V Norsku už jezdí víc elektromobilů než aut s benzinovým pohonem
Počet elektromobilů na norských silnicích poprvé překonal počet aut s benzinovým motorem, oznámil norský úřad pro informace o silničním provozu (OFV).
V zemi je registrováno 2,87 milionu vozidel, z toho je 754 303 plně elektrických a 753 905 má benzinový motor. Nejpočetnější skupinou jsou ale stále vozy s naftovým motorem, kterých je téměř jeden milion, i když i ty jsou na ústupu.
Ředitel OFV Öyvind Solberg Thorsen uvedl, že počet elektromobilů by mohl překonat počet vozů s naftovým motorem do roku 2026. V zemi je také registrováno 210 tisíc plug-in hybridů a 156 tisíc hybridů.
Elektromobily v Norsku vládnou
Posun k elektromobilům v Norsku je částečně způsoben štědrými státními pobídkami. Norsko má 5,5 milionu obyvatel a chce se stát první zemí, která ukončí prodej nových benzinových a naftových aut, a to do roku 2025. Letos v srpnu měly elektromobily na celkovém prodeji aut v zemi podíl 94 procent.
Přechod k elektromobilům však nebyl v Norsku levný. Země osvobodila bateriové elektromobily od daní uvalených na vozy se spalovacím motorem. Investovala také do veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily.
Před 20 lety, v září 2004, jezdilo v Norsku více než 1,6 milionu benzinových aut. Zhruba 230 tisíc bylo naftových, elektromobilů bylo jen asi 1000. Od roku 2007 do roku 2017 se prudce zvyšoval prodej naftových vozů, především díky příznivým daňovým změnám. V roce 2017 bylo v Norsku přes 1,2 milionu vozů s naftovým motorem. Od té doby ale jejich počet postupně klesá a letos v září jejich počet poprvé od roku 2011 klesl pod jeden milion.
Běžné akcie Volkswagenu tento týden uzavřely pod hodnotou 95 eur za kus. To je nejníže od října 2011, kdy Evropa v důsledku světové finanční krize procházela závažnou dluhovou krizí. Akcie Volkswagenu jsou nyní níže než kdykoli během jeho emisní aféry Dieselgate, propuknuvší roku 2015, a také než kdykoli během pandemie covidu.Lukáš Kovanda: Krvavá lázeň akcií Volkswagenu. Jsou níž než za covidu či během aféry Dieselgate
Trhy
Třetina klíčových závodů na výrobu aut v Evropě jede nyní na půl plynu. Hrozba zavírání fabrik a tisíce lidí bez práce je čím dál přítomnější. Evropské automobilky se zmítají v krizi, píše Bloomberg.Evropské automobilky čelí krizi. A vyhlídky jsou skutečně černé
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.