Hamburk. Zda takzvané maglevy v německých městech skutečně vyjedou, bude záviset především na penězích.

Přečíst článek

Na střední koridor se zaměřuje hlavně rakouská železniční společnost ÖBB Rail Cargo Group kvůli obavám zákazníků ze sankcí, řekla mluvčí firmy Maria Magdalena Pavitsichová. V posledních týdnech podle ní firma zaznamenala obrovský nárůst poptávky od zákazníků z Evropy a z Asie. Jedním z důvodů podle ní je, že ceny námořní dopravy prudce vzrostly. Očekává se přitom, že ještě porostou, a ještě více se tak přiblíží cenám železniční dopravy.

Důležité spojení

V roce 2018 začala provozovat železniční nákladní dopravu mezi Čínou a Británií firma Davies Turner. Trasa vede přes Rusko, Bělorusko a Polsko do německého Duisburgu, dál se zboží přepravuje na kamionech a trajektech. Loni v září firma označila železniční spojení mezi Čínou a Evropou za „životně důležitý most pro mezinárodní hospodářskou a obchodní spolupráci“ a uvedla, že za posledních deset let bylo na této trase vypraveno 77 tisíc nákladních vlaků.

Ředitel Institutu pro vývoz a mezinárodní obchod Marco Forgione očekává, že narušení dopravy v Rudém moři bude pokračovat několik měsíců, možná i celý letošní rok. Náprava dodavatelských řetězců a uvedení všeho do pořádku pak zabere mnoho měsíců.

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme