Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

V Norsku už jezdí víc elektromobilů než aut s benzinovým pohonem

Počet elektromobilů na silnicích v Norsku poprvé překonal počet benzinových aut
ČTK
 ČTK

Počet elektromobilů na norských silnicích poprvé překonal počet aut s benzinovým motorem, oznámil norský úřad pro informace o silničním provozu (OFV).

V zemi je registrováno 2,87 milionu vozidel, z toho je 754 303 plně elektrických a 753 905 má benzinový motor. Nejpočetnější skupinou jsou ale stále vozy s naftovým motorem, kterých je téměř jeden milion, i když i ty jsou na ústupu.

Ředitel OFV Öyvind Solberg Thorsen uvedl, že počet elektromobilů by mohl překonat počet vozů s naftovým motorem do roku 2026. V zemi je také registrováno 210 tisíc plug-in hybridů a 156 tisíc hybridů.

Elektromobily v Norsku vládnou

Posun k elektromobilům v Norsku je částečně způsoben štědrými státními pobídkami. Norsko má 5,5 milionu obyvatel a chce se stát první zemí, která ukončí prodej nových benzinových a naftových aut, a to do roku 2025. Letos v srpnu měly elektromobily na celkovém prodeji aut v zemi podíl 94 procent.

Přechod k elektromobilům však nebyl v Norsku levný. Země osvobodila bateriové elektromobily od daní uvalených na vozy se spalovacím motorem. Investovala také do veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily.

Před 20 lety, v září 2004, jezdilo v Norsku více než 1,6 milionu benzinových aut. Zhruba 230 tisíc bylo naftových, elektromobilů bylo jen asi 1000. Od roku 2007 do roku 2017 se prudce zvyšoval prodej naftových vozů, především díky příznivým daňovým změnám. V roce 2017 bylo v Norsku přes 1,2 milionu vozů s naftovým motorem. Od té doby ale jejich počet postupně klesá a letos v září jejich počet poprvé od roku 2011 klesl pod jeden milion.

Lukáš Kovanda: Krvavá lázeň akcií Volkswagenu. Jsou níž než za covidu či během aféry Dieselgate

Běžné akcie Volkswagenu tento týden uzavřely pod hodnotou 95 eur za kus. To je nejníže od října 2011, kdy Evropa v důsledku světové finanční krize procházela závažnou dluhovou krizí. Akcie Volkswagenu jsou nyní níže než kdykoli během jeho emisní aféry Dieselgate, propuknuvší roku 2015, a také než kdykoli během pandemie covidu.

Přečíst článek

Německá automobilka Volkswagen v rámci úsporného programu dočasně pozastavila nábor nových zaměstnanců v řadě německých závodů

Evropské automobilky čelí krizi. A vyhlídky jsou skutečně černé

Třetina klíčových závodů na výrobu aut v Evropě jede nyní na půl plynu. Hrozba zavírání fabrik a tisíce lidí bez práce je čím dál přítomnější. Evropské automobilky se zmítají v krizi, píše Bloomberg.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme